Tusen takk for det. Det går som det går, men følelsen er i hvert fall litt bedre nå.
VindR - Super sommer på Super'n
- VindR
- Innlegg: 256
- Registrert: 05 aug 2019, 17:32
- Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
- Bosted: Gjøvik
Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier
Dette releet er spesielt på alle sykler, i den forstand at det tåler store strøm-laster og har tilkoblinger for tykke startstrøm-kabler. Det har som regel også egen sikring, gjerne 30A. Øvrige releer på sykkelen er langt mindre og enklere, og de koster deretter.VindR skrev: 27 aug 2019, 13:01Jeg er ganske sikker på at det er et gåent startrelé. Jeg har vært i kontakt med Motorspeed på Lillehammer, og så klart så "er nok dette et litt spesielt relé", så universale kan ikke brukes. Det er leveringstid på det, men regner med at jeg har det mot helgen. Men som alle andre "spesielle" deler, så koster det flere ganger prisen av standard greier. Men må man så må man.AJ skrev: 27 aug 2019, 12:29 Litt tidlig å spørre om det kanskje, men gjør det likevel;
har du fått fikset feilen på sykkelen din?
Det var strengt tatt bare en bagatell, regner jeg med...?
Jeg får i hvert fall tid til å skrubbe og gni for å bli kvitt kjedeoljen som er over hele sykkelen mens jeg venter daOg jeg har jo allerede en "unik" måte å starte sykkelen på, skal den brukes før jeg får reléet.
- VindR
- Innlegg: 256
- Registrert: 05 aug 2019, 17:32
- Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
- Bosted: Gjøvik
Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier
Ja, det skal tåle litt ekstra strøm. Jeg kikket rundt etter andre startreléer, og fant en del universale. De hadde ferdige tilkoblinger for strøm og sikringer, men de manglet plass til en stor kontakt som må settes på. Hvis jeg har forstått det rett, så kan det brukes universale startreléer i noen tilfeller, men de sa selv på Motorspeed at denne var såpass spesiell at det måtte bestilles originalt.cannon skrev: 27 aug 2019, 14:42 Dette releet er spesielt på alle sykler, i den forstand at det tåler store strøm-laster og har tilkoblinger for tykke startstrøm-kabler. Det har som regel også egen sikring, gjerne 30A. Øvrige releer på sykkelen er langt mindre og enklere, og de koster deretter.
- barske
- Innlegg: 272
- Registrert: 10 jun 2017, 14:33
- Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter V4S
- Bosted: Trondheim
Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier
Det var skikkelig synd dette skjedde under treffet. Tror du hadde likt turen vi hadde på lørdag :) Fikk bruk for nødbremstreningen på returen fra Røros da en gjøk på en liten cruiser av no slag satt i sin egen verden da jeg skulle kjøre forbi! Utrolig viktig å trene på det man kanskje gjør minst (heldigvis) langs veien 

- barske
- Innlegg: 272
- Registrert: 10 jun 2017, 14:33
- Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter V4S
- Bosted: Trondheim
Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier
Og den «gjøken» var ikke i følge vårt, bare så det er nevnt! 

- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier
Ingen som har ham på film? Slike videoer er populære på tuben 
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier
Bildet av ditt starter-relé viser at det er likt med mitt 20 år gamle CBR-rele, med unntak av sikrings-ampere. Er det flere kontakter som skal kobles på, enn det som vises på bildet? Jeg tror ikke det.VindR skrev: 27 aug 2019, 14:50Ja, det skal tåle litt ekstra strøm. Jeg kikket rundt etter andre startreléer, og fant en del universale. De hadde ferdige tilkoblinger for strøm og sikringer, men de manglet plass til en stor kontakt som må settes på. Hvis jeg har forstått det rett, så kan det brukes universale startreléer i noen tilfeller, men de sa selv på Motorspeed at denne var såpass spesiell at det måtte bestilles originalt.cannon skrev: 27 aug 2019, 14:42 Dette releet er spesielt på alle sykler, i den forstand at det tåler store strøm-laster og har tilkoblinger for tykke startstrøm-kabler. Det har som regel også egen sikring, gjerne 30A. Øvrige releer på sykkelen er langt mindre og enklere, og de koster deretter.
Skriver ikke dette for å kverulere, men jeg blir lettere provosert av merkeforhandlere som forteller eventyr for egen vinnings skyld....med forbehold om at releet i MT-09 faktisk kan være spesielt. Bilder fra google viser at det er helt standard, uten at jeg skal være for påståelig.
- VindR
- Innlegg: 256
- Registrert: 05 aug 2019, 17:32
- Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
- Bosted: Gjøvik
Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier
Det var jo litt typisk, men har hørt i etterkant at det kanskje var greit at jeg tilbrakte dagen med å bli teknisk kjent med sykkelen på campingenbarske skrev: 27 aug 2019, 19:25 Det var skikkelig synd dette skjedde under treffet. Tror du hadde likt turen vi hadde på lørdag :) Fikk bruk for nødbremstreningen på returen fra Røros da en gjøk på en liten cruiser av no slag satt i sin egen verden da jeg skulle kjøre forbi! Utrolig viktig å trene på det man kanskje gjør minst (heldigvis) langs veien![]()


