Jeg har pleid å gjøre reint kjede og drev et par ganger i løpet av sesongen med god gammaldags parafin kjøpt på bensinstasjon.GeirK. skrev: 28 sep 2019, 10:34 AJ renser du kjedet eller holder kjedet seg reint siden den får olje konstant? og hvor mye oljesøl blir det rundt drev felg?
Nå får jeg dessverre ikke lenger tak i slik parafin og har derfor brukt diesel i stedet.
Så dukket dette tilbudet fra XL Moto opp og jeg bestilte to sprayboker iPone kjederens, som funket veldig bra.
Sprayer på, gjelder også parafin og diesel og spyler av med vann fra hageslangen med vanlig hageslangetrykk, ikke høytrykk.
I regnvær sørger oljen for at kjedet faktisk vaskes rent. Så en regnværstur med slikt smøresystem er bare en fordel.
Når det gjelder Tutoro kjedesmøreren så tar det gjene litt tid før man finner den ideelle smørefrekvensen. Så litt oljesøl på felg ble det i starten. Men etter hvert greier man fint å justere dette. Litt oljeskvetting på felgen må man nok regne med siden dette også er temperaturavhengig. Oljens viskositet påvirkes jo av temperaturen.
Så ved høye temperaturer blir oljen mer tyntflytende med oljesøl som resultatet. Da er det bare å justere ned dryppfrekvensen på oljesmøreren.
Når det gjelder oljepåføringen har jeg prøvd flere forskjellige løsninger og kommet til at denne, men oljepåføringsslangen lagt helt ned til bakdrevet med en kort hardplastdyse er den beste. For at slangen og dysen skal holde seg best mulig på plass i drevsporet, som vist på bildet, hva jeg ført inn en ståltråd som gjør slangestussen rigid samtidig med at den kan bøyes til slik man ønsker å ha den: