PWL skrev: 06 okt 2019, 11:33
Definitivt for mye slakk! Når jeg skyver ned midtstøtta faller kjedet kanskje 3-5mm videre ned. Service manual per internett sier 25-35mm slakk. (Kort kontrollspørsmål: Slakket måles fra bunn til topp, ikke slakk fra "midten" og ned/opp?) Midt på kjedet kan jeg skyve kjedet nedenfra og helt opp til svingarmen, og som du ser på bildet er noen cm. Må jo være dobbelt så mye som maks, om ikke mer... Må ut å måle dette nøyaktig.
Den vanligste måten å måle på er å holde en tommestokk mest mulig vinkelrett mot kjedet. Plasser tommestokken
bak kjedegangen, trekk så kjedet så langt ned langs tommestokken slik at øvre kjedegang er helt stram. Les av og notér, evt. marker med en tusjpenn kjedeleddets laveste punkt på tommestokken. Skyv deretter nedre kjedegang oppover langs tommestokken så langt du greier. Les så av på samme måte her.
Avstanden du nå har notert eller avmerket på tommestokken er kjedeslakken.
Er den mer enn 35 mm må den justeres.
Selv sørger jeg alltid for å at kjedet er justert opp mot maksimalt anbefalt verdi, som er 45mm på min KTM.
Selv justeringen er en smal sak, mens utfordringen på noen sykler kan være å sentrere hjulet helt optimalt igjen.
For å få dette til best mulig har jeg skaffet meg en Profi-CAT laser:
https://www.profi-products.de/en/profi- ... -d-cat?c=6
Og hjulakslingen strammer jeg alltid til med momentnøkkel

!