Jeg hørte om han som sakte men sikkert ønsket nærkontakt med deg. Da er det godt å ha noen reflekser innarbeidet, så ting går som det skal. Det var godt alt gikk bra! Etter det jeg har hørt, så burde han andre karen kanskje ha et lite kurs i å kikke seg rundt.
- VindR
- Innlegg: 256
- Registrert: 05 aug 2019, 17:32
- Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
- Bosted: Gjøvik
Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier
Det som er på det, er de to sikringene på hver sin side, batteri inn (rød) og strøm ut (sort), samt den hvite kontakten i bakkant.cannon skrev: 27 aug 2019, 20:24 Bildet av ditt starter-relé viser at det er likt med mitt 20 år gamle CBR-rele, med unntak av sikrings-ampere. Er det flere kontakter som skal kobles på, enn det som vises på bildet? Jeg tror ikke det.
Skriver ikke dette for å kverulere, men jeg blir lettere provosert av merkeforhandlere som forteller eventyr for egen vinnings skyld....med forbehold om at releet i MT-09 faktisk kan være spesielt. Bilder fra google viser at det er helt standard, uten at jeg skal være for påståelig.
Det er godt mulig forhandleren sa det var "unikt" selv om det kanskje ikke var det. Jeg er bare såpass fersk i MC-faget at jeg kan gå lett på sånt (foreløpig)

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39831
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier
Jeg lå rett bak, men hadde ikke dessverre ikke hjelmkamera med meg på turen.kjellv skrev: 27 aug 2019, 20:23 Ingen som har ham på film? Slike videoer er populære på tuben
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Men hva jeg så utspille seg rett foran meg vil jeg ha på netthinna i lang tid framover. Skremmende å se, men det gikk som kjent heldigvis bra

Cruisergjøken hadde absolutt fortjent en god dose voksenopplæring i veikanten etter denne hendelsen, som kunne endt forferdelig galt

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier
Altså standard. Sikkert lurt å kjøpe hos forhandler allikevel:-)VindR skrev: 27 aug 2019, 20:31Det som er på det, er de to sikringene på hver sin side, batteri inn (rød) og strøm ut (sort), samt den hvite kontakten i bakkant.cannon skrev: 27 aug 2019, 20:24 Bildet av ditt starter-relé viser at det er likt med mitt 20 år gamle CBR-rele, med unntak av sikrings-ampere. Er det flere kontakter som skal kobles på, enn det som vises på bildet? Jeg tror ikke det.
Skriver ikke dette for å kverulere, men jeg blir lettere provosert av merkeforhandlere som forteller eventyr for egen vinnings skyld....med forbehold om at releet i MT-09 faktisk kan være spesielt. Bilder fra google viser at det er helt standard, uten at jeg skal være for påståelig.
Det er godt mulig forhandleren sa det var "unikt" selv om det kanskje ikke var det. Jeg er bare såpass fersk i MC-faget at jeg kan gå lett på sånt (foreløpig)![]()
- VindR
- Innlegg: 256
- Registrert: 05 aug 2019, 17:32
- Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
- Bosted: Gjøvik
Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier
Da har det vært et par dager med litt skruing. Fant ut at jeg kunne like gjerne få ordnet litt mens sykkelen stod og jeg ventet på nytt startrelee.
Startet med å gi sykkelen en velfortjent vask etter turen til Trøndelag. Det har vært så dårlig vær, og jeg har hatt det så travelt i det siste, at i går var første muligheten. Avfetting av industristyrke gjorde susen for å bli kvitt all kjedeoljen jeg hadde kastet bort på turen
Måtte passe på å få et ferskt bilde etter vask, selv om tyvstart-kablene på en måte ødela det litt.

