Bumot sidekofferter - første inntrykk

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7139
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Bumot sidekofferter - første inntrykk

Legg inn av dypen »

Bestilling fra Bumot var en god opplevelse fra A til Å etter gode tilbakemeldinger her på forumet tidligere, kjøpte sorte Bumot Defender EVO 45/41 liter med verktøyboks og bagasjebrett (luggage rear rack) for evt flere pølse bag'r eller en stor i størrelse 35 - 80 liter hvis behovet melder seg. Fra bestilling gikk det noen dager til det hele ble sendt da jeg bestilte bagasjebrett i etterkant som ble betalt med PayPal for å få det i samme sending, frakt akkurat en uke til DHL leverte på døra en kveld. Enkelt å monter med veldig detaljert anvisning da det meste er med men noen hylser må brukes fra sykkel'n. :twothumbs:

http://www.bumot.eu/en/home.html

Da jeg ikke har montert bagasjebrett enda låner jeg bilde fra nettsidene til Bumot, Soft luggage rear rack.
luggage rear rack.jpg
To sidekofferter i en eske og rack og brett med verktøyboks i en eske. Monteringsmanual på mail.
IMG_5715.JPG
Rack høyre side.
IMG_5716.JPG
Verktøyboks rack venstre side.
IMG_5718.JPG
Rack fra bak.
IMG_5717.JPG
De største koffertene fra Bumot, sorte Bumot Defender EVO 45/41 liter med verktøyboks.
IMG_5719.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39856
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bumot sidekofferter - første inntrykk

Legg inn av AJ »

Veskene rommer en god del mer enn de originale firkantede som jeg har - 73 liter mot Bumots 86 - og de ser skikkelig solide ut. Det samme med festebrakettene.
Meeen... hele greia ser veldig bredt ut... :-k Og i tillegg vil jeg tro vesker og braketter veier en god del mer enn originalveskene.

Bilde

Så skal det sies at verktøyboksen ser veldig smart ut :thumleft .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7139
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Bumot sidekofferter - første inntrykk

Legg inn av dypen »

Valget sto mellom KTM originale, GlobeScout XPAN+ og Bumot. Bumot var bra omtalt her, utsparring for eksos, verktøyboks på venstre side, lavest pris og kan brukes på andre motorsykler. Har ikke målt totalbredden, hvordan bildet er tatt er veldig avgjørende. Legger ved bilde av GlobeScout som er 45/40 liter ... Her ser ikke bredden så avskrekkende ut men bildevinkel er annerledes. Skal se om jeg får sett på totalbredde på begge to.
49A08D96-E1D6-4F2D-8223-A76A92DA35CA.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7139
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Bumot sidekofferter - første inntrykk

Legg inn av dypen »

GlobeScout XPAN 45/40 liter - Width 103,5

KTM Touring case set 36/30 liter - width 104 cm

Touratech Zega Pro 45/38 liter - width 106,68 cm

Bumot Defender EVO 45/41 liter - Width 107 cm
Sist redigert av dypen den 29 sep 2019, 11:10, redigert 3 ganger totalt.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 637
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Bosted: Pasvik

Re: Bumot sidekofferter - første inntrykk

Legg inn av Ketil »

Dette så jo veldig bra ut og tviler på at dette oppsettet er noe bredere enn alubokser fra andre produsenter. På min Tenere ble bredden på boksene 98 cm, det samme som bredden på styret. Kjørte nesten 1000 mil i sommer med disse og tenkte ikke på bredden et øyeblikk. De ser nok også bredere ut på bildet enn de er i virkeligheten. Kvaliteten på boksene er topp og de er tette. Jeg fikk med en BMW toppboks da jeg kjøpte GSA`n og den virker ikke like solid. Ser allerede at den har fått noen riper i den sorte lakken og den har heller ikke like gode hengsler som Bumot har. Det eneste jeg synes er et svakt punkt hos Bumot er låsene, de er noe enkle og sikkert veldig lett å bryte opp, men de fungerer. Når det gjelder vekt så er nok ikke Bumot noe særlig tyngre enn andre alubokser, og neppe noe som merkes på en potent KTM Jeg må kjøpe et nytt rack som passer til BMW, får forsøke å selge det gamle til Teneren.


Sent from my iPad using Tapatalk

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7139
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Bumot sidekofferter - første inntrykk

Legg inn av dypen »

Selve låsesylinderene er det eneste som også jeg stusset litt over, enkle og lette.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 637
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Bosted: Pasvik

Re: Bumot sidekofferter - første inntrykk

Legg inn av Ketil »

En annen styrke ved Bumot og som gjør at de kvalitativt hevder seg er at alle skjøter er sveiset. På BMW boksen så er skjøtene naglet og limt, ikke at det trenger å være dårlig.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7139
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Bumot sidekofferter - første inntrykk

Legg inn av dypen »

Litt stæsj for å bryte litt i det sorte men samtidig matche sykkelens farge «silver» ... noen globetrotter blir jeg aldri :D
B0B2B94C-8325-4959-A60C-3B0CCF01AE47.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7139
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Bumot sidekofferter - første inntrykk

Legg inn av dypen »

dypen skrev: 28 sep 2019, 19:48 GlobeScout XPAN 45/40 liter - Width 103,5

KTM Touring case set 36/30 liter - width 104 cm

Touratech Zega Pro 45/38 liter - width 106,68 cm

Bumot Defender EVO 45/41 liter - Width 107 cm
Da er fasiten klar, Bumot er størst i fysiske mål.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7139
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Bumot sidekofferter - første inntrykk

Legg inn av dypen »

Ketil skrev: 28 sep 2019, 19:59 Det eneste jeg synes er et svakt punkt hos Bumot er låsene, de er noe enkle og sikkert veldig lett å bryte opp, men de fungerer.
Har sett litt bedre på låsene, en ting er hva som føles når du låser eller åpner med nøkkel men låsene ser faktisk bra ut. Skal de fjernes eller brytes opp må det verktøy og fysisk makt til. Har ikke hatt kofferter før så jeg har ingen ting å sammenligne med. Se på bilder og bedøm selv! Sikkert noen som har kofferter som kan si litt om låser på andre merker?

Her er låsen åpen med reile vendt ut.
IMG_6814.jpg
Låsetapp som låse reile med 90° bevegelse går inn i ved låsing.
IMG_6815.jpg
Låse reile i åpen stilling.
IMG_6816.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39856
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bumot sidekofferter - første inntrykk

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 29 sep 2019, 11:10
dypen skrev: 28 sep 2019, 19:48 GlobeScout XPAN 45/40 liter - Width 103,5

KTM Touring case set 36/30 liter - width 104 cm

Touratech Zega Pro 45/38 liter - width 106,68 cm

Bumot Defender EVO 45/41 liter - Width 107 cm
Da er fasiten klar, Bumot er størst i fysiske mål.
Jeg har det første firkantede veskesettet, som kom til de store KTM syklene.
96 cm. er oppgitt bredde på disse montert på sykkelen. Og som nevnt tidligere rommer de tilsammen 73 liter.

Ser at de nye KTM veskene rommer mindre og er bredere på sykkelen. Men fordelen med disse skal være at de er mer aerodynamiske og stabile ved høyhastighetskjøring.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7139
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Bumot sidekofferter - første inntrykk

Legg inn av dypen »

Veskene er konstruert for å stabilisere sykkelen i fart. Veskene kjennes på en måte litt løse. De fungerer som motvekter og er stabiliserende i fart. KTM avslører at de har testet veskene i høye hastigheter, og at de har fungert ypperlig. De elegante veskene er produsert i hardplast med et aluminiums deksel på siden for å gi det hele et eventyrpreg. Veskene åpnes fra siden, og har innebygde nett som hindrer bagasjen i å falle ut. Høyre veske er tilpasset rundt lyddemperen. Dette stjeler imidlertid mer plass enn jeg kan huske å ha sett på noen annen sykkel.
Limte inn info fra en test på MC Avisa. Det er såkalt innovative sidekofferter, festene på sykkel er fast leddet i forkant og flytende bak der høyre og venstre side har et stag som forbinder de sammen. Det vil si at når koffert presses inn på høyre bakkant går koffert venstre bakkant ut.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39856
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bumot sidekofferter - første inntrykk

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 29 sep 2019, 16:14
Veskene er konstruert for å stabilisere sykkelen i fart. Veskene kjennes på en måte litt løse. De fungerer som motvekter og er stabiliserende i fart. KTM avslører at de har testet veskene i høye hastigheter, og at de har fungert ypperlig. De elegante veskene er produsert i hardplast med et aluminiums deksel på siden for å gi det hele et eventyrpreg. Veskene åpnes fra siden, og har innebygde nett som hindrer bagasjen i å falle ut. Høyre veske er tilpasset rundt lyddemperen. Dette stjeler imidlertid mer plass enn jeg kan huske å ha sett på noen annen sykkel.
Limte inn info fra en test på MC Avisa. Det er såkalt innovative sidekofferter, festene på sykkel er fast leddet i forkant og flytende bak der høyre og venstre side har et stag som forbinder de sammen. Det vil si at når koffert presses inn på høyre bakkant går koffert venstre bakkant ut.
Samme flytende system på min og som jeg selv ettermonterte på den forrige, som ikke hadde disse veskefestene som standard.
Eneste forskjellen er at sideveskene jeg har er firkantede og dermed ganske sikkert mindre aerodynamiske enn de nye, som altså er bredere pga. av den mer utstikkende formen, som antakelig nettopp er slik for å få den mest optimale luftmotstandseffekten.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7139
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Bumot sidekofferter - første inntrykk

Legg inn av dypen »

Tok du hull da til forbindelsestaget mellom høyre og venstre side? Min 1050 hadde ikke hull for dette.
6CDE3BEF-54C3-471E-B6D0-8DBA776AC8C9.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39856
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bumot sidekofferter - første inntrykk

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 29 sep 2019, 18:26 Tok du hull da til forbindelsestaget mellom høyre og venstre side? Min 1050 hadde ikke hull for dette.
Måtte skjære vekk litt plastikk slik at staget fikk plass, ja.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Svar