HahaGrendel skrev: 11 jun 2019, 08:04 @Kawakjetil! Tror ikke du bør fylle diesel på MC'n din. Det vil nok ikke gå så bra i lengden det heller..
8-D

HahaGrendel skrev: 11 jun 2019, 08:04 @Kawakjetil! Tror ikke du bør fylle diesel på MC'n din. Det vil nok ikke gå så bra i lengden det heller..
8-D
Da er det bedre å blende evt programmere den i stengt posisjon, rimeligere detKawaKjetil skrev: 11 jun 2019, 10:16HahaGrendel skrev: 11 jun 2019, 08:04 @Kawakjