Har fått dårlig respons hos forhandlerne/verkstedene når jeg har nevnt dette.
Min kardang/‘final drive’ ligger ikke 100% rett mot navet. Det ligger masse info på nett om ‘final drive alignment’, men forhandlere ser ikke ut til å være kjent med dette. Min er i hvert fall skjevt påsatt (synlig og målbart) og sykkelen ‘faller’ mot venstre om jeg slipper styret.
Er det noen her inne med kjennskap til og/eller kompetanse på dette?
Mvh
ABV
Hobbymekanikere her? XVS650 Dragstar med ujevn kardangkobling på navet
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39733
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hobbymekanikere her? XVS650 Dragstar med ujevn kardangkobling på navet
Hm...
Rare greier.
Dette kan være et ikke ukjent fenomen/problem/utfordring - alt ettersom - på sykler med kjede hvor kjedestrammingen ikke er lik på begge sidene av bakhjulet og hvor sykkelen dermed kan dra til den ene eller andre siden pga. av hjulet ikke er justert rettlinjet.
Men på kardangsykler trodde jeg ikke dette var et problem...
.

Rare greier.
Dette kan være et ikke ukjent fenomen/problem/utfordring - alt ettersom - på sykler med kjede hvor kjedestrammingen ikke er lik på begge sidene av bakhjulet og hvor sykkelen dermed kan dra til den ene eller andre siden pga. av hjulet ikke er justert rettlinjet.
Men på kardangsykler trodde jeg ikke dette var et problem...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Hobbymekanikere her? XVS650 Dragstar med ujevn kardangkobling på navet
Kan ikke seg jeg forstår helt problemstillingen. Kan du illustrere?
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Hobbymekanikere her? XVS650 Dragstar med ujevn kardangkobling på navet
At det skal ha så stor innvirkning at sykkelen "faller" til en side tror jeg ikke er merkbart-dette har mer med sitteposisjon..
Men- ser at det er muligheter for å finjustere slik at det blir helt rett,Ville dog ikke stolt for mye på glippen rundt "klokka" men da heller en rettholdt langs hjulet og målt rettheten mot forhjul.Eventuell skjevhet kan også ligge i bakramme.
Ser det er mulig å korrigere "slakken" rundt de 4 boltene til splinehuset da det ikke er styrekant men plan flate.
men dette er ikke store avvik.ser heller ikke ut som det er anvist noe shims på skisse.
Men- ser at det er muligheter for å finjustere slik at det blir helt rett,Ville dog ikke stolt for mye på glippen rundt "klokka" men da heller en rettholdt langs hjulet og målt rettheten mot forhjul.Eventuell skjevhet kan også ligge i bakramme.
Ser det er mulig å korrigere "slakken" rundt de 4 boltene til splinehuset da det ikke er styrekant men plan flate.
men dette er ikke store avvik.ser heller ikke ut som det er anvist noe shims på skisse.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 32
- Registrert: 17 jul 2019, 16:21
- Motorsykkelen din: BMW R nine T, 2017mod
- Bosted: Oslo
Re: Hobbymekanikere her? XVS650 Dragstar med ujevn kardangkobling på navet
Hei og takk for svar!
Har sett mange påpeke at det ikke skal være noen shims. Det setter seg riktig med korrekt montering.
Jeg betaler gladelig for hjelp til å justere dette korrekt. Det er mest at jeg frykter slitasje/å ødelegge kardangkoblingen.
At den ‘faller’ til venstre er ikke like viktig. Den er ganske ok å kjøre. Felger og dekk er fine og balanserte.
Mvh
ABV
Har sett mange påpeke at det ikke skal være noen shims. Det setter seg riktig med korrekt montering.
Jeg betaler gladelig for hjelp til å justere dette korrekt. Det er mest at jeg frykter slitasje/å ødelegge kardangkoblingen.
At den ‘faller’ til venstre er ikke like viktig. Den er ganske ok å kjøre. Felger og dekk er fine og balanserte.
Mvh
ABV