xyvind skrev: 08 sep 2019, 08:15
Bjerknez skrev:xyvind skrev: 07 sep 2019, 23:33
Skogstrollet skrev: 07 sep 2019, 22:57
Nydelig!
Det er uansett ikke ekte 'adventure' hvis man ikke truffer regn... eller?
Når det gjelder kameraet og bilder, så er det bare å prøve seg frem for å lære kjenne kameraet og finne ut hva som fungerer for deg. Bruk RAW fromat på filene. Er sikkert mulig å lagre de både som RAW og JPEG i kameraet ditt, i tilfelle du har mulighet å overføre de som JPEG direkte til mobilen. (Ikke sikker på hva Nikon sitt RAW fromat heter, mulig det er NEF?)
Og lær deg enten Lightroom eller Photoshop - eller begge deler. Selv bruker jeg i hovedsak Photoshop, men mange jobber nesten utelukkende i Lightroom. Uansett hvis du velger en av de eller begge, så vil det være en stor fordel å ha tatt bildene i RAW fromat når du ønsker å redigere dem
Takker

Ikke dårlig å få en slik tilbakemelding fra selveste
Skogstrollet 
Dine bilder er veldig bra komponert og har veldig fint lys og farger, alltid så lun stemning. Jeg har noe å lære der. Men litt enkel redigering kan sikkert hjelpe.
Jeg skal se på de programmene etter hvert. Må ha noe å pusle med i vinter også.
Kameraet tar nå bilder i både RAW og JPEG. Og ja, det er .nef-filer. Jeg lasta bare opp JPEG-filene og la de ut her uten å redigere. Synes jo det fungerer veldig bra sånn som de er nå, men jeg kjenner ikke kameraet enda ift lys og fokus osv.. Det var i hvert fall veldig gøy
Raw format og Ligh5rooom er en uslåelig kombinasjon. Med tanke på ren bildekvalitet (Hvis ikke du har heeelt spesielle behov med tanke på ergonomi og sære objektivønsker så gå heller for et bra kompaktkamera.
Jeg har eid det ypperste av det ypperste fra Canon Proffserien og har testet så og si alle L-objektivene dems. Har hatt kamerautstyr for 150.000 kroner. Sony RX100 tar like gode bilder til daglig. Begrensningen med et kompaktkamera kommer først ved lysstyrle i tele enden samt ergonomi. Ikke noe en vanlig bruker bør tenke så mye på.
Å laste raw filer rett opp på nett etter konvertering til jpg uten noen form for redigering blir som å kjøpe seg en GS1200 for så og ta den med på Tyrigrava to ganger i året.
Fujifilm har også noen veldig flotte kameraer som tar kanonbra bilder.
Hvis du ikke redigerer bildene dine etter bruk ved bildetagning i raw og ellers ikke har spesielt peiling på hvordan man utnytter utstyret, så ville jeg droppet hele speilrefleksen.
Du mener så mangt om alt du, Ove. Det er ikke raw-filene som er lastet opp, ei heller raw-filene som er konvertert til JPEG.
Hvis du har lest de siste innleggene så ser du at jeg har FÅTT dette kameraet, og nå har jeg tenkt å lære meg å bruke det.
Hvorfor er du så mannebisk? Gå i kjellern med deg!
Edit: Det er en positiv vibe på gang her. Don’t kill my vibe!
Haha, cool down mister
Ja, jeg har meninger om det meste, men akkurat dette har jeg også testet ganske grundig, over flere år med kamerautstyr til gigantiske summer. Dog missforsto jeg deg da jeg først trodde du hadde kjørt en "hurtigkonvertering" fra RAW til jpg via software og lastet opp.
Nå vet ikke jeg åssen kamera det er du har, men vil minne deg på at kameraet er ikke bedre enn objektivet som sitter på når det kommer til bildekvalitet. Som oftest er de KIT-objektivene som følger med ganske softe (uskarpe) og krever en del etterbehandling for å stå bra frem. Man ser ikke dette så tydelig i jpg filene da disse blir prossesert i kameraet.
Jeg vet ikke helt hvor du fikk "mannebisk" fra her xyvind. Jeg kommer jo bare med noen velmenende råd rundt fotoutstyr. Vil du ha hjelp til kameraets funksjoner og ellers så vet du hvor du får tak i meg. Spesielt hvis det er Canon. Men prinsippet er ofte det samme uansett merke.
God tur videre på herresykkelen! Det ser ut til at du koser dritten av deg, og det er jo poenget