Etter vasken ble det en liten tørk, og så bar det i veien til verkstedet hjemme for å skru. Planen var å få gått over sykkelen litt generelt og ha på igjen LITT kjedeolje etter avfettingen. Jeg hadde også gått til innkjøp av varmeholker, så disse skulle også monteres.

Etter å ha gått over sykkelen, startet jobben med holker. Jeg har ikke skrudd så mye sykkel, men en del andre kjøretøy. Nå viste det seg merkelig nok at det er bedre plass til å strekke ledninger på en traktor enn en motorsykkel... Jeg hadde ikke lyst til å ta jobben med å fjerne hele tanken (full tank og usikker på hvilke ledninger og slanger jeg måtte være forsiktig med), så jeg endte med å bare tippe opp tanken i bakkant. Dette gav meg litt mer plass, og jeg fikk til slutt tredd en ledning fra batteriet og fram til styret.


Fjerning av de gamle holkene gikk greit nok, med riktig verktøy. Fikk fjernet klisteret under dem med en flattrekker, men de ville ikke av. Da gav jeg opp planen med å beholde dem og skar dem rett av med en kniv. Problem løst! De nye holkene gled rett på uten problemer. Prøvde dem først for å finne ut av posisjonen, limte den venstre, men den høyre satt bom fast da jeg prøvde den! Så da regner jeg med at den sitter uten lim, for jeg har ikke sjans til å få den av eller flytte på den uten å skjære av den også! Heldigvis fikk jeg justert den, slik at den i grunn sitter i riktig posisjon.

Deretter ble det å finne en plass for ledningene, uten at de havner i klem. Endte opp med å ta av dekselet mellom tanken og styret, og oppdaget at det var veldig god plass under det. Da slapp jeg også å prøve å få tredd alle ledningene, med kontakter, inn gjennom ramma.

Jeg fikk lagt alle ledningene under dekselet, stripset det som måtte stripses og passet på at det ble nok ledning til overs så jeg kan styre uten at det blir noe strekk i dem. Alt i alt er jeg i grunn kjempefornøyd med resultatet. Kunne sikkert ha gjort det raskere, men sier meg fornøyd siden det er første gangen jeg gjør en "større" jobb på sykkel. Ledningene ble greit skjult, ingen tugger noe sted og holkene fungerer utmerket. Varmer godt og de er mer behagelige enn de originale som satt på. Både med og uten varme.




Jeg har også en annen gladnyhet. Jeg fikk det nye startreleet i dag! Jeg har nå byttet det, og sykkelen starter lettere enn noen gang! Det gikk nok litt lite strøm gjennom det gamle før det døde helt, for starteren virker livligere samt at den bruker mye mindre tid på å faktisk starte motoren. Så da vil jeg si det vi traff full pott på feilsøkingen på campingplassen
Startet med å gi sykkelen en velfortjent vask etter turen til Trøndelag. Det har vært så dårlig vær, og jeg har hatt det så travelt i det siste, at i går var første muligheten. Avfetting av industristyrke gjorde susen for å bli kvitt all kjedeoljen jeg hadde kastet bort på turen


Etter vasken ble det en liten tørk, og så bar det i veien til verkstedet hjemme for å skru. Planen var å få gått over sykkelen litt generelt og ha på igjen LITT kjedeolje etter avfettingen. Jeg hadde også gått til innkjøp av varmeholker, så disse skulle også monteres.

Etter å ha gått over sykkelen, startet jobben med holker. Jeg har ikke skrudd så mye sykkel, men en del andre kjøretøy. Nå viste det seg merkelig nok at det er bedre plass til å strekke ledninger på en traktor enn en motorsykkel... Jeg hadde ikke lyst til å ta jobben med å fjerne hele tanken (full tank og usikker på hvilke ledninger og slanger jeg måtte være forsiktig med), så jeg endte med å bare tippe opp tanken i bakkant. Dette gav meg litt mer plass, og jeg fikk til slutt tredd en ledning fra batteriet og fram til styret.


