Da har jeg klart å fått gå igjennom bildene fra søndagen og
Våknet i god tid på søndagen, og tenkte at jeg skulle få kommet meg avgårde tidlig - men når jeg åpnet døren til hytten så oppdaget jeg at det regnet godt... Javel, da kan jeg spise frukost i ro og ikke stresse med pakking da :)
Ikke helt sikker på hva tiden var når jeg kjørte avgårde, men det var til en helt grei tid ihvertfall. Nesten ikke noen trafikk på den delvis regnvåte veien, og det var flott å kunne nyte av omgivelsene der jeg kjørte nedover E6 mot Vinstra. Det var først når jeg kom til Otta det begynte å bli litt trafikk, og noen rekker med biler som samlet seg opp bak camping-turister.
Ved Vinstra ble det å kjøre av opp mot Skåbu, og deretter var det Jotunheimvegen som var målet. Veien opp mot Skåbu var... interessant. Det var samtidig herlig å kjøre opp langs fjellsiden, og litt vel kaldt i vinden - for vind var det der!
Tenkte at dette kunne kanskje bli kaldt, så ved rasteplassen rett før Jotunheumveien stoppet jeg for å ta på meg et ekstra lag under kjørejakken. Kjørte så videre mot Jotunheimen...
Første stopp blev ved en liten rasteplass relativt tidlig langs med veien. Her møtte jeg også en svensk kar med Kim-dress, Touratech hjelm og støvler og med en fulllastet GS. Han hadde prøvd sev på den norske strekningen av TET, men gitt opp nå han innså at den ikke helt var like lettkjørt som den svenske delen han kom fra...
Kjørte så videre, og det tok ikke lang tid for den dere følelsen jeg får av Jotunheimen å komme over meg. Det er et sted jeg gjerne hadde besøkt oftere! Det er absolutt noe spesielt med akkurat disse fjellene som gjør et jeg føler meg veldig hjemme der.
Så det ble et par fotostopp til - på vei oppover åsen:
...og på vei nedover mot Vinstre:
Jeg tror jeg stoppet flere ganger på vei nedover der, for å ta inn omgivelsene ordentlig. Gikk ikke av sykkelen en gang, bare satt der og nøt utsikten.
Og akkurat etter jeg kjørt igang etter siste bilde der, så så jeg noe som så ut som en veldig rød GS komme kjørende motsatt vei... Joda, det var
xyvind, ute på eventyr han og

Så da ble det nytt stopp, en hyggelig prat og noen flere bilder tatt
Hadde opprinnelig tenkt å stoppe ved Beitostølen for å sjekke hva for rute jeg skulle ta hjem, men kom meg helt til Heggenes før jeg ble så varm at jeg måtte stoppe for å få av de ekstra laget jeg tatt på meg tidligere. Passet også på å få spist litt, før jeg fortsatte nedover.
Jeg var veldig klar over at E16 hele veien hjem var uaktuelt, så ved Bjørgo kjørte jeg av på 33/Tonsåslinna retning Dokka - lite ante jeg at veien var stengt grunnet veiarbeid, og det var om kjøring via en mindre vei. Kunne vært verre da
Alt ettersom jeg nærmet meg Dokka, skjønte jeg at temperaturen steget godt oppover - nå var det varmt på alvor! Måtte stoppe igjen for å kvitte meg med enda et lag (jo, jeg blir lett kald og hadde kledd meg godt!), og valgte en rasteplass ved Etna. Her fant jeg også en liten grusvei som gikk langs motsatt side av elven, så selvsagt ble det den ruten siste biten til Dokka - med resultat at jeg bommet på helleristningene litt lengre ned i veien
Javel, kunne vært verre... nå var det langs med Randsfjorden mot Brandbu og derifra mot Rv4 og hjem til Oslo. Jeg klarte å havne bak en rekke biler som kjørte litt tregere enn jeg ønsket, og den passive kjøringen likte ikke ryggen min. Jeg måtte etterhvert finne meg en rasteplass der jeg kunne strekke på meg ordentlig igjen, og endte opp med lett stretching, etterfølget av å ligge på rygg i gresset for å stirre opp i det blå et par minutter. Etter det var jeg klar for siste etappe - trafikk til tross!
Trafikk ja... tror aldri jeg har sett en så lang rekke biler langs med Rv4 før, føltes som hele Oslo var på samme vei hjemover

Kom meg til slutt hjem, uansett - og jeg er godt fornøyd med turen