Oppdatering :
Etter leting og tips, så blir det Hamang trafikkskole og det blir en Kawasaki z650 som passet akkurat til meg
Rart om ikke en eller flere kjøreskoler i Østfold har tilpasset en eller flere motorsyklister til de som har litt utfordringer med beinlengden...Marolinecette skrev: 16 aug 2019, 23:21 Takk AJ, trudde faktisk ikke det skulle være så vanskelig å finne en kjøreskole som passer meg. Men får bare ringe rundt å høre da![]()
AJ skrev: 16 aug 2019, 20:33 Heisan Marolinecette!
Velkommen til oss her på MCsiden.no. Hyggelig at du fant oss.
Vertikalutfordringene når det gjelder MC er noe mange kjenner på kroppen, ingen tvil om det.
Kan lett se for meg at Viragoen kan passe bra for en med 154 cm. på strømpelesten. Liker du sykkelen ellers også så er jo denne en perfekt match for nettopp deg. Og det er bra!
Når et gjelder kjøreskoler og sykkel som passer deg, så vil jeg nok anbefale deg å ta en ringe- eller besøksrunde for å høre med kjøreskolene nær deg.
Da får du antakelig god mulighet til å prøvesitte og vite om de f.eks. har en sykkel med lavere sal enn vanlig eller ikke.
Det kan også være at en eller flere kjøreskoler har sykler som er senket på andre måter enn lavere sal, noe som er mulig på de fleste motorsykler.
Lykke til med å finne denne rette skolesykkelen for akkurat deg.
Vi har diskutert dette i flere tråder her på forumet, og jeg mener fremdeles at dette er den beste måten å jobbe seg rundt høyde-problemet på. Jeg benytter meg av dette selv, da jeg kjører en veldig høy sykkel og ikke er spesielt høy. Dog en del høyere enn trådstarter...kjellv skrev: 16 aug 2019, 23:43 Men det er mange sykler som likevel kan brukes med litt innøvd teknikk. Mange kjøreskoler har nå Yamaha MT-07 som er under gjennomsnittet høy. Den er likevel litt i største laget for deg. Men prøv! Husk at du trenger ikke nå nedi med hele foten når sykkelen står stille. Det holder med at tærne er nedi, faktisk holder det at du rekker nedi med bare en fot om gangen. Men dette krever både øvelse, teknikk og selvtillit for å tørre.
kjellv skrev: 16 aug 2019, 23:43 Det har sine utfordringer å være ekstra kort, eller lang, eller tung.. Sykler er bygget for å passe gjennomsnittet, det er der de store salgstallene ligger.
Lavbygde cruisere som Virago er det nok slutt på hos de fleste kjøreskoler. Det velges nå sykler som er langt mer lettkjørte og som senker kjøreskolenes strykprosent så mye som mulig.
Men det er mange sykler som likevel kan brukes med litt innøvd teknikk. Mange kjøreskoler har nå Yamaha MT-07 som er under gjennomsnittet høy. Den er likevel litt i største laget for deg. Men prøv! Husk at du trenger ikke nå nedi med hele foten når sykkelen står stille. Det holder med at tærne er nedi, faktisk holder det at du rekker nedi med bare en fot om gangen. Men dette krever både øvelse, teknikk og selvtillit for å tørre.
Ellers kan denne sykkelen senkes med inntil 6 cm. Jeg vil tro det er en del kjøreskoler som har senket MT-07 for å ha et tilbud til dere som er under gjennomsnittshøyde. Hør med de største skolene, de har ofte best tilbud til folk som er kortere eller lengre enn normalen.
Lykke til. Vi setter stor pris på om du oppdaterer denne tråden og forteller hvordan det løser seg. Du er slett ikke alene om dette problemet!
Tusen takkskal holde dere oppdatert
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Er det så stor forskjell i vekt? Kommer kanskje an på modell, men sjekket f.eks KTM Duke og der veier 125, 300 og 600 variantene omtrent det samme.Fsva skrev: 19 aug 2019, 02:41 Jeg har hørt om damer som tar de første kjøretimene på lett-MC pga. lavere høyde og vekt, usikker på akkurat MC-modell. Etter kort tid blir man såpass komfortabel med kjøringen at man kan bytte over til en fysisk større sykkel hvor man ikke rekker ned med begge beina. Kanskje det kan være en ide å ta de første kjøretimene på en lett-mc, til man har blitt litt komfortabel med saktekjøring og start/stopp med kun et bein i bakken?
Tore L skrev: 17 aug 2019, 00:12 Hei Marolinecette og velkommen til oss på mcsiden :)
Ta kontakt med Østfold Trafikkskole og hør med dem, du finner de her:
http://ostfoldtrafikkskole.no/
mail@ostfoldtrafikkskole.no - 692 22 253
[/
Hei, takk for tips, skal sjekke opp
Sakkle skrev: 19 aug 2019, 02:59Er det så stor forskjell i vekt? Kommer kanskje an på modell, men sjekket f.eks KTM Duke og der veier 125, 300 og 600 variantene omtrent det samme.Fsva skrev: 19 aug 2019, 02:41 Jeg har hørt om damer som tar de første kjøretimene på lett-MC pga. lavere høyde og vekt, usikker på akkurat MC-modell. Etter kort tid blir man såpass komfortabel med kjøringen at man kan bytte over til en fysisk større sykkel hvor man ikke rekker ned med begge beina. Kanskje det kan være en ide å ta de første kjøretimene på en lett-mc, til man har blitt litt komfortabel med saktekjøring og start/stopp med kun et bein i bakken?
[/
Heija, var en som snakka om det.. kanskje ikke så dumt
![]()
Virago min veier 245 kg, men lavt tyngdepunkt. Vet ikke hvor grensa går der ?
