Kvalitetsmerke det batteriet der, så det holder nok en del år om du steller pent med det.
Noen tips på veien med oljeskiftet:
Kjør en liten tur i nærområdet først, så du får varmet litt på motoren/oljen før du lar den stå noen minutter før du skrur ut tappepluggen.
Skru ut påfyllingspluggen så du får tilluft, med vakuum renner det dårlig
Da flyter oljen bedre, raskere og du vil nok få med mere av gammel gugge enn om du tapper helt kald olje.
Skru ut oljefilteret mens det fortsatt renner litt fra tappehullet, da får du enda bedre tilluft og blir raskere kvitt restene av olja.
Om det er skru-inn type filter, så er det ikke helt uvanlig at det sitter hardt selv om man kun skal dra det til med håndkraft ved montering.
Det finnes spesialverktøy for disse i form av en "kopp" med mange kanter på og feste for skralle/nøkkel i enden (tror de har på Biltema også),
ellers så funker et gammelt lærbelte fint som et hjelpemiddel også

. La det stå til det stopper helt å renne, selv den tynneste stråle.
Inspiser pakningen (om det er noen) på tappepluggen, enten den er i kobber eller aluminium så er det mulig at den har blitt mye komprimert om den har vært gjenbrukt mange skift, eller skrudd til for hardt. Selv skifter jeg den hver gang, selv om det er litt overkill så er det kjipt om man oppdager at den svetter etter at man har ny olje på motoren...
Sett inn nytt filter (om det er skru-inn typen smør olje på gummipakningen) og skru til kun for hånd.
Inn med tappepluggen og fyll olje, hold igjen noen desiliter i forhold til det som står i manualen ved skift med filter og peil oljen.
Er du et stykke over minimumsmerke, skru inn påfyllingspluggen og start motoren. La den gå ca. et halvt minutt så oljefilteret får fylt seg med olje før du stopper motoren og lar den stå 5 minutter før du peiler oljen og etterfyller til du er like oppunder maksmerket (om du har peilepinne).
Dersom du har peilepinne som sitter på påfyllingspluggen, så er det ikke uvanlig at man ikke skal skru den ned ved måling, men bare slippes ned så den hviler på gjengene - sjekk det i manualen! Ellers så blir fort målingen veldig feil..
Ble visst langt og veldig detaljert dette ser jeg

, men dette kan jo ikke gå feil
