Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Hjemme igjen etter en skikkelig vestlandstur. Både K1200en og K100en har vært med i et følge på totalt 10. En kollega kjører mye motorsykkel, og er kjent i Mc-miljøet for sine ferdigheter med å dra med en gjeng på MCtur(Tyskland, alpene og Norge han kjenner hver krik og krok). På sin K1600GTL lå han fremst og viste vei med en utrolig flyt. Kommer tilbake med utklipp av kjøreruta. Totalt ble det nok rundt 150 mil.
Noe regn på Fredag, knallvær på Lørdag og en del regn også idag.
Noe regn på Fredag, knallvær på Lørdag og en del regn også idag.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 73
- Registrert: 02 apr 2018, 15:59
- Motorsykkelen din: Din MC her
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Det blir definitivt bytte av oljen, ja. Ikke pen, den olja i venstre gaffelbein. Er imidlertid redd for å ødelegge gaffelbeinet i forbindelse med demontering av simmerringen. Har du noen hemmelige triks? Har vært uten k-biken siden helgen nå. Det er et stort savn! Bilen er ikke mye å snakke hjem om, heller. Den trenger en stor bremseservice, helst i går



Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Vipper de ut med en stor trekker med noen filler under.
Du tapper beina ved å skru ut tappingen i bunnen. Mulig hjulbolten må ut.
Du tapper beina ved å skru ut tappingen i bunnen. Mulig hjulbolten må ut.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
De få bildene jeg tok fra turen forrige helg!
Lørdag gav oss perlevær!
Rundet 100 000km på vei forbi Haglebu like ovenfor "grenda" hvor Ole Einar Bjørndalen er fra
Før turen var over hadde jeg kjørt noe over 101250km
Ruta var som følger, med overnatting i punkt B og punkt C.
Ruten ble noe lenger underveis, men dette var den opprinnelige planen
Jeg må si at kollegaen som kjører K1600GTL, virkelig kan turkjøre. Det gikk styggelig jevnt på de smaleste og svingete veier. Artig hvordan den nokså store sykkelen snodde seg rundt den minste sving med lett oppbremsning kun ved de krappeste svingene, og ellers lå cruisekontrollen inne.
Lørdag gav oss perlevær!

Rundet 100 000km på vei forbi Haglebu like ovenfor "grenda" hvor Ole Einar Bjørndalen er fra

Før turen var over hadde jeg kjørt noe over 101250km

Ruta var som følger, med overnatting i punkt B og punkt C.
Ruten ble noe lenger underveis, men dette var den opprinnelige planen

Jeg må si at kollegaen som kjører K1600GTL, virkelig kan turkjøre. Det gikk styggelig jevnt på de smaleste og svingete veier. Artig hvordan den nokså store sykkelen snodde seg rundt den minste sving med lett oppbremsning kun ved de krappeste svingene, og ellers lå cruisekontrollen inne.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av FredrikE24 den 20 jun 2019, 21:04, redigert 6 ganger totalt.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Fin bilder
!
Men... litt lite tekst
.
Skulle i det minste gjerne vite hvor bildene var tatt...

