MC-ulykker
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39832
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Mange ofre etter MC-ulykker...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: MC-ulykker
Å kline en semi-svingskive på «trucken» er i statene ikke uvanlig, med dertil tilhørende semi-henger. Mange som frakter digre greier med slike der borte som levebrød. Usikker på om det er som i Norge at hviletiden bortfaller. De som driver med båtfrakt her tillands foretrekker som oftest pickup med diger henger. Bare å kjøre på.Sakkle skrev: 25 jun 2019, 15:27
For meg ser den tilhengeren enorm ut på den "lille" pickupen. Særlig om den hadde hatt last på. Jeg vet ikke hva reglene er for dette i USA.
Re: MC-ulykker
Syns det har vært mye i år, leser om ulykker støtt og stadig 

Re: MC-ulykker
Svingskive i planet er lovelig i norge det, er også tryggere enn vanelig henger. Spesielt siden dette må igjennom en godkjenning i motsetning til hengerfeste som ola pottitt kan skru fast i bila si med bolter fra biltema.
Men synes det har vært mange i år. Ta det pent og kjør for alle andre rundt deg også!
Men synes det har vært mange i år. Ta det pent og kjør for alle andre rundt deg også!
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....
Re: MC-ulykker
Trist sak dette, en ung mann som bare ble 21 år.Snikendeugle skrev: 25 jun 2019, 09:16 Dødsulykke i Larvik i går kveld:
https://www.aftenposten.no/norge/i/awaj ... ved-Larvik
Jeg har kjørt denne veien hundrevis av ganger, og den består i hovedsak av slakke svinger og bra asfalt. Politiet mistenker høy fart, jeg tror at det har vært noe i veien(rådyr eller grevling feks) og at han har panikkbremset med bakbremsen. Bildet i lokalavisa viser en lang svart gummistrek på ulykkesstedet. Politiet kommer vel med en konklusjon når de er ferdig med etterforskningen.
Yamaha YZF R1
KTM 690 SMC
Suzuki GSX750R
Kawasaki GPZ500S
KTM 690 SMC
Suzuki GSX750R
Kawasaki GPZ500S
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
https://www.adressa.no/nyheter/trondela ... 373153.ece
"...Ifølge Olsen skal motorsykkelen ha kjørt av veien og havnet inn i et tre. Ingen ting tyder på at noen andre kjøretøy har vært involvert i hendelsen. Politiet har ingen vitner til det som skjedde og er interessert i å komme i kontakt med vitner..."
"...Ifølge Olsen skal motorsykkelen ha kjørt av veien og havnet inn i et tre. Ingen ting tyder på at noen andre kjøretøy har vært involvert i hendelsen. Politiet har ingen vitner til det som skjedde og er interessert i å komme i kontakt med vitner..."
- Bjerknez
- Innlegg: 24628
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Trist...
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Motorsykkelistenes erfaring og kunnskap - er etter å ha lest diverse artikler , noe som neppe trenger å trekkes i tvil - dette var voksne folk og i motsetning til meg med lang fartstid på sykkel-
den eneste uerfarne som hadde "rulleblad" som tvilsom sjåfør var 21 åringen, nja ikke den eneste forresten - selskapet han kjørte for hadde også sine anmerkninger for dårlig vedlikehold og annet grums.
Fra deres eget miljø, sykkelistenes - så rettes det en advarsel om det å kjøre mange i lag - da flukt mulighetene blir få.
Så også i Storbritannia , der briefes du (i hvertfall hos de jeg har kjørt sammens med) på hvordan , av stand og der settes opp en front- en som kjenner området eller ruta - som kjører litt foran , så kommer The Lead , den gruppa følger og til sist Tail ,,, men det stresses - DU er også individuellt ansvarlig for å holde blikket på det som skjer rundt deg.
Men som før sagt, i slike grupper har du lite rom , om noe skjer - største gruppen jeg kjørte i var vel noen hundre sykler på Isle of Man - men det er da på lukket vei i for bindelse med TT.
Må bare innrømme at jeg hadde noen hender med tendens til krampe etter å ha kjørt i følge med mange - verst var uorganisert kø kjøring hjem fra løp, noen har det travelt og da bli forbikjørt og ha lite plass og møtende trafikk, nei det er ikke behagelig, så etter den første opplevelsen , med vite knoker så fant jeg andre veier eller , tok en matbit eller noe til det værste hadde løst seg opp...
Hendelsen i USA kan skje hvor som helst - ser at enkelte trailere bruker 10-15 minutter på å komme seg forbi en annen trailer og sitter da og undrer meg på hva vitsen er , for det er disse som lager vanskelige situasjoner.
Ulykken i USA er bare så ufattelig trist, og jeg håper inderlig at jeg bare får se slikt på bilder.Ja helst ikke der engang.
den eneste uerfarne som hadde "rulleblad" som tvilsom sjåfør var 21 åringen, nja ikke den eneste forresten - selskapet han kjørte for hadde også sine anmerkninger for dårlig vedlikehold og annet grums.
Fra deres eget miljø, sykkelistenes - så rettes det en advarsel om det å kjøre mange i lag - da flukt mulighetene blir få.
Så også i Storbritannia , der briefes du (i hvertfall hos de jeg har kjørt sammens med) på hvordan , av stand og der settes opp en front- en som kjenner området eller ruta - som kjører litt foran , så kommer The Lead , den gruppa følger og til sist Tail ,,, men det stresses - DU er også individuellt ansvarlig for å holde blikket på det som skjer rundt deg.
Men som før sagt, i slike grupper har du lite rom , om noe skjer - største gruppen jeg kjørte i var vel noen hundre sykler på Isle of Man - men det er da på lukket vei i for bindelse med TT.
Må bare innrømme at jeg hadde noen hender med tendens til krampe etter å ha kjørt i følge med mange - verst var uorganisert kø kjøring hjem fra løp, noen har det travelt og da bli forbikjørt og ha lite plass og møtende trafikk, nei det er ikke behagelig, så etter den første opplevelsen , med vite knoker så fant jeg andre veier eller , tok en matbit eller noe til det værste hadde løst seg opp...
Hendelsen i USA kan skje hvor som helst - ser at enkelte trailere bruker 10-15 minutter på å komme seg forbi en annen trailer og sitter da og undrer meg på hva vitsen er , for det er disse som lager vanskelige situasjoner.
Ulykken i USA er bare så ufattelig trist, og jeg håper inderlig at jeg bare får se slikt på bilder.Ja helst ikke der engang.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Mange ofre etter MC-ulykker...
Ja artikkelen setter lys på det mange glemmer, de som sitter igjen eller ved siden av - det kan være hardere følelses messig enn det å være skadet.AJ skrev: 25 jun 2019, 23:33 God artikkel til ettertanke:
https://advrider.com/riding-is-life-until-its-not/
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39832
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Var ute og kjørte på rv. 4 fra Gran mot Roa i ettermiddag og la meg tilside mot veiskulderen da en ambulanse med blålys dukket opp i speilet.
Ved Shell på Roa var stopp og dirigering av trafikken inn på den gamle riksveien.
Rett bortenfor på den nye hadde dette skjedd:
https://www.hadeland.no/nyheter/trafikk ... -21-612037
Vi får håpe MC-føreren kommer fra det uten varige skader.
Ved Shell på Roa var stopp og dirigering av trafikken inn på den gamle riksveien.
Rett bortenfor på den nye hadde dette skjedd:
https://www.hadeland.no/nyheter/trafikk ... -21-612037
Vi får håpe MC-føreren kommer fra det uten varige skader.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 26
- Registrert: 28 okt 2018, 12:50
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 9 GT
Re: MC-ulykker
Dessverre en dødsulykke til, på Sørlandet også: https://www.nrk.no/sorlandet/alvorlig-m ... 1.14626408
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Ulykke med dødelig utfall, på den franske rivieraen.
"Motorbike death-A 68 year old Norwegian man has died following a motorbike accident on the route de la Gaude in St Jeannet.
A passer by found the victim near to his machine following the crash,the cause of which is not yet clear.Police have opened an enquiry."
http://www.rivieraradio.mc/news/french- ... -19th-2019
"Motorbike death-A 68 year old Norwegian man has died following a motorbike accident on the route de la Gaude in St Jeannet.
A passer by found the victim near to his machine following the crash,the cause of which is not yet clear.Police have opened an enquiry."
http://www.rivieraradio.mc/news/french- ... -19th-2019
- Canutus
- Innlegg: 622
- Registrert: 10 mai 2016, 11:24
- Motorsykkelen din: BMW K1300R
- Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Kom forbi en ulykke mellom bil og mc på Rv13 mellom Odda og Låtefoss i dag.
Nødetatene var på stedet, og etter media så var mcfører bevisst.
https://www.h-avis.no/odda/nyheter/ulyk ... -62-851027
Sent fra min E6653 via Tapatalk
Nødetatene var på stedet, og etter media så var mcfører bevisst.
https://www.h-avis.no/odda/nyheter/ulyk ... -62-851027
Sent fra min E6653 via Tapatalk
Re: MC-ulykker
https://www.aftenposten.no/norge/i/QoEL ... i-Nittedal
Fire tenåringer er hentet med ambulanse etter en trafikkulykke på riksvei 4 i Nittedal i Akershus.
Det er fire tenåringer i alderen 16 til 18 år som ble skadet. En av de fire pådro seg et åpent benbrudd. Jenta ble fraktet til Ullevål sykehus med alvorlige til moderate skader, mens de tre guttene ble kjørt til Ahus. Guttenes skader anses for å være lettere til moderate.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: MC-ulykker
Alvorlig møteulykke ved Korporalbrua E6 Støren. Oljesøl i veien.
https://www.adressa.no/nyheter/trondela ... 670006.ece
https://www.adressa.no/nyheter/trondela ... 670006.ece
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
Re: MC-ulykker
Skumle greier oljesøl altså...Geiroe skrev: 11 aug 2019, 19:06 Alvorlig møteulykke ved Korporalbrua E6 Støren. Oljesøl i veien.
https://www.adressa.no/nyheter/trondela ... 670006.ece
Er det NOE vi kan gjøre i en sånn situasjon eller for å unngå det? Jeg vet ikke hva det skulle være...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Dessverre er det lite vi kan gjøre, oljesøl er det overalt på veiene og er farligst når det er helt ferskt.Sakkle skrev: 11 aug 2019, 19:24
Skumle greier oljesøl altså...
Er det NOE vi kan gjøre i en sånn situasjon eller for å unngå det? Jeg vet ikke hva det skulle være...
Men vi kan ha dette i bakhodet hele tiden. Vi ser jo etter en rekke ting på veibanen allerede, hull, sprekker, kumlokk, grus og småstein, løse gjenstander og mye annet. Vi må også være kritiske til fargeforandringer på asfalten. Oljesøl er som regel en mørkere stripe på asfalten, begynner gjerne veldig smal og blir bredere og bredere. Veldig ofte i svinger og rundkjøringer. I mange tilfeller kommer det fra dieseltanker på lastebiler og er da ofte i hjulsporene på veien.
Vi kan ikke gjøre så mye annet enn å ha dette i tankene når vi gjør våre sporvalg

Re: MC-ulykker
Dette er vel også veiarbeidsområde med ekstra mye anleggstrafikk og midlertidige rundkjøringer, så bør være ekstra vaktsom. Artikkelen sier at det var søl i flere hundre meter på begge sider av ulykkessted, så skal vel mye til at fører ikke var obs på det, likevel skjer det - så vet ikke hva mer man kan gjøre
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Skremmende!
Antakelig skal denne bilføreren prise seg lykkelig at han ikke fikk rundjuling
https://www.adressa.no/nyheter/trondela ... 681284.ece
Antakelig skal denne bilføreren prise seg lykkelig at han ikke fikk rundjuling

https://www.adressa.no/nyheter/trondela ... 681284.ece
Re: MC-ulykker
Stikker du av fra en ulykke er litt bank det minste du fortjener as...kjellv skrev: 12 aug 2019, 18:28 Skremmende!
Antakelig skal denne bilføreren prise seg lykkelig at han ikke fikk rundjuling![]()
https://www.adressa.no/nyheter/trondela ... 681284.ece
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39832
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Førerkoret til buristen bør henge i en syltynn tråd i dette tilfellet. Ene og alene fordi han stikker av fra en ulykke med påregnelige personskader.Sakkle skrev: 12 aug 2019, 18:35Stikker du av fra en ulykke er litt bank det minste du fortjener as...kjellv skrev: 12 aug 2019, 18:28 Skremmende!
Antakelig skal denne bilføreren prise seg lykkelig at han ikke fikk rundjuling![]()
https://www.adressa.no/nyheter/trondela ... 681284.ece
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: MC-ulykker
Nå var det tillegg mistanke om ruskjøring så det ryker nok uansett, hvis han har da. Mange som ruskjører har heller ikke gyldig førerkort
Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39832
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Kritisk skadd etter elgpåkjørsel.
Ekstra skummelt på denne tiden av året. All grunn til å minne hverandre om det.
Høres ikke bra ut med kvinnen i Røyken, men håper sterkt at hun klarer seg uten varige skader.
Ekstra skummelt på denne tiden av året. All grunn til å minne hverandre om det.
Høres ikke bra ut med kvinnen i Røyken, men håper sterkt at hun klarer seg uten varige skader.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24628
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Å stikke av fra en ulykke er ikke bra, men man skal huske på at enkelte får sjokk i slike situasjoner og gjør ting man i utgangspunktet ikke hadde gjort ellers. Man kommer plutselig opp i en situasjon man ikke helt klarer å prosessere og dårlige samt utrolig valg blir tatt.
Jeg unnskylder ikke oppførselen til disse menneskene, men la oss nå ikke banke alle og enhver som stikker fra en ulykke. Da er dte bedre at vi bruker tiden på og faktisk hjelpe den skadde og la politiet ta seg av gjerningsmannen/kvinnen.
Nå har ikke jeg lest artikkelen skal sies men kommenterer på et generelt grunnlag. Jeg snakker ikke her om de som med fult overlegg prøver og kjøre oss ned eller hindre oss i trafikken. Vikepliktsbrudd etc. er ganske vanlig og skjer hele tiden og oftest mellom to biler. Det ender stort sett med en bulk eller to. Det er bare det at konsekvensene blir mye større når man treffer en motorsyklist. Noe av dette må vi rett og slett ta på vår egen kappe, for disse farene vet vi godt om som motorsyklister, uavhengig av hvem som har skylden.
Jeg unnskylder ikke oppførselen til disse menneskene, men la oss nå ikke banke alle og enhver som stikker fra en ulykke. Da er dte bedre at vi bruker tiden på og faktisk hjelpe den skadde og la politiet ta seg av gjerningsmannen/kvinnen.
Nå har ikke jeg lest artikkelen skal sies men kommenterer på et generelt grunnlag. Jeg snakker ikke her om de som med fult overlegg prøver og kjøre oss ned eller hindre oss i trafikken. Vikepliktsbrudd etc. er ganske vanlig og skjer hele tiden og oftest mellom to biler. Det ender stort sett med en bulk eller to. Det er bare det at konsekvensene blir mye større når man treffer en motorsyklist. Noe av dette må vi rett og slett ta på vår egen kappe, for disse farene vet vi godt om som motorsyklister, uavhengig av hvem som har skylden.