Montering av Symtec varmehåndtak...

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37872
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Montering av Symtec varmehåndtak...

Legg inn av AJ »

Blir vel litt reprise for noen dette. Men for de som ikke har lest om hvordan jeg monterte varmehåndtak på TDM'en så kan denne veiledningen forhåpentligvis være nyttig...

Jeg bestemte meg i fjor vinter for å få varme i holkene og vurderte både Oxford og Daytona, som begge har varmelementene innebygget i holker som må byttes ut med de originale.

Jeg fant fort ut at Oxford ikke passet pga. av lengden. De originale holkene på TDM'en er lengre enn Oxfordholkene og dermed ville det oppstå en glippe enten ved styrvekta eller inne på styret. Lite pent, fant jeg ut...

Daytona holkene var litt lengre, men heller ikke de var sånn at jeg egentlig ville ha dem på sykker'n.

Dermed ble det til at jeg valgte SYMTEC. Litt mer arbeidskrevende, men ikke verre enn at det lot seg gjøre. Egentlig ganske uproblematisk når det kom til stykket...

Her et bilde av SYMTEC settet:
Bilde

Og her et bilde av hjelpemidlene for å få av og originalholkene.
SYMTEC elementene skal nemlig monteres under holkene, som deretter settes på igjen...:

Bilde

Som det framkommer av bildet valgte jeg å bruke WD-40, CRC clutch- og bremserens, hårspray og en hendig liten hjemmesnekret sak som fungerte som en slags sveiv, laget av en tynn metallkleshenger...

Denne ble brukt under holken i kombinasjon med WD-40 for å vri av holken uten å skade den, dvs. bruke den som en sveiv og rotere med klokken i forsiktige rotasjonsbevegelser samtidig med at man sprayer godt med WD-40...:
Bilde

Så holkene skled av brukte jeg rensevæska på innsiden av disse og på selve styret for å fjerne alle rester av lim. Dette er viktig for at de nye elementene skal feste seg skikkelig.
Man trenger ikke påføre mer lim enn hva det er under folien, men man kan med fordel bruke strips og stramme godt til etter at de er limt fast og la det stå slik en stund før man setter på plass holkene igjen.

Slik ser det ut når varmeelementene er på plass...:
Bilde

Bilde

Bilde

Så til det kritiske øyeblikket i monteringen; holkene skal på plass igjen. Dette må skje med 'fast hånd' ellers kan det hende at de ikke kommer på plass skikkelig.
Innsiden av holkene må være rene og rett før påsettingen sprayes de godt på innsiden med hårspray - skikkelig hårspray, som (Eli Hagen) Elnet typen - se bildet ovenfor.
Sprayen funker som hurtigvirkende lim og fester kjapt. Derfor er det viktig å får holkene på plass riktig første gang. Hvis ikke vil det bli vanskelig å endre plassering...

Så snart dette er gjort blir det seende slik ut...:

Bilde

Bryteren til varmelementene er så liten at den kan plasseres omtrent hvor som helst. Jeg valgte denne plasseringen på min sykkel..:

Bilde

Så kan man velge om man vil koble til direkte på batteriet eller via et relé. Jeg valgte den siste løsningen med eget relé og i tillegg til det kobling til en CENTECH AP-1 sikringsboks, som gir mulighet for å samle tilkoblinger til mer elektronisk ekstrautstyr på et og samme sted.

Og nå er jeg god og varm på hendene når våren kommer! 8)

Symtec varmerne kjøpte jeg fra California Sportouring web shop

Det fulgte for øvrig med en god og oversiktlig monteringsanvisning i pakka.
Sist redigert av AJ den 14 des 2008, 12:15, redigert 2 ganger totalt.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Legg inn av cheron »

Fantastisk arbeidsbeskrivelse.. Har tenkt tanken jeg også å montere varmeholker, men har vel ikke "riktig type" sykkel til sånt luksus.. Eller?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37872
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Legg inn av AJ »

cheron skrev:Fantastisk arbeidsbeskrivelse.. Har tenkt tanken jeg også å montere varmeholker, men har vel ikke "riktig type" sykkel til sånt luksus.. Eller?
Det er ingenting som heter "riktig type" sykkel til "sånn luksus"... :wink:

Det er ingen som ser at du har varmehåndtak når SYMTEC er montert. Særlig ikke hvis man er flink til å 'skjule' disse uunngåelige ledningene fra elementene under holkene.