Men... litt lite tekst

Skulle i det minste gjerne vite hvor bildene var tatt...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Og der forsvant K100RSen. Jeg lot den nok gå altfor billig, men i det minste forsvinner den ikke langt. Jeg er godt fornøyd med å ha reddet denne sykkelen fra å bli kuttet opp i biter og bli et av mange café racer bygg. Fått til å gå skikkelig og tatt en runde med skifte av det aller nødvendigste.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Kjører stadig til og fra jobb, men kveldsturer og helgeturer frafaller.
Dette skyldes stort trykk på jobben. Det er tydelig at industrien i Norge gjør planlagt vedlikehold når det nærmer seg ferie. Det har gått i ett, og som ingeniør kan man ikke alltid sitte bak pcen og trykke, man må også ut i felten og hjelpe elektrikere og driftsteknikere med å feilsøke og feilrette. Det blir mye stress og vanskelige operasjoner som ikke skal forstyrre driften etc.
De dagene hvor man kommer hjem til greit vær og noen timer å slå ihjel, så er man rett og slett litt for sliten til å få noe glede av det.
Neste uke har jeg imidlertid ferie! Jeg håper på å få klemt inn noen turer før jeg reiser utenlands!
Dette skyldes stort trykk på jobben. Det er tydelig at industrien i Norge gjør planlagt vedlikehold når det nærmer seg ferie. Det har gått i ett, og som ingeniør kan man ikke alltid sitte bak pcen og trykke, man må også ut i felten og hjelpe elektrikere og driftsteknikere med å feilsøke og feilrette. Det blir mye stress og vanskelige operasjoner som ikke skal forstyrre driften etc.
De dagene hvor man kommer hjem til greit vær og noen timer å slå ihjel, så er man rett og slett litt for sliten til å få noe glede av det.
Neste uke har jeg imidlertid ferie! Jeg håper på å få klemt inn noen turer før jeg reiser utenlands!
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Hva skjer her da Fredrik? Lite nytt?
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Det er lite nytt på motorsykkelfronten. Sykkelen går som bare det, og jeg har prøvd ut kjøring med både 95 og 98-oktan. Det er liten tvil om at John Gemi har stilt tenningsmappet til å gå på 95 Oktan.
Jeg har gjort noen større møbelinnkjøp og svei av mange titalls-tusen på danske designmøbler.
Når jeg skriver dette, og tenker på motorsykler igjen, så kommer jeg jo på at..
Jeg kunne fint kjøpt en særdeles fin 2015 K1300S med veldig lav km. for de pengene om jeg også hadde solgt K1200RSen.
Men! Med mindre jeg vil sitte på salen store deler av døgnet, ville det kanskje vært en god prioritering, men jeg trives også hjemme med god atmosfære, jazz-musikk på stereoanlegget og en GinTonic eller en god whiskey i glasset. Stearinlys er dog forbudt
Jeg hadde planer om å oppgradere til Bosch EV14-dyser denne høsten, men det får nesten vente til våren! Har et håp om å modifisere luftinntaket, sette inn K&N Filter og nye dyser til våren. Håper å få resultater av det. Jeg er særdeles fornøyd med sykkelen. Men jeg savner power. Sykkelen har jo "snorkel" i lyktekåpa, men lufta går så inn i en slags lyddemper før den går inn i luftfilterhuset.
Det at jeg nå kjenner sykkelen såpass godt som jeg gjør, og er ikke redd for å rote rundt med clutch, girkasse, kardang, svingarm etc. Gjør at det å bytte den ut med en K1300S vil føre til mer usikkerhet. De motorene er jo noe helt annet, og har jo faktisk et litt rufsete rykte(selv om min far er superfornøyd).
Nå skal jeg skifte primær og sekundærkjede på Jawaen, skifte bremselysbrytere og smøre opp det aller meste og dusje den i ACF-50, så er den klar for vintern. Når den er klar, så skal vi kjøre en flush av bremsesystemet og oljeskift på gir, kardang og motor. Så skal den vaskes godt og settes vekk i midten av Oktober, om ikke høsten blir lang. Ifjor var jeg i seneste laget.
Om man skal telle opp kilometer, så har jeg kjørt drøye 4 000km på K100en, og drøye 10 000km på K1200RSen. Ikke så mye, men jeg føler jo at jeg har kjørt nok. Turer har det ikke blitt, det at sykkelen sto på operasjonsbordet store deler av mai, til midten av Juni gjorde også sitt.
K100en er det en kollega som har. Kjørt noen hundre mil, vasket den og kost seg med den.
Jeg har gjort noen større møbelinnkjøp og svei av mange titalls-tusen på danske designmøbler.
Når jeg skriver dette, og tenker på motorsykler igjen, så kommer jeg jo på at..
Jeg kunne fint kjøpt en særdeles fin 2015 K1300S med veldig lav km. for de pengene om jeg også hadde solgt K1200RSen.
Men! Med mindre jeg vil sitte på salen store deler av døgnet, ville det kanskje vært en god prioritering, men jeg trives også hjemme med god atmosfære, jazz-musikk på stereoanlegget og en GinTonic eller en god whiskey i glasset. Stearinlys er dog forbudt

Jeg hadde planer om å oppgradere til Bosch EV14-dyser denne høsten, men det får nesten vente til våren! Har et håp om å modifisere luftinntaket, sette inn K&N Filter og nye dyser til våren. Håper å få resultater av det. Jeg er særdeles fornøyd med sykkelen. Men jeg savner power. Sykkelen har jo "snorkel" i lyktekåpa, men lufta går så inn i en slags lyddemper før den går inn i luftfilterhuset.
Det at jeg nå kjenner sykkelen såpass godt som jeg gjør, og er ikke redd for å rote rundt med clutch, girkasse, kardang, svingarm etc. Gjør at det å bytte den ut med en K1300S vil føre til mer usikkerhet. De motorene er jo noe helt annet, og har jo faktisk et litt rufsete rykte(selv om min far er superfornøyd).
Nå skal jeg skifte primær og sekundærkjede på Jawaen, skifte bremselysbrytere og smøre opp det aller meste og dusje den i ACF-50, så er den klar for vintern. Når den er klar, så skal vi kjøre en flush av bremsesystemet og oljeskift på gir, kardang og motor. Så skal den vaskes godt og settes vekk i midten av Oktober, om ikke høsten blir lang. Ifjor var jeg i seneste laget.
Om man skal telle opp kilometer, så har jeg kjørt drøye 4 000km på K100en, og drøye 10 000km på K1200RSen. Ikke så mye, men jeg føler jo at jeg har kjørt nok. Turer har det ikke blitt, det at sykkelen sto på operasjonsbordet store deler av mai, til midten av Juni gjorde også sitt.
K100en er det en kollega som har. Kjørt noen hundre mil, vasket den og kost seg med den.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Inn med nytt primærkjede idag.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Video av kickstarter og girsjalter. Inntrykket er den kickstart. Da drar ikke tønna med girvelger. Ta den ut av kickstart, tønna spretter ut, og girene kan skiftes.
https://youtu.be/7ZR3g_5dk9w
https://youtu.be/7ZR3g_5dk9w
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Tenkte at det var greit å teste Jawaen til jobben idag. Jommen var det ikke is på veien. Det var bra jeg kjørte med pigg. Fungerte bra, fikk god fart på motorveien også. Nå skal vinterutrustningen på!
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Jeg forstår deg godt når du velger motorsykkel i Oslo trafikken, godt alternativ til bil når du skal på jobb. Imponerende at du kjører mc året rundt! Det er fem år siden jeg jeg sluttet å jobbe i Oslo men da så jeg en eldre skjeggete fyr i Drammensveien som jeg møtte mellom 6 -7 på morningen også vinterstid. Det kan ikke være veldig mange som kjører året rundt på mc, du vet kanskje om flere.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Er en annen som kjører litt vinterstid som jobber i samme kontorbygg som meg, som typisk kjører på de dagene med svart asfalt. Ellers ser jeg ingen andre der jeg kjører hvertfall.
Det er kaldt og jævlig noen ganger, men sånn jevnt over funker det veldig bra. Det verste er egentlig hvor ubrukelig det er å kjøre på veier som ikke er brøyta godt rundt 0grader. Der har mine dekk null å stille opp med.
Jeg har jo lenge vært på utkikk etter noen Jawa-tramp-deler slik at jeg får større framhjul og en grovere svingarm bak. I tillegg er nåværende forstilling helt gåen. Både styrelager og dempere er skvær gåent. Så kunne godt tenkt meg å sette på en tramp-forstilling også. Får jeg i tillegg en rustfri ramme med papirer på, så kan man jo si at man får noen flere år med vinterkjøring. Når nåværende ramme er helt på grensa. En ekstra motor er jo også kjekt å ha på hylla, klar til dyst om nåværende føler for å ta en pause.
Jeg har imidlertid tappet olja og hatt av clutchdekselet nylig og har for første gang ikke kunnet spore en eneste sponbit i olja siden jeg kjøpte sykkelen. Det er godt nytt. Nå kjører jeg på ren 50-olje, tjukk som graut og det funker strålende. Originalt skal man ha tjukk girolje, typisk man har på gamle manuellkasser i biler. Typisk våtclutcholje med typ 15W40 viskositet likte den dårlig.
Det ligger noen brukte Trelleborg Army Special på Finn. Vil kunne passe bra om jeg får tak i en Tramp å hente deler bra. Det er dog godt overheng på piggene og vil tro at det ikke holder særlig lenge til asfaltkjøring. Men det er de dagene hvor det snør ordentlig at det er et must.
Det er kaldt og jævlig noen ganger, men sånn jevnt over funker det veldig bra. Det verste er egentlig hvor ubrukelig det er å kjøre på veier som ikke er brøyta godt rundt 0grader. Der har mine dekk null å stille opp med.
Jeg har jo lenge vært på utkikk etter noen Jawa-tramp-deler slik at jeg får større framhjul og en grovere svingarm bak. I tillegg er nåværende forstilling helt gåen. Både styrelager og dempere er skvær gåent. Så kunne godt tenkt meg å sette på en tramp-forstilling også. Får jeg i tillegg en rustfri ramme med papirer på, så kan man jo si at man får noen flere år med vinterkjøring. Når nåværende ramme er helt på grensa. En ekstra motor er jo også kjekt å ha på hylla, klar til dyst om nåværende føler for å ta en pause.
Jeg har imidlertid tappet olja og hatt av clutchdekselet nylig og har for første gang ikke kunnet spore en eneste sponbit i olja siden jeg kjøpte sykkelen. Det er godt nytt. Nå kjører jeg på ren 50-olje, tjukk som graut og det funker strålende. Originalt skal man ha tjukk girolje, typisk man har på gamle manuellkasser i biler. Typisk våtclutcholje med typ 15W40 viskositet likte den dårlig.
Det ligger noen brukte Trelleborg Army Special på Finn. Vil kunne passe bra om jeg får tak i en Tramp å hente deler bra. Det er dog godt overheng på piggene og vil tro at det ikke holder særlig lenge til asfaltkjøring. Men det er de dagene hvor det snør ordentlig at det er et must.