Serviceintervaller- og kostnader

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
frankh
Innlegg: 159
Registrert: 26 des 2009, 19:58
Motorsykkelen din: Blablabla

Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av frankh »

Det er sikkert noen som har kunnskaper/erfaring med disse to syklene her inne?

Hva er ca. servicekostnader, og intervaller, på
- Susuki GSXR1000 (fra 2000-mod)
- Yamaha R1 (fra 2000-mod)

Med ca. servicekostnader mener jeg akkurat det, iom. at det selvsagt kan variere.
Sist redigert av AJ den 16 feb 2010, 13:12, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Flyttet denne til "Verkstedet...". Passer antakelig best her, jfr. spørsmål om 'service'... AJ, Admin.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av Intruder »

Tja,du kommer da kanskje i mål med 5000,- ?
Men VET ikke sikkert..... :mc3
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

frankh
Innlegg: 159
Registrert: 26 des 2009, 19:58
Motorsykkelen din: Blablabla

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av frankh »

Hva er intervallene, da?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39775
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av AJ »

frankh skrev:Hva er intervallene, da?
Usikker, men Yamaha TDM har serviceintervaller på 10.000 km (liten service --> oljeskift + div. sjekk + oljefilterskift hver 20.000 km.)

Ventiljustering, kjølevannsjekk, evt. bytte og pluggbytte hver 40.000 km., mener jeg å huske...

Pris avhenger nok litt av verkstedet. Lokale verkstedet på mindre steder tar seg mindre betalt enn de større i mer befolkningstette områder...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

frankh
Innlegg: 159
Registrert: 26 des 2009, 19:58
Motorsykkelen din: Blablabla

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av frankh »

AJ skrev: Usikker, men Yamaha TDM har serviceintervaller på 10.000 km (liten service --> oljeskift + div. sjekk + oljefilterskift hver 20.000 km.)
I alle dager? Oljefilterskift hver 20.000? Jeg skifter olje hver 5.000, og da også filter. Greit nok at det er ducati, men er forskjellen SÅ stor?
AJ skrev: Ventiljustering, kjølevannsjekk, evt. bytte og pluggbytte hver 40.000 km., mener jeg å huske...
I alle dager ogjen? Plugger skiftes ved hver 10.000 km. på Ducati. Forskjellen på ventiljustering kan jeg (nesten) forstå, iom. at desmodromventilene krever mye mer vedlikehold enn på "typiske" firere. Men 40.000 var da veldig lenge?
AJ skrev: Pris avhenger nok litt av verkstedet. Lokale verkstedet på mindre steder tar seg mindre betalt enn de større i mer befolkningstette områder...
Det er klart. Jeg lurer bare på ca-erfaringer, slik at det er mulig å få en idé om kostnadene. SuperSport-en jeg har nå har serviceintervaller på 10.000km, og inntill 40-50-60.000km koster det fort 7.000 pr. gang. Etterhvert går ofte ventilene seg mer til, og trenger mindre justering, men det er bare én av mange ting som må gjøres hver 10.000.

Det jeg prøver å finne ut av er om jeg på en GSXR (1000) eller R1 vil komme godt under 7.000,- pr. 10.000km i servicekostnader.

Ducati har en helt unik sjarm og "feel", men jeg får mer og mer inntrykk av at det er idiotisk dyrt i forhold til omtrent alt annet. Og det er så lenge siden jeg kjørte japansk skrævrakett at jeg husker ingenting sånt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39775
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av AJ »

En liten korrigering: oljeskift hver 10.000 km, men filterskift kun hver 20.000 km, dvs. ny olje og nytt filter hver 20.000 km.

Var litt kjapp med pluggbytte også; skal skiftes hver 20.000 km. Men jeg har satt inn NGK Iridum i stedet og regner med å øke intervallet til det dobbelte...

Bytte luftfilter: hver 40.000 km.

Men ventiljusteringen er riktig; kun hver 40.000 km.

Og kjølevæske anbefales byttet ut hvert 3. år...

Ducati er vel jevnt over kjent for å måtte ha hyppige servicer... Kan fort bli kostbart i lengden... :mk
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

frankh
Innlegg: 159
Registrert: 26 des 2009, 19:58
Motorsykkelen din: Blablabla

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av frankh »

AJ skrev:Ducati er vel jevnt over kjent for å måtte ha hyppige servicer... Kan fort bli kostbart i lengden... :mk
Hvis man kjører mer enn 10.000 pr. sesong blir det kjappt 14-15.000 i året, ja.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39775
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av AJ »

frankh skrev:
AJ skrev:Ducati er vel jevnt over kjent for å måtte ha hyppige servicer... Kan fort bli kostbart i lengden... :mk
Hvis man kjører mer enn 10.000 pr. sesong blir det kjappt 14-15.000 i året, ja.
Da kan jeg bare si at service på en TDM, som jeg kjenner best, koster en brøkdel av dette, tross dobbelt kjørelengde...

Og så tar jeg sjansen på å legge til at jeg har det minst like morsomt med TDM'en som det en ducatist har... tror jeg... :8-[
Joda, jeg er ganske sikker på at jeg har det :knegg :D
Sykkelens lyd og lekenhet er på omtrent samme nivå! \:D/
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

frankh
Innlegg: 159
Registrert: 26 des 2009, 19:58
Motorsykkelen din: Blablabla

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av frankh »

TDM er litt feil type sykkel for min smak. Men GSXR eller R1, derimot :-)

Lyden? Nuvel. Det er vel ingen som kommer helt opp mot Ducatis lyd med termignonipotter. Men det kommer selvsagt an på preferanser.

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Bosted: Høvik

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av FJZZR »

R og mange sport touring sykler har service intervaller på 6000 km.

Mange vil vel hevde at akkurat dette er å overdrive en liten smule :-)

Oljeskift intervaller er ofte 12000 km, plugger 24000, ventiler kanskje 48000.

6000 sjekken er vel mest en sikkerhetskontroll, for man tar vel høyde for at R-sykler og sport touring i en del tilfeller kjøres veldig hardt!!
Og feil med bremser vil vi ikke ha i 300 km/t!!!

Fj'n har ikke hatt behov for ventiljustering på 150000 km (men sjekkes selvfølgelig regelmessig)

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Bosted: Regnværsbyen

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av Misha »

Bytter olje på 6000km, filter og olje på 12000km og sjekker ventiler på 24000km på min Yamaha xj600 -99mod :prf
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av mekkern »

skifter olje og filter hver høst når jeg setter den bort...viktigeste er faktisk filteret..olja tåler mye men all dritten ligger i filtret...ny olje og gammalt filter?neitakk flere hundre i olje og ikke bytte filter til ca 70 kr :[-(
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av Intruder »

Oljeskift inkl. filter samt klargjøring på MC-huset under vinterlagring hvert år ,samt
full service på omlag 20.000 km. :=D>
Da føler jeg meg relativt trygg driftsmessig. :notworthy: :knegg
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

frankh
Innlegg: 159
Registrert: 26 des 2009, 19:58
Motorsykkelen din: Blablabla

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av frankh »

Men hvilke sykler er dette?

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av mekkern »

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

frankh
Innlegg: 159
Registrert: 26 des 2009, 19:58
Motorsykkelen din: Blablabla

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av frankh »

Ingen som har akkurat GSXR1000 eller R1 - for alt jeg vet kan det være stor forskjell på service på disse og de som nevnes konkret :-)

Men det er det kanskje ikke?

Jeg er litt overrasket over hvor lite service folk tar på syklene sine, av det som nevnes her i tråden. Det virker jo som om det kan gå flere sesonger mellom hver service, annet enn de småtingene man gjør selv. Men iom. at jeg kjenner japanske sykler heller dårlig på dette området så skal jeg selvfølgelig ikke protestere på noe som helst. Men det er i såfall en enorm forskjell på disse syklene og Ducati på det området, da jeg aldri har hørt noen "ducatister" anbefale å skippe én eneste 10.000-service.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39775
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av AJ »

frankh skrev:Men hvilke sykler er dette?
Har ikke servicefakturaene foran meg akkurat nå, men mener å huske at jeg aldri har betalt mer enn 3500 kr. for en service med alt inkludert på TDM'en.
Den dyreste var 40.000 servicen med ventilsjekk/justering...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39775
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av AJ »

frankh skrev: Jeg er litt overrasket over hvor lite service folk tar på syklene sine, av det som nevnes her i tråden. Det virker jo som om det kan gå flere sesonger mellom hver service, annet enn de småtingene man gjør selv.
Noen med sykler uten garanti og slike ting skipper nok en og annen service, vil jeg tro...
Selv har jeg ikke gjort det siden jeg kjøpte min ny i 2006 og med fem års garanti er det klokt å ta servicene, sku je mene...
I tilfelle det skulle skje noe.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

frankh
Innlegg: 159
Registrert: 26 des 2009, 19:58
Motorsykkelen din: Blablabla

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av frankh »

Det er åpenbart ganske vanlig, ser det ut til. Jeg snakket nettopp med en som skulle selge en GSXR1000 2002-mod med kjørelengde rundt 25.000, og han snakket om at "han hadde ikke hatt noen kostnader på den annet enn oljeskift, plugger hvert 2 år og en sjelden ventiljustering". Det er mulig det er ganske annerledes med japanske sykler, men når det f.eks. gjelder Ducati ville jeg aldri kjøpt en sykkel hvor selger ikke kan dokumentere at servicene er fulgt. Men riskokerne fremstår jo nå nærmest som vedlikeholdsfrie for meg. Det snakkes om oljeskift, rensing/skifting av luftfilter og bytting av plugger i forbindelse med service, men for meg er slikt (med unntak av pluggene) ting jeg gjør med Ducatien i tillegg til og mellom servicene hver 10.000km.

Enten misforstår jeg, eller så er førere av riskokere sløvere med service og vedlikehold enn førere av pastakokere, eller så er riskokere en drøm mht. vedlikehold.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39775
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av AJ »

frankh skrev:
Enten misforstår jeg, eller så er førere av riskokere sløvere med service og vedlikehold enn førere av pastakokere, eller så er riskokere en drøm mht. vedlikehold.
Tror nok det siste er mer riktig selv om jeg ikke akkurat vil bruke ordet "drøm"... :roll
Men at japanske MC'er i det store og hele er/har vært mer pålitelige og dermed mer servicevennlige enn en del italienske modeller er vel alment kjent... :-J

Selv har jeg byttet plugger på TDM'en én gang. Det var ingen drømmejobb, for å si det sånn... Derfor satte jeg i Iridium plugger i håp og tro om at jeg kan drøye intervallene til det dobbelte.

Bytte oljefilter er heller ikke den enkleste operasjonen på TDM og helt klart noe jeg ikke gjør i tide og utide...
Men har jeg kjørt 7-8000 og skal på langtur og tar jeg meg selv i nakken og bytter før slike turer selv om jeg antakelig ikke overskrider skiftintervallet på turen, dvs. runder 10000 km merket for service.

Ingen sykkel tar skade av hyppigere oljeskift enn hva fabrikken har lagt seg på.
Og på langturer, som nevnt ovenfor, med litt høyhastighetskjøring, passasjer og bagasje som er det greit med ny frisk olje/filter selv om det er en stund til serviceintervallet.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

frankh
Innlegg: 159
Registrert: 26 des 2009, 19:58
Motorsykkelen din: Blablabla

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av frankh »

AJ skrev:
frankh skrev:
Enten misforstår jeg, eller så er førere av riskokere sløvere med service og vedlikehold enn førere av pastakokere, eller så er riskokere en drøm mht. vedlikehold.
Tror nok det siste er mer riktig selv om jeg ikke akkurat vil bruke ordet "drøm"... :roll
Men at japanske MC'er i det store og hele er/har vært mer pålitelige og dermed mer servicevennlige enn en del italienske modeller er vel alment kjent... :-J

En drøm i forhold til Ducati, da :-)

Men joda - det er velkjent at det er en forskjell. Den later bare til å være større enn jeg trodde.
AJ skrev: Selv har jeg byttet plugger på TDM'en én gang. Det var ingen rømmejobb, for å si det sånn... Derfor satte jeg i Iridium plugger i håp og tro om at jeg kan drøye intervallene til det dobbelte.

Bytte oljefilter er heller ikke den enkleste operasjonen på TDM og helt klart noe jeg ikke gjør i tide og utide...
Men har jeg kjørt 7-8000 og skal på langtur og tar jeg meg selv i nakken og bytter før slike turer selv om jeg antakelig ikke overskrider skiftintervallet på turen, dvs. runder 10000 km merket for service.

Ingen sykkel tar skade av hyppigere oljeskift enn hva fabrikken har lagt seg på.
Og på langturer, som nevnt ovenfor, med litt høyhastighetskjøring, passasjer og bagasje som er det greit med ny frisk olje/filter selv om det er en stund til serviceintervallet.
Klart de ikke tar skade av det. Men det er bare så veldig stor forskjell på hva som anbefales, synes jeg. Ducati anbefaler oljeskift hver 5.000 km og japanske sykler hver 10.000 - det er rimelig stor forskjell. Men det ligger vel enten i at motoren er mer følsom eller at oljen "slites ut" mye raskere?

Akkurat oljefilter, luftfilter og denslags er superenkelt å skifte på Ducati (om enn ikke alle modeller). Ellers så inkluderer jo 10.000 service at man går over det som er av kritiske og mindre kritiske slitedeler (lagre, bremser etc.), og det regner jeg jo med er det samme på en Suzuki/Yamaha-service.

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Bosted: Regnværsbyen

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av Misha »

frankh skrev: Jeg er litt overrasket over hvor lite service folk tar på syklene sine, av det som nevnes her i tråden. Det virker jo som om det kan gå flere sesonger mellom hver service, annet enn de småtingene man gjør selv. Men iom. at jeg kjenner japanske sykler heller dårlig på dette området så skal jeg selvfølgelig ikke protestere på noe som helst. Men det er i såfall en enorm forskjell på disse syklene og Ducati på det området, da jeg aldri har hørt noen "ducatister" anbefale å skippe én eneste 10.000-service.
Hø? :eh Er det noen her som skipper servicene da?
Jeg gjør da mer enn å bare bytte oljen på 6000km, men jeg gadd ikke skrive hele listen siden det var olje og ventiler som ble diskutert. Og min luftkjølte yamaha har såpass enkel mekkanikk at det ikke er noe problem for en kyndig kar som meg med riktig verktøy å foreta servicene selv. :thumleft


Jeg kunne faktisk tenkt meg en ducati selv, st4 for å være nøyaktig. Helt til jeg leste testen i mc-avisa hadde gjort, der de stønna fælt av service-kostnadene på 7500,- hver 10000km...
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

frankh
Innlegg: 159
Registrert: 26 des 2009, 19:58
Motorsykkelen din: Blablabla

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av frankh »

Nei, jeg tenkte mer på at det er lenge mellom hver verkstedservicene, og at det virker som om man gjør mer selv enn jeg er vant til. Hvis det er ventiljustering hver 20.000 km og oljeskift hver 5-10.000, så har man jo ikke sykkelen til service på verksted oftere enn 20.000, f.eks?

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av mekkern »

:thumleft men må jo sjekke fks bremseklosser og slikt da...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

frankh
Innlegg: 159
Registrert: 26 des 2009, 19:58
Motorsykkelen din: Blablabla

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av frankh »

mekkern skrev::thumleft men må jo sjekke fks bremseklosser og slikt da...
_Det_ er slikt som til og med jeg kan gjøre selv. Men iom. at Ducatis serviceintervaller er så "nazi" som de er så er det jo ikke plass til annet enn skifte av olje og filter mellom hver service.

Svar