Artikkelen jeg har hentet utdrag fra under, benytter bobil som eksempel, men har gyldig informasjon også for andre kjøretøy.LarsE skrev: 18 sep 2019, 09:34 Har gjort dette i mange år nå, til og med før vi betalte årsavgiften over forsikringen. Leverer inn skiltet på høsten, det ligger der i 6mnd kostnadsfritt. Trenger ikke gjøre noe med forsikringen (hos If i det minste), den går automatisk over på oppbevaringsforsikring (brann/tyveri) Har ikke merket noe på bonusopptjening eller fått noe ekstrakrav.
Ligger an til å spare ca 1700,- i vinter med den nye sykkelen min. Sparte mer før siden jeg hadde flere sykler med billigere brann/tyveri forsikring.
https://dinfritid.no/tett-p%C3%A5/2018/ ... par-penger
"Avregistrér bobilen og spar penger
Fra 2018 innkreves årsavgiften, nå kalt trafikkforsikringsavgiften, av forsikringsselskapet ditt. Det nye systemet har et ess i ermet for deg som forbruker: Det blir lett å avregistrere bobilen i vinterhalvåret og dermed spare penger på årsavgift og fører- og passasjerulykkeforsikringen.
Tekst:
Truls Farner
22.06.2018
.
Det nye systemet som er pålagt forsikringsselskapene gjør at det blir lettere å avregistrere bobilen i vinterhalvåret. Det foregår slik:
Når bobilen er vel anbrakt i vinteropplag, tas skiltene av og leveres hos nærmeste biltilsyn eller politistasjon. Du får en kvittering - ta godt vare på den! Mer behøver du ikke gjøre. Biltilsynet melder fra til forsikringsselskapet, og de ikke-relevante delene av forsikringen og «årsavgiften» stanses fra datoen skiltene er levert.
Videre bør man merke seg at skiltene etter et halvt år blir makulert. Hvor nøye dette er, kan ingen svare på, men ta ingen sjanser: Sørg for å hente ut skiltene før det er gått et halvt år. Uansett blir fratrekket i avgifter gjeldende fra dato du leverer skiltene til dato du henter dem ut. Er skiltene makulert koster det 140 kroner for nye skilt, ifølge Statens Vegvesen. Og husk å melde fra til forsikringsselskapet før du henter ut skiltene - de må reaktivere hele forsikringen slik at den er klar for at du skal få ut skiltene. ..."