Bjerknez skrev: 19 aug 2019, 06:28 Med tanke på kjørelærere kan jeg anbefale Wright Trafikksole i Fredrikstad. Jeg kjørte en Honda CB600 og den var ganske lav. Faktisk så lav at den ikke passet meg i det hele tatt. Men den var lettkjørt og hadde god svingradius og siden formålet mitt faktisk var og bestå med MC lappen, så foretrakk jeg disse to egenskapene med tanke på kjøregården og spesielt krypkjøringstesten. Noe som jeg tror reddet meg.
Ligg unna kjøreskoler som har den sykkelen du nevner. Du vil slite voldsomt på krypkjøringstesten med en cruiser. Dårlig svingradius, lang akselavstand og i tillegg bred sykkel er ikke en god kombinasjon når du skal snike deg mellom kjeglene.
Jeg ville hørt litt på kjellv her. MT07 og lignende sykler er kanskje ikke de laveste, men dem er smale, lettkjørte og har god svingradius. I tillegg har man en god og oppreist sittestilling. :)
Har en virago selv, kjøreskoler har ikke sånne sykler lenger.
Jeg nevnte det fordi det ikke finnes sykler med like lav sittehøyde som Virago etc. når det kommer til sykler de fleste kjøreskoler bruker i dag. De fleste har en salhøyde på 75-85cm. som er ganske vanlig. Altså 10-20cm. høyere enn sykkelen du har i dag (sånn ca.)Marolinecette skrev: 19 aug 2019, 13:09 Hei, er ikke på jakt etter skoler som har virago, jeg har en selv![]()
Duke 125 og 390 er jo like bortsett fra motoren. 690-en er også svært lett, men skiller seg ut sammenlignet med mange andre tung-sykler.Sakkle skrev: 19 aug 2019, 02:59Er det så stor forskjell i vekt? Kommer kanskje an på modell, men sjekket f.eks KTM Duke og der veier 125, 300 og 600 variantene omtrent det samme.Fsva skrev: 19 aug 2019, 02:41 Jeg har hørt om damer som tar de første kjøretimene på lett-MC pga. lavere høyde og vekt, usikker på akkurat MC-modell. Etter kort tid blir man såpass komfortabel med kjøringen at man kan bytte over til en fysisk større sykkel hvor man ikke rekker ned med begge beina. Kanskje det kan være en ide å ta de første kjøretimene på en lett-mc, til man har blitt litt komfortabel med saktekjøring og start/stopp med kun et bein i bakken?
Man merker det ekstra godt når hellingen øker og blodet til pannen sirkulerer fortere og fortere, i takt med desperasjonen som dukker opp når man merker at beina ikke klarer vekten. Til slutt ligger man hjelpeløs på bakken, fortsatt like rød i fleisen og kanskje en ørliten lyskestrekk, mens man innerst inne tenker "heldigvis var det ikke min sykkel"...Det merkes når man skal trille sykkelen og starte/stoppe med kun ett bein i bakken og spesielt hvis man får litt for mye helling på sykkelen.
Jeg kjenner til følelsen, bortsett fra at det var min egen sykkel som jeg slapp i asfalten.Bjerknez skrev: 19 aug 2019, 14:32Man merker det ekstra godt når hellingen øker og blodet til pannen sirkulerer fortere og fortere, i takt med desperasjonen som dukker opp når man merker at beina ikke klarer vekten. Til slutt ligger man hjelpeløs på bakken, fortsatt like rød i fleisen og kanskje en ørliten lyskestrekk, mens man innerst inne tenker "heldigvis var det ikke min sykkel"...Det merkes når man skal trille sykkelen og starte/stoppe med kun ett bein i bakken og spesielt hvis man får litt for mye helling på sykkelen.![]()
Min er det 71.5 i sittehøyde. Vært å prøvd på to skoler, tenkte å gjøre som flere foreslo, å ta noen timer på lett, så jeg får inn teknikk osv.. så skal se på de også.Bjerknez skrev: 19 aug 2019, 13:19Jeg nevnte det fordi det ikke finnes sykler med like lav sittehøyde som Virago etc. når det kommer til sykler de fleste kjøreskoler bruker i dag. De fleste har en salhøyde på 75-85cm. som er ganske vanlig. Altså 10-20cm. høyere enn sykkelen du har i dag (sånn ca.)Marolinecette skrev: 19 aug 2019, 13:09 Hei, er ikke på jakt etter skoler som har virago, jeg har en selv![]()
Men som kjellv skrev så fikk jeg inntrykk av at de fleste kjøreskoler har justert syklene så dem blir lavere enn orginalt. Vertfall hadde min kjøreskole gjort dette på to av syklene de hadde.
For min del var det ikke optimalt, men fordelene med sykkelen gjorde at jeg overså dette litt. Men jeg fikk stadig påpakk på at tærne mine pekte rett ned i asfalten. Var nok en naturlig forklaring på det![]()
Ja, hørt det er flere som sier det. Tenker det er en god startFsva skrev: 19 aug 2019, 02:41 Jeg har hørt om damer som tar de første kjøretimene på lett-MC pga. lavere høyde og vekt, usikker på akkurat MC-modell. Etter kort tid blir man såpass komfortabel med kjøringen at man kan bytte over til en fysisk større sykkel hvor man ikke rekker ned med begge beina. Kanskje det kan være en ide å ta de første kjøretimene på en lett-mc, til man har blitt litt komfortabel med saktekjøring og start/stopp med kun et bein i bakken?
Takk for tips, det skal jeg gjøreoverlay skrev: 19 aug 2019, 19:43 Hør med Onsøy trafikkskole. Vet de hadde mulighet til senket sal på sin Honda CBF