Så hvis man har en sporstlig sykkel f.eks. så hadde jeg ikke nølt med å montere SYMTEC, men hadde nok tenkt meg om et par ganger før jeg hadde kjørt på med Daytona eller Oxford Hot Grips, fordi disse ser klumpete ut på mange sykler og kanskje særlig racingsykler...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

GSXR

Legg inn av GSXR »

Utrolig flott arbeidsbeskrivelse AJ :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37872
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Legg inn av AJ »

GSXR skrev:Utrolig flott arbeidsbeskrivelse AJ :thumleft
Jo, takk :)

Jeg er såpass fornøyd med disse at jeg syntes mange andre også burde vite om det.
Tror nok de fleste fint greier å montere disse siden det fulgte med en god monteringsveiledning.

Og skulle noen satse på Symtec og komme borti problemer under monteringen er det bare å ta kontakt :wink:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

GSXR

Legg inn av GSXR »

AJ skrev:Og skulle noen satse på Symtec og komme borti problemer under monteringen er det bare å ta kontakt :wink:
Forsiktig nå AJ.
Kan komme til å ta deg på ordet der, hehe :wink:

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Legg inn av cheron »

AJ skrev:
GSXR skrev:Utrolig flott arbeidsbeskrivelse AJ :thumbsup:
Og skulle noen satse på Symtec og komme borti problemer under monteringen er det bare å ta kontakt :wink:
Du kommer nok til å høre fra meg om jeg handler! ;)
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Snill Vaffel
Innlegg: 1001
Registrert: 07 nov 2008, 18:11
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 1000
Sted: Buskerud

Re: Montering av Symtec varmehåndtak...

Legg inn av Snill Vaffel »

Det var jo pent gjort :=D>
Snill Vaffel

Du har tatt det første skrittet mot visdom, når du har lært å holde munn.

2011 Suzuki GSXR 1000

Brukeravatar
Geso
Innlegg: 208
Registrert: 10 mai 2009, 19:26
Motorsykkelen din: BMW R1200RT
Sted: Rælingen

Re: Montering av Symtec varmehåndtak...

Legg inn av Geso »

Jeg monterte slike i høst, men jeg er desverre veldig lite flink til å ta bilder mens jeg jobber.
(Etter å ha sett hvor flinke en del av dere andre er, skal jeg love å skjerpe meg)

Uansett så monterte jeg som nevnt slike i høst, men jeg benyttet en litt annen metode. Brukte kompressor med blåsepistol og satte tuten under holkene. Det ble da en "luftlomm" mellom holk og styre, og det var bare å dra det av. Vasket godt for å få bort gammel "moro".
Når jeg skulle montere dette på igjen, fant jeg ut at jeg ikke hadde egnet lim, samt at holkene var litt trange, så jeg benyttet samme metode med luft mellom holk/styre og presset holkene inn.
Foreløpig sitter det fast......

Fant en passende ledning under setet som det kom strøm på når tenning ble påsatt, koblet på ett rele og koblet varmeholkene og intercomen over releet, og voila:
Varme i hånda, og Konemor på øret.


Geso
Er ikke så flink, men veldig ivrig!

Ragnhild

Re: Montering av Symtec varmehåndtak...

Legg inn av Ragnhild »

Geso Betyr det at du må ha på varmen i holkene for å få snakka med fruen? Blir du ikke mektig svett i henda etterhvert?

Brukeravatar
Geso
Innlegg: 208
Registrert: 10 mai 2009, 19:26
Motorsykkelen din: BMW R1200RT
Sted: Rælingen

Re: Montering av Symtec varmehåndtak...

Legg inn av Geso »

Ragnhild skrev:Geso Betyr det at du må ha på varmen i holkene for å få snakka med fruen? Blir du ikke mektig svett i henda etterhvert?
Neida, har koblet holkene via bryter.
Det er ikke henda jeg blir svett i, men øra :-


Geir
Er ikke så flink, men veldig ivrig!

bergsprekken
Innlegg: 14
Registrert: 28 des 2009, 13:24
Motorsykkelen din: XT 600 E '2001

Re: Montering av Symtec varmehåndtak...

Legg inn av bergsprekken »

Heisann

Tenkte å montere et slikt Symtec sett på XT600'n min, det blir veldig fort kaldt også om sommeren hvis man kjører oppå fjellet f.eks. Ellerså har jeg vært på en 8timers dagstur over fjell og li i regnvær i sommer og kom hjem med kuldemerke på magen blant annet så jeg skjønner hva varme i holkene kan være godt for for å si det mildt. Styret og kontrollene på TDM lignet på det på xtn så satser på at det passer på den også :D

Men har et spørsmål om styrken, er det 2 innstillinger og hvor sitter den bryteren? Samme som av/på bryteren?
Hvordan er forholdet mellom low og high setting, er det slik at high er omtrent beregna for svarte vinteren og 10-20 minus eller? Litt redd for at "low" kansje er for low..og high for high hvis du skjønner hehe.

Fulgte det med sikring slik at den kan kobles rett på batteriet eller hvor i tilfelle fikk du tak i det?

Ellerså var det en veldig fin guide forresten :D

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37872
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Montering av Symtec varmehåndtak...

Legg inn av AJ »

Heisan, bergsprekken! Og velkommen til Forumet :thumleft

En viktig grunn til at jeg valgte Symtec istedet for Oxfotrd, Daytona og andre 'ferdiglagede' varmeholker, er at holkene på TDM'ene er litt lengre enn hva som er normalt. Dvs. at holker som f.eks. Oxford gjør at det blir en glippe mellom enden på holkene og styreloddene. Og det synes ikke jeg ser noe særlig pent ut...

Nå har ikke jeg kapteinsanvisningen foran meg i øyeblikket, men jeg mener å huske at det ikke fulgte med relé og sikring med Symtec-varmerne. Skal visst ikke være nødvendig å koble disse til noe slikt.
Men jeg gjorde det nå likevel, dvs. til en Centech AP-1 skringsboks og et Centech 70 Amp Wiring Kit with Relay for AP-1.

Når det gjelder bryteren som valgte jeg denne round rocker switch'en, som jeg synes passer bra der jeg plasserte den i kåpedelen på TDM'en.

Syntec-varmerne blir ikke gloheite på verken 'High' eller 'Low' nivåene, men gir en behagelig varme. Men forskjellen kan antakelig være forskjellig fra sykkel til sykkel avhengig av hvor tykke holkene på de enkelte syklene er. Har aldri prøvd under svært kalde forhold. dvs. 10-20 kuldegrader.

Uansett så er jeg veldig fornøyd med Symtec-varmerne. Den eneste svakheten jeg har opplevd med disse er at bryteren sluttet å virke slik at jeg måtte bestille et par ekstra.Kostet ikke allverdens, men likevel litt betenkelig med slik svakhet.
Kommer kanskje av at kontaktene bak på bryteren ikke var godt nok skjermet mot fuktighet. Men det er det fullt mulig å gjøre noe med. Selv har jeg smurt kontaktene på den nye bryteren godt inn med vannavstøtende Silgrease.

Vet ikke om du har fått svar på det du lurte på, men har du flere spørsmål om Symtyec er det bare å komme med dem ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Montering av Symtec varmehåndtak...

Legg inn av Onsløv »

Hmm, det sikringspanelet likte jeg...
Man bør vel alltid bruke sikring.
Rele bruker man kun dersom man skal ha styrestrøm.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37872
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Montering av Symtec varmehåndtak...

Legg inn av AJ »

Onsløv skrev:Hmm, det sikringspanelet likte jeg...
Man bør vel alltid bruke sikring.
Rele bruker man kun dersom man skal ha styrestrøm.
Centech'en er fine greier :thumleft
Her kan man koble til tilleggsutstyr av forskjellig slag. I tillegg til Symtec varmerne har jeg koblet til en el-sokkel til Centech'en hvor jeg kan bruke bl.a. lader til mobiltlf.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar