mekkern skrev: ↑05 okt 2011, 22:42
men ikke bruk noe stivere børste enn en malerkost ellers kan du dytte dritten inn i o/x ringene og skade dem og vaske ut fettet.. såkaldt radiatorpensel er fin.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Disse er helt greie.
Mykest mulig pensel/børste for mest mulig skånsom behandling av O/X-ringene, selv om disse er rimelig robuste.
Men etter etter lang kjørelengde begynner selvfølgelig også disse å merke den kraftkrevende jobben de gjør og dermed mer utsatt for ytre påvirkninger.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Eneste fordelen med spesialbørste fra Biltema er at den er veldig rask å bruke siden du børster 3 sider av kjede på en gang Siste runde var med vanlig radiator pensel for min del ...
dypen Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
smører med gearolje..
selv bruker jeg bare en gammel mikrofiberklut som allerede har gjort jobben sin-fukter den med gearolje og tørker rent kjedet.. samtidig får jeg smørt det...
sitter jo ikke en masse seig gammel guffe full av sand/støv på det når en ikke har sprayet det inn med seigt klin....
så det er ikke vask av kjedet mer enn en gang i sesongen sånn cirka-hvis det i det hele tatt er nødvendig...
Svigerfar la merke til at kjedet lå inntil midtstøtta når den står parkert! Kanskje ikke ideelt? Kjente litt på slakken i kjedet, og kan vel trygt si det er mye å gå på her Jeg får ikke sjekket hvor slakk den er, fordi kjedet kommer opp til sykkelen før det er helt stramt
Jeg satt meg på sykkelen og så at midtstøtten dyttes litt unna, så den er i hvert fall ikke borti under kjøring. Nå blir egentlig siste turen hjem fra svigers før jeg sier takk for i år, så spørsmålet er da om jeg bør ta dette nå eller kan det vente til våren? Jeg har lest en del rundt hvordan stramming gjøres og lurer også på om det er ok å gjøre uten momentnøkkel?
Bilde av det stakkars kjedet jeg burde fulgt med på litt tidligere:
525D72EE-A4C0-4239-A4E0-20566B0AAE8B.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Jeg synes det ser ut på bildet som at kjedet ligger nedpå midtstøtta som holder det litt oppe slik at vi ikke ser godt nok hvordan slakken er.
Et bilde hvor midtstøtta skyves ned mens sykkelen holdes rett opp mot underlaget vil ganske sikkert vise slakken bedre.
Ut det lille vi ser på bildet tror jeg du har for mye slakk i dette kjedet.
Hva det skal være på din sykkel vet jeg ikke, kanskje 3-4 cm. maks?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
AJ skrev: ↑06 okt 2019, 11:20
Jeg synes det ser ut på bildet som at kjedet ligger nedpå midtstøtta som holder det litt oppe slik at vi ikke ser godt nok hvordan slakken er.
Et bilde hvor midtstøtta skyves ned mens sykkelen holdes rett opp mot underlaget vil ganske sikkert vise slakken bedre.
Ut det lille vi ser på bildet tror jeg du har for mye slakk i dette kjedet.
Hva det skal være på din sykkel vet jeg ikke, kanskje 3-4 cm. maks?
Definitivt for mye slakk! Når jeg skyver ned midtstøtta faller kjedet kanskje 3-5mm videre ned. Service manual per internett sier 25-35mm slakk. (Kort kontrollspørsmål: Slakket måles fra bunn til topp, ikke slakk fra "midten" og ned/opp?) Midt på kjedet kan jeg skyve kjedet nedenfra og helt opp til svingarmen, og som du ser på bildet er noen cm. Må jo være dobbelt så mye som maks, om ikke mer... Må ut å måle dette nøyaktig.
PWL skrev: ↑06 okt 2019, 11:33
Definitivt for mye slakk! Når jeg skyver ned midtstøtta faller kjedet kanskje 3-5mm videre ned. Service manual per internett sier 25-35mm slakk. (Kort kontrollspørsmål: Slakket måles fra bunn til topp, ikke slakk fra "midten" og ned/opp?) Midt på kjedet kan jeg skyve kjedet nedenfra og helt opp til svingarmen, og som du ser på bildet er noen cm. Må jo være dobbelt så mye som maks, om ikke mer... Må ut å måle dette nøyaktig.
Den vanligste måten å måle på er å holde en tommestokk mest mulig vinkelrett mot kjedet. Plasser tommestokken bak kjedegangen, trekk så kjedet så langt ned langs tommestokken slik at øvre kjedegang er helt stram. Les av og notér, evt. marker med en tusjpenn kjedeleddets laveste punkt på tommestokken. Skyv deretter nedre kjedegang oppover langs tommestokken så langt du greier. Les så av på samme måte her.
Avstanden du nå har notert eller avmerket på tommestokken er kjedeslakken.
Er den mer enn 35 mm må den justeres.
Selv sørger jeg alltid for å at kjedet er justert opp mot maksimalt anbefalt verdi, som er 45mm på min KTM.
Selv justeringen er en smal sak, mens utfordringen på noen sykler kan være å sentrere hjulet helt optimalt igjen.
For å få dette til best mulig har jeg skaffet meg en Profi-CAT laser: https://www.profi-products.de/en/profi- ... -d-cat?c=6
Og hjulakslingen strammer jeg alltid til med momentnøkkel !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Bra tips der med laser måling eller ved hjelp av andre måleverktøy. Har du ikke noe dedikert verktøy for dette kan du måle fra et fast likt punkt h + v side på sykkel’n til aksel i bakhjul. Eksempel fra svingarmbolt til bakhjulsbolt med likt mål på begge sider og kjedeslakken er innenfor opgitt mål :)
dypen Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Ikke stram til mindre enn 30mm... ville holdt meg til 35-40mm målt fra stramt ned til stramt opp-målt midt på kjedet mellom dreva .
målt med sykkel på midtstøtte.
dypen skrev: ↑06 okt 2019, 12:21
Bra tips der med laser måling eller ved hjelp av andre måleverktøy. Har du ikke noe dedikert verktøy for dette kan du måle fra et fast likt punkt h + v side på sykkel’n til aksel i bakhjul. Eksempel fra svingarmbolt til bakhjulsbolt med likt mål på begge sider og kjedeslakken er innenfor opgitt mål :)
Jeg kan vel følge markørene på høyre og venstre side? De er i hvert fall spot nå før stramming.
Når det gjelder hvor mye slakk det er... Det er over 6cm i hvert fall. Jeg måler 6cm nå og grunnen til at jeg ikke får målt lenger er fordi svingarmen er i veien når jeg strekker kjedet oppover. Ikke bra.
PWL skrev: ↑06 okt 2019, 10:57
Prøver meg her siden det heter "alt om kjede" her
Svigerfar la merke til at kjedet lå inntil midtstøtta når den står parkert! Kanskje ikke ideelt? Kjente litt på slakken i kjedet, og kan vel trygt si det er mye å gå på her Jeg får ikke sjekket hvor slakk den er, fordi kjedet kommer opp til sykkelen før det er helt stramt
Jeg satt meg på sykkelen og så at midtstøtten dyttes litt unna, så den er i hvert fall ikke borti under kjøring. Nå blir egentlig siste turen hjem fra svigers før jeg sier takk for i år, så spørsmålet er da om jeg bør ta dette nå eller kan det vente til våren? Jeg har lest en del rundt hvordan stramming gjøres og lurer også på om det er ok å gjøre uten momentnøkkel?
Bilde av det stakkars kjedet jeg burde fulgt med på litt tidligere:
525D72EE-A4C0-4239-A4E0-20566B0AAE8B.jpeg
Tror den støtta di har fått seg en kilevink og er litt skeiv. Skal nok være litt mer avstand til kjede selv om det er slakt.
Nomade skrev: ↑06 okt 2019, 14:30
Tror den støtta di har fått seg en kilevink og er litt skeiv. Skal nok være litt mer avstand til kjede selv om det er slakt.
Eller at en festeskrue til midtstøtta på kjedegangsiden har løsna/skrudd seg ut og at midtstøttefjæra drar støtta opp mot svingarmen.
Antakelig lite sannsynlig, men verd å sjekke for sikikerhets skyld siden det har forekommet på noen sykler at slike festeskruer har skrudd seg løs...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
dypen skrev: ↑06 okt 2019, 12:21
Bra tips der med laser måling eller ved hjelp av andre måleverktøy. Har du ikke noe dedikert verktøy for dette kan du måle fra et fast likt punkt h + v side på sykkel’n til aksel i bakhjul. Eksempel fra svingarmbolt til bakhjulsbolt med likt mål på begge sider og kjedeslakken er innenfor opgitt mål :)
Jeg kan vel følge markørene på høyre og venstre side? De er i hvert fall spot nå før stramming.
Da har du gjort en innsats for å lykkes
dypen Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2