Fjerning av de gamle holkene gikk greit nok, med riktig verktøy. Fikk fjernet klisteret under dem med en flattrekker, men de ville ikke av. Da gav jeg opp planen med å beholde dem og skar dem rett av med en kniv. Problem løst! De nye holkene gled rett på uten problemer. Prøvde dem først for å finne ut av posisjonen, limte den venstre, men den høyre satt bom fast da jeg prøvde den! Så da regner jeg med at den sitter uten lim, for jeg har ikke sjans til å få den av eller flytte på den uten å skjære av den også! Heldigvis fikk jeg justert den, slik at den i grunn sitter i riktig posisjon.

Deretter ble det å finne en plass for ledningene, uten at de havner i klem. Endte opp med å ta av dekselet mellom tanken og styret, og oppdaget at det var veldig god plass under det. Da slapp jeg også å prøve å få tredd alle ledningene, med kontakter, inn gjennom ramma.

Jeg fikk lagt alle ledningene under dekselet, stripset det som måtte stripses og passet på at det ble nok ledning til overs så jeg kan styre uten at det blir noe strekk i dem. Alt i alt er jeg i grunn kjempefornøyd med resultatet. Kunne sikkert ha gjort det raskere, men sier meg fornøyd siden det er første gangen jeg gjør en "større" jobb på sykkel. Ledningene ble greit skjult, ingen tugger noe sted og holkene fungerer utmerket. Varmer godt og de er mer behagelige enn de originale som satt på. Både med og uten varme.




Jeg har også en annen gladnyhet. Jeg fikk det nye startreleet i dag! Jeg har nå byttet det, og sykkelen starter lettere enn noen gang! Det gikk nok litt lite strøm gjennom det gamle før det døde helt, for starteren virker livligere samt at den bruker mye mindre tid på å faktisk starte motoren. Så da vil jeg si det vi traff full pott på feilsøkingen på campingplassen

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39831
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier
Godt å høreVindR skrev: 03 sep 2019, 20:40 Jeg har også en annen gladnyhet. Jeg fikk det nye startreleet i dag! Jeg har nå byttet det, og sykkelen starter lettere enn noen gang! Det gikk nok litt lite strøm gjennom det gamle før det døde helt, for starteren virker livligere samt at den bruker mye mindre tid på å faktisk starte motoren. Så da vil jeg si det vi traff full pott på feilsøkingen på campingplassen![]()

Da ser det ut til at alt er på stell.
Kun offentlig godkjent kjørelisens som gjenstår.
Og det fikser du greit om noen dager.
Lykke til!
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier
Innmari gode nyheter.
Når varmeholkene er på er du klar for høstsesongen. Litt øving foran garasjen hver dag i sakte fart og med med blikket langt fram nå, så er du i mål om kun få dager
Når varmeholkene er på er du klar for høstsesongen. Litt øving foran garasjen hver dag i sakte fart og med med blikket langt fram nå, så er du i mål om kun få dager

- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier
Trikset med å fjerne holker er å lure blåsespissen innunder og gønne på med trykkluft. Da er det bare å trekke de av
Samme når nye skal på, du blåser de rett og slett på plass.

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39831
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier
Eller Elnett hårspray når nye holker skal på plassFredrikE24 skrev: 03 sep 2019, 22:55 Trikset med å fjerne holker er å lure blåsespissen innunder og gønne på med trykkluft. Da er det bare å trekke de avSamme når nye skal på, du blåser de rett og slett på plass.

https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=6069#p6069
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- VindR
- Innlegg: 256
- Registrert: 05 aug 2019, 17:32
- Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
- Bosted: Gjøvik
Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier
Satser på at det går braAJ skrev: 03 sep 2019, 20:46 Godt å høre!
Da ser det ut til at alt er på stell.
Kun offentlig godkjent kjørelisens som gjenstår.
Og det fikser du greit om noen dager.
Lykke til!


Jeg kjenner nå om dagen at de kan være greie å ha, til og med til øving. Blir nok noen runder fram og tilbake mellom kjeglene hjemme de neste dagene. Enda enklere nå som sykkelen starter uten å kortslutte ledningerkjellv skrev: 03 sep 2019, 21:57 Innmari gode nyheter.
Når varmeholkene er på er du klar for høstsesongen. Litt øving foran garasjen hver dag i sakte fart og med med blikket langt fram nå, så er du i mål om kun få dager![]()

Det har jeg ikke tenkt på. Jeg skal huske på det til neste gang jeg skal gjøre noe slikt. Ikke sikkert det blir på denne sykkelen, men jeg har en følelse om at dette kanskje ikke er den siste sykkelen jeg kommer til å haFredrikE24 skrev: 03 sep 2019, 22:55 Trikset med å fjerne holker er å lure blåsespissen innunder og gønne på med trykkluft. Da er det bare å trekke de avSamme når nye skal på, du blåser de rett og slett på plass.

Den var heller ikke dum da! Problemet mitt her var bare at jeg hadde ikke sjans til å få av holken igjen etter at jeg testet den på, så det var i grunn for sent uansett

- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier
Holka blåser seg opp og sklir av nærmest av seg selv. Dumt å komme til skade for å skjære i filler varmetrådene nestegang.
- VindR
- Innlegg: 256
- Registrert: 05 aug 2019, 17:32
- Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
- Bosted: Gjøvik
Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier
Da er langkjøring unnagjort! Det ble ikke helt som jeg trodde, da jeg trodde vi bare skulle kjøre en lang tur langsmed vegen. I stedet ble turen brukt på alt annet enn hovedveier (stort sett), og i stedet på mindre veier med masse svinger. Dette var fordi vi skulle trene på plassering og svinger. Jeg hadde ingenting i mot det, for det gjorde hele turen mye morsommere!
Vi begynte med at kjørelæreren satt på med meg, og så kjørte vi fra trafikkstasjonen på Gjøvik og hjem til meg. Der tok kjørelæreren SV'n sin videre, mens jeg fikk kjøre MT'n. Det å kunne få trene på slike ting med min egen sykkel gjorde alt ekstra artig!
Ruta ble Gjøvik, Hov, Brandbu langsmed Randsfjorden, tok av i Brandbu og kjørte over til Jevnaker, før turen fortsatte videre til Bjoneroa og vestsiden av Randsfjorden hjem igjen (etter en burger-pause på Jevnaker). Alt i alt en veldig bra og lærerik tur! Fikk noen innspill angående plassering i svinger, og jeg føler at dette sitter mye bedre nå. Det er en herlig følelse når alt bare flyter fra sving til sving.
Jeg har også gjort litt endringer på sykkelen min. Jeg gikk løs på alt av støtdemping på den tidligere i uka, og justerte alt som var justerbart. Dette ble en helt ny sykkel å kjøre! Den ble mye stivere, reagerer mye raskere på kommandoer, enklere å styre/legge ned gjennom svinger og flyter generelt mye bedre. Jeg veit at støtdemperne på denne sykkelen ikke er av beste sort, men jeg ble faktisk veldig fornøyd med justeringene!
Nå er det bare å trene litt krypkjøring hjemme, pugge sikkerhetsspørsmål og så stille på oppkjøring om en uke.

Vi begynte med at kjørelæreren satt på med meg, og så kjørte vi fra trafikkstasjonen på Gjøvik og hjem til meg. Der tok kjørelæreren SV'n sin videre, mens jeg fikk kjøre MT'n. Det å kunne få trene på slike ting med min egen sykkel gjorde alt ekstra artig!
Ruta ble Gjøvik, Hov, Brandbu langsmed Randsfjorden, tok av i Brandbu og kjørte over til Jevnaker, før turen fortsatte videre til Bjoneroa og vestsiden av Randsfjorden hjem igjen (etter en burger-pause på Jevnaker). Alt i alt en veldig bra og lærerik tur! Fikk noen innspill angående plassering i svinger, og jeg føler at dette sitter mye bedre nå. Det er en herlig følelse når alt bare flyter fra sving til sving.
Jeg har også gjort litt endringer på sykkelen min. Jeg gikk løs på alt av støtdemping på den tidligere i uka, og justerte alt som var justerbart. Dette ble en helt ny sykkel å kjøre! Den ble mye stivere, reagerer mye raskere på kommandoer, enklere å styre/legge ned gjennom svinger og flyter generelt mye bedre. Jeg veit at støtdemperne på denne sykkelen ikke er av beste sort, men jeg ble faktisk veldig fornøyd med justeringene!
Nå er det bare å trene litt krypkjøring hjemme, pugge sikkerhetsspørsmål og så stille på oppkjøring om en uke.

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier
Det hørtes riktig så bra ut!
Kult å få bruke egen sykkel på dette også!
Lykke til!

Kult å få bruke egen sykkel på dette også!
Lykke til!
"Do the right thing"
- VindR
- Innlegg: 256
- Registrert: 05 aug 2019, 17:32
- Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
- Bosted: Gjøvik
Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier
Ja, jeg syntes det var artig å få bruke den på turen. Da fikk jeg testet det nye demper-oppsettet ogsåRelax skrev: 05 sep 2019, 16:59 Det hørtes riktig så bra ut!![]()
Kult å få bruke egen sykkel på dette også!
Lykke til!

Tusen takk!
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier
Kul B-logg å følge
Merkelig hvor mye kulere MT-en blir med den fronten!

Merkelig hvor mye kulere MT-en blir med den fronten!

MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- VindR
- Innlegg: 256
- Registrert: 05 aug 2019, 17:32
- Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
- Bosted: Gjøvik
Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier
Tusen takk for det, godt å høre at jeg faktisk skriver noe interessantSnikendeugle skrev: 06 sep 2019, 11:32 Kul B-logg å følge![]()
Merkelig hvor mye kulere MT-en blir med den fronten!![]()

Jeg synes det kittet gjør seg på sykkelen. Den skiller seg litt mer ut. Jeg har ikke noe i mot originale MT'er, jeg bare liker å ha ting som ikke alle andre har

- VindR
- Innlegg: 256
- Registrert: 05 aug 2019, 17:32
- Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
- Bosted: Gjøvik
Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier
Det har ikke skjedd så mye siden sist gang, men jeg tenkte å bare få ned noen ord.
Sitter i grunn og mimrer litt og tenker over ting nå som oppkjøringen nærmer seg. Og ja, jeg er fullt klar over at jeg skravler fælt om den oppkjøringen. Jeg skjønner godt hvis noen begynner å bli lei av at jeg skriver det ordet
For mange så er det kanskje bare "enda en ting å få unna", men for meg så er det faktisk litt stort. Dette er noe jeg har gått og tenkt på og hatt lyst til i årevis, men jeg har ikke hatt muligheten til å gjøre det.
Men i år så gikk ferien til Mallorca, hvor jeg leide en Aprilia RX125 en hel dag. Det la ingen demper på drømmen for å si det slik. Og når det til og med, mot forventning, fortsatt var igjen noen kroner da jeg kom hjem, så tenkte jeg "Søren heller, jeg hopper i det" og tok en telefon til kjøreskolen. Grunnkurset var da unnagjort i midten av Juli, og første kjøretime var uka etter.
Jeg har ikke så mye erfaring med motorsykkel fra tidligere. Jeg er oppvokst på gård, så traktorlappen var en selvfølge. Mopedlappen fulgte da med, og det ble nesten et par år på en Honda MTX 50cc. Denne ble solgt da billappen var i boks (over 15 år siden allerede....), og jeg hadde i grunn ikke så altfor mye erfaring med motorsykler før turen på lettsykkelen på Mallorca i år. Det vil altså si at min totale erfaring med (tunge) motorsykler, er omtrent 2.5 - 3 måneder. Kan tenke meg det er noen som fulgte meg opp/ned fra Gullvåg som er glade de ikke visst det da
Men drømmen har alltid vært der!
Litt av det kan nok kanskje krediteres et par storebrødre og faren min også. Jeg hadde brødre som duret rundt på scootere og faren min har lang fartstid i politiet (rundt tre tiår). Jeg har fortsatt bilde av mitt første møte med en ordentlig motorsykkel og det var da jeg fikk sitte på fanget til faren min på hans tjenestesykkel. Jeg er ikke sikker på akkurat hvor gammel jeg var, men jeg tipper cirka fire-fem år.
Nå nærmer tiden seg for å prøve å få lappen selv. Oppkjøringen er førstkommende Torsdag, og jeg trodde jeg hadde nerver forrige uke. Det er godt mulig jeg hadde det, men de kjennes ekstra godt nå. Jeg har hatt ett sett med kjøretimer utenom det obligatoriske, men det har jo også blitt litt kjøring i forbindelse med trinnvurderingene. Jeg fikk en uvurderlig runde med trening på turen vår til Trøndelag, og jeg har noen timer med krypkjøring hjemme på gården. Dessverre så er alt hjemme gruslagt, så unnamanøver og nødbrems har jeg ikke tatt sjansen på å trene her.
Siste runde med krypkjøring hjemme gikk veldig bra. Jeg har litt å hente på snuingen, men ellers så gikk det 15-20 runder gjennom kjeglene (jeg bruker fem hjemme, i stedet for fire som er på oppkjøring) i 0-5 km/t (speedometeret viser null hvis det er saktere enn 5 km/t) uten hverken riving eller uønskede bein på bakken. Problemet er bare at kjøreskolesykkelen har en helt annen sittestilling og tyngdepunkt, men det skal jeg få vent meg til på timen før oppkjøringen. Unnamanøver gikk greit på siste kjøretime, og det samme gjorde nødbrems, sving og brems i sving. Så med ordene til kjørelæreren: "Hvis du ikke klusser til noe på oppkjøringen nå, så skal det går bra. Men det har ikke jeg kontroll over".
Så da er det bare å trene litt forsiktig hjemme, lese seg opp i forbindelse med sikkerhetsspørsmål (har funnet noen sider og videoer for dette), utnytte den siste timen på morgenen før oppkjøringen og prøve å holde hodet kaldt.
Sitter i grunn og mimrer litt og tenker over ting nå som oppkjøringen nærmer seg. Og ja, jeg er fullt klar over at jeg skravler fælt om den oppkjøringen. Jeg skjønner godt hvis noen begynner å bli lei av at jeg skriver det ordet

Men i år så gikk ferien til Mallorca, hvor jeg leide en Aprilia RX125 en hel dag. Det la ingen demper på drømmen for å si det slik. Og når det til og med, mot forventning, fortsatt var igjen noen kroner da jeg kom hjem, så tenkte jeg "Søren heller, jeg hopper i det" og tok en telefon til kjøreskolen. Grunnkurset var da unnagjort i midten av Juli, og første kjøretime var uka etter.
Jeg har ikke så mye erfaring med motorsykkel fra tidligere. Jeg er oppvokst på gård, så traktorlappen var en selvfølge. Mopedlappen fulgte da med, og det ble nesten et par år på en Honda MTX 50cc. Denne ble solgt da billappen var i boks (over 15 år siden allerede....), og jeg hadde i grunn ikke så altfor mye erfaring med motorsykler før turen på lettsykkelen på Mallorca i år. Det vil altså si at min totale erfaring med (tunge) motorsykler, er omtrent 2.5 - 3 måneder. Kan tenke meg det er noen som fulgte meg opp/ned fra Gullvåg som er glade de ikke visst det da

Litt av det kan nok kanskje krediteres et par storebrødre og faren min også. Jeg hadde brødre som duret rundt på scootere og faren min har lang fartstid i politiet (rundt tre tiår). Jeg har fortsatt bilde av mitt første møte med en ordentlig motorsykkel og det var da jeg fikk sitte på fanget til faren min på hans tjenestesykkel. Jeg er ikke sikker på akkurat hvor gammel jeg var, men jeg tipper cirka fire-fem år.
Nå nærmer tiden seg for å prøve å få lappen selv. Oppkjøringen er førstkommende Torsdag, og jeg trodde jeg hadde nerver forrige uke. Det er godt mulig jeg hadde det, men de kjennes ekstra godt nå. Jeg har hatt ett sett med kjøretimer utenom det obligatoriske, men det har jo også blitt litt kjøring i forbindelse med trinnvurderingene. Jeg fikk en uvurderlig runde med trening på turen vår til Trøndelag, og jeg har noen timer med krypkjøring hjemme på gården. Dessverre så er alt hjemme gruslagt, så unnamanøver og nødbrems har jeg ikke tatt sjansen på å trene her.
Siste runde med krypkjøring hjemme gikk veldig bra. Jeg har litt å hente på snuingen, men ellers så gikk det 15-20 runder gjennom kjeglene (jeg bruker fem hjemme, i stedet for fire som er på oppkjøring) i 0-5 km/t (speedometeret viser null hvis det er saktere enn 5 km/t) uten hverken riving eller uønskede bein på bakken. Problemet er bare at kjøreskolesykkelen har en helt annen sittestilling og tyngdepunkt, men det skal jeg få vent meg til på timen før oppkjøringen. Unnamanøver gikk greit på siste kjøretime, og det samme gjorde nødbrems, sving og brems i sving. Så med ordene til kjørelæreren: "Hvis du ikke klusser til noe på oppkjøringen nå, så skal det går bra. Men det har ikke jeg kontroll over".
Så da er det bare å trene litt forsiktig hjemme, lese seg opp i forbindelse med sikkerhetsspørsmål (har funnet noen sider og videoer for dette), utnytte den siste timen på morgenen før oppkjøringen og prøve å holde hodet kaldt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier
Dette klarer du - stol på deg selv. Se langt fram og prøv å være avslappet. Lykke til :-)