Oppkjøring i morgen. Flomvarsel og kjørt minimalt på våt vei
Oppkjøring i morgen. Flomvarsel og kjørt minimalt på våt vei
Overskriften sier sitt. Det er meldt store nedbørsmengder og kommer flomvarsel. Tilfeldighetene har det til at jeg har hatt bra vær på alle kjøretimer. Banekurset var på delvis vått dekke, men betong. Jeg tror ser selv at jeg trolig er begrensningen og ikke sykkelen og været. Har kun hatt en hendelse med å treffe noe glatt som gav et rykk i sykkelen og var et lite sjokk i øyeblikket bare.
For å starte med kjøregårdsøvelsene: Svingen, er det bare å kjøre den som vanlig i 25-30 km, riktig blikk, styrekommando og som på tørt føre? Er vel ikke noe stor risiko for olje på Statens vegvesen selv om man aldri skal si aldri. Og sykkelen bør vel sitte i en slik hastighet og sving? Kravet sier 25/30 km mener jeg. Dette skal vel ikke nedjusteres selv pga. forhold som regn og våt veibane?
Å ligge konstant «10» under er ikke bra. Men hva er akseptabel fartstilpassingen i det været såfremt sikten er bra og vannet dreneres unna? Tenker selv at jeg fort kunne lagt meg 10 under uten problem om jeg skulle kjørt alene hjem etter oppkjøring da jeg fortsatt ikke ville vørt «utlært» og heller holdt fartsgrensen på rettstrekka om det var ansett som mer forsvarlig.
Om det styrtregner og jeg tar en beslutning på at her kan man ikke kjøre lenger pga. dårlig sikt eller annet. Hva skjer da? Jeg gjør jo rett i å stanse om jeg ikke ser godt nok pga styrtregn, men blir det uansett stryk og ny oppkjøring om den blir avbrutt? Eller ny oppkjøring uten gebyr til trafikkstasjon?
Store engstelser. Planen er å ikke tenke på det, så jeg må få luftet ut først.
For å starte med kjøregårdsøvelsene: Svingen, er det bare å kjøre den som vanlig i 25-30 km, riktig blikk, styrekommando og som på tørt føre? Er vel ikke noe stor risiko for olje på Statens vegvesen selv om man aldri skal si aldri. Og sykkelen bør vel sitte i en slik hastighet og sving? Kravet sier 25/30 km mener jeg. Dette skal vel ikke nedjusteres selv pga. forhold som regn og våt veibane?
Å ligge konstant «10» under er ikke bra. Men hva er akseptabel fartstilpassingen i det været såfremt sikten er bra og vannet dreneres unna? Tenker selv at jeg fort kunne lagt meg 10 under uten problem om jeg skulle kjørt alene hjem etter oppkjøring da jeg fortsatt ikke ville vørt «utlært» og heller holdt fartsgrensen på rettstrekka om det var ansett som mer forsvarlig.
Om det styrtregner og jeg tar en beslutning på at her kan man ikke kjøre lenger pga. dårlig sikt eller annet. Hva skjer da? Jeg gjør jo rett i å stanse om jeg ikke ser godt nok pga styrtregn, men blir det uansett stryk og ny oppkjøring om den blir avbrutt? Eller ny oppkjøring uten gebyr til trafikkstasjon?
Store engstelser. Planen er å ikke tenke på det, så jeg må få luftet ut først.
-
- Innlegg: 333
- Registrert: 01 mai 2017, 19:48
- Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
- Bosted: Fredrikstad
Re: Oppkjøring i morgen. Flomvarsel og kjørt minimalt på våt vei
Kråka skrev: 09 sep 2019, 17:32 Overskriften sier sitt. Det er meldt store nedbørsmengder og kommer flomvarsel. Tilfeldighetene har det til at jeg har hatt bra vær på alle kjøretimer. Banekurset var på delvis vått dekke, men betong. Jeg tror ser selv at jeg trolig er begrensningen og ikke sykkelen og været. Har kun hatt en hendelse med å treffe noe glatt som gav et rykk i sykkelen og var et lite sjokk i øyeblikket bare.
For å starte med kjøregårdsøvelsene: Svingen, er det bare å kjøre den som vanlig i 25-30 km, riktig blikk, styrekommando og som på tørt føre? Er vel ikke noe stor risiko for olje på Statens vegvesen selv om man aldri skal si aldri. Og sykkelen bør vel sitte i en slik hastighet og sving? Kravet sier 25/30 km mener jeg. Dette skal vel ikke nedjusteres selv pga. forhold som regn og våt veibane?
Å ligge konstant «10» under er ikke bra. Men hva er akseptabel fartstilpassingen i det været såfremt sikten er bra og vannet dreneres unna? Tenker selv at jeg fort kunne lagt meg 10 under uten problem om jeg skulle kjørt alene hjem etter oppkjøring da jeg fortsatt ikke ville vørt «utlært» og heller holdt fartsgrensen på rettstrekka om det var ansett som mer forsvarlig.
Om det styrtregner og jeg tar en beslutning på at her kan man ikke kjøre lenger pga. dårlig sikt eller annet. Hva skjer da? Jeg gjør jo rett i å stanse om jeg ikke ser godt nok pga styrtregn, men blir det uansett stryk og ny oppkjøring om den blir avbrutt? Eller ny oppkjøring uten gebyr til trafikkstasjon?
Store engstelser. Planen er å ikke tenke på det, så jeg må få luftet ut først.
Husker jeg var på kjøregården når det høljet ned og spurte om det samme som deg. Var mest unnamanøver og nødbrems jeg var mest nervøs for. Kjørelæreren min sa at sensorene (hvertfall der jeg kjørte opp) så litt mellom fingrene når det var veldig mye vann på banen.
Så litt lavere fart går nok bra, så lenge det ikke er overdrevent langt under. Vise at du tar hensyn til at det er dårlige forhold er bra, at du knapt tørr å røre deg når det kommer vann (satt på spissen) er ikke fult så bra :)
Gjør det du føler er best aksjon om du kommer i en slik situasjon. Bedre å stoppe om du ikke ser noe, enn du dundrer på.
Hadde mange samtaler med kjørelærer (tidligere sensor) når vi var ute. Han misslikte sterkt elever som bare kjørte på, for eksempel med sola i øya. De klagde over å ikke se noe, men fortsatte i samme fart og satset på at ingenting galt skjedde.
Husk mantraet "Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret".
Lykke til, pust med magen :)
Re: Oppkjøring i morgen. Flomvarsel og kjørt minimalt på våt vei
"Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret" - denne er svaret på hvordan du skal forholde deg under kjøring, også under oppkjøring. Styrtregn som medfører at du ikke lenger har tilstrekkelig sikt, senk farten og om nødvendig stopp. Og det er din sikt, ikke sensor sin som teller. Jeg mener at dersom du vurderer forholdene slik at stopp er nødvendig fram til forholdene tilsier at det er kjørbart igjen, ikke kvalifiserer til verken stryk, ny oppkjøring eller nytt gebyr. Lykke til :)
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Oppkjøring i morgen. Flomvarsel og kjørt minimalt på våt vei
Dekkene drenerer vannet godt i hastigheter opp mot 60-70km/t selv om det regner mye. Men det er absolutt fare for vannplaning i høyere hastigheter, og du må beregne noe lengre bremselengder. Sving og unnamanøvre bør gå bra opp mot den fart du er vant til å ha. Men sensor forventer nok at du tar hensyn til vanskelige kjøreforhold. Han forventer også at du bevisst styrer unna vanndammene og ikke kjører gjennom dem, i hvert fall ikke uten å redusere farten betydelig.
Sensor sitter enten bakpå med deg eller kjører selv etter deg. Har du problemer med sikt, så har han mest sannsynlig de samme problemene. Det er buet glass på visiret, og regnvannet blåser stort sett fort vekk fra visiret. Det er ikke det samme som på ei bilrute uten vindusviskere.
Lykke til, vi krysser fingrene
Sensor sitter enten bakpå med deg eller kjører selv etter deg. Har du problemer med sikt, så har han mest sannsynlig de samme problemene. Det er buet glass på visiret, og regnvannet blåser stort sett fort vekk fra visiret. Det er ikke det samme som på ei bilrute uten vindusviskere.
Lykke til, vi krysser fingrene

-
- Innlegg: 41
- Registrert: 25 mai 2015, 11:08
- Motorsykkelen din: Husqvarna SMR511
- Bosted: Ryfylke
Re: Oppkjøring i morgen. Flomvarsel og kjørt minimalt på våt vei
Unngå veimerking, kumlokk og evnt trikkeskinner. Disse er skummelt glatte ved våt veg. Lykke til 

- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Oppkjøring i morgen. Flomvarsel og kjørt minimalt på våt vei
Sikt og glatt veioppmerking vil nok bli det du bør ta mest hensyn til, og store vanndammer (man vet aldri hva som skjuler seg under vannet). Normal asfalt er helt greit i normale hastigheter.
Lykke til
Lykke til

For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Oppkjøring i morgen. Flomvarsel og kjørt minimalt på våt vei
Dette går bra! På vanlig vei gjelder det å finne en flyt som funker. I tettbebygd strøk må du regne med lengre bremselengder, glatte striper, trikkeskinner og kumlokk. Kanskje det viktigste: Rundkjøringer. Ta det jævlig piano i rundkjøringer. Jeg er en ordentlig pyse i rundkjøringer når det regner, med god samvittighet. Har hjulpet opp 5-6 stykker etter tryn i rundkjøringer hittil. Den ene gangen var far og sønn på øvelseskjøring, far selv slo seg skikkelig og sykkelen var ikke kjørbar etterpå. En annen måtte jeg hjelpe med å få girsjalteren på plass igjen..
Du skal fint kunne ta alle øvelser selv i regn i riktig hastighet, øvelsen du skal passe deg for er unnamanøver. Er du litt brå med styret der, så kan det gå galt. Glipper det forran går du i bakken så det synger. Jeg mener allikevel at den er gjennomførbar i tilnærmet samme hastighet som på tørt.
Det er også lov til å dra en finger over visiret innimellom om sikten er dårlig.
På vintern kan jeg fort gjøre dette hvert 10. Sekund. Det går på et vis det også.
Du skal fint kunne ta alle øvelser selv i regn i riktig hastighet, øvelsen du skal passe deg for er unnamanøver. Er du litt brå med styret der, så kan det gå galt. Glipper det forran går du i bakken så det synger. Jeg mener allikevel at den er gjennomførbar i tilnærmet samme hastighet som på tørt.
Det er også lov til å dra en finger over visiret innimellom om sikten er dårlig.
På vintern kan jeg fort gjøre dette hvert 10. Sekund. Det går på et vis det også.
Re: Oppkjøring i morgen. Flomvarsel og kjørt minimalt på våt vei
Regnet hadde gitt seg. Var vått, men ikke noe problem. 
Re: Oppkjøring i morgen. Flomvarsel og kjørt minimalt på våt vei
Såååå???
Gratulerer!!??
"Do the right thing"
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Oppkjøring i morgen. Flomvarsel og kjørt minimalt på våt vei
Ja sååå?
Ligger du hjemme og depper eller er du ute å kjører?
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Ligger du hjemme og depper eller er du ute å kjører?
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Re: Oppkjøring i morgen. Flomvarsel og kjørt minimalt på våt vei
Siden han ikke svarer så antar jeg at Gratulerer er på sin plass!
Re: Oppkjøring i morgen. Flomvarsel og kjørt minimalt på våt vei
Uten sykkel. Får vente til våren med å kjøpe noe. Målet var lappen i år og sykkel neste år :-)
-
- Innlegg: 1081
- Registrert: 29 okt 2011, 16:48
- Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
- Bosted: Trondheim
Re: Oppkjøring i morgen. Flomvarsel og kjørt minimalt på våt vei
Gratulerer, fint mål det!
-
- Innlegg: 299
- Registrert: 18 jul 2017, 11:06
- Motorsykkelen din: Triumph Speed 400 (2024)
- Bosted: Oslo
Re: Oppkjøring i morgen. Flomvarsel og kjørt minimalt på våt vei
"Regner" med at det gikk bra? Tenkte på deg - været ble vel kanskje ikke så ille som fryktet? Gratulerer. :)
Re: Oppkjøring i morgen. Flomvarsel og kjørt minimalt på våt vei
Takk, det gikk bra. Regnet gav seg heldigvis. Og våt asfalt var ikke som fryktet. Tok det rolig i rundkjøringer.