FredrikE24 skrev: 16 nov 2020, 14:00
Bjerknez skrev: 16 nov 2020, 12:15
FredrikE24 skrev: 15 nov 2020, 17:35
Idag røyk mine Klipsch RF7 MK1 ut døra etter over 10års eie.
Inn med noe nytt og større noe. Dette er rått.
Infinity Kappa 9.2ii.6923D75C-6C50-4B11-BB0C-3A12130F5EA7.jpeg
Mine gamle høytalere jeg kjøpte for konfirmasjonspengene holder koken enda. bare noe billig skjit sett i dagens målestokk, men dem funker vertfall
Hvordan kan egentlig høytalere ryke? Sprekker membranen eller noe? Er det ikke bare ett par ledninger som går inn i dem? Eller snakker vi aktive høytalere?
På Oslo øst bruker man "ryke", "røyk" litt i dagligtalen. At Klipschene røyk ut døra var bare at jeg kvitta meg med dem for godt i bytte mot penger. De er ikke ødelagte.
Høyttalere kan ellers ryke om man overbelaster de. Da brenner talespolen.
Men ja, det er jo flere bevegelige deler i et høyttalerelement som ikke tåler tidens tann. Kantoppheng råtner jo ofte etter 20-30 år avhengig av hvor mye sollys de har vært utsatt for etc.
Ahh, det skulle jeg egentlig skjønt. Jeg trodde du skrev at dem hadde gått i stykker :)
Skal vel mye til før høytalere "ryker". Har jo sprengt en del høytalere gjennom livet, men det er jo grunnet uvøren bruk og gjerne i forbindelse med alkohol og hurra-meg-rundt musikk. Lydfriker med dyre høytalere gjør vel gjerne ikke slik.
Husker forresten jeg hadde en kompis som var lydfrik. Han hadde noen rådyre høytalere av merke Infinity (tror jeg det var) hvor kablene var minst like dyre. Svære kabler med massife "gull"-koblinger etc. Samt en NAD forsterker som kostet såpass at jeg fikk ØL'en i halsen når han nevnte det. Mener han sa den kostet over 100.000 kroner....?
Når han satt på anlegget og dyttet inn en teknopop CD med musikk som ungdoman lika så må jeg vel ærlig innrømme at min veldig snevre kunnskap rundt lydkvalitet gjorde meg skuffet. Her var alt av bass fraværende.
Foretrakk heller å være på fest hos en kompis som hadde noen digre Cerwin Vega. Der smalt det bra. Såpass bra at jeg kjente jeg ble kvalm når han virkelig guffet opp. Jeg ble regelrett dårlig i magan grunnet trykket.
Om JEG fikk velge mellom Infinity høytalerne til svimlende summer eller Cerwin Vega høytalerne for 20k hadde valget vert veldig enkelt vertfall.
EDIT:
Søkte litt på nett og fant ut at det ikke var Infinity med noe som heter Bowers og Vilkins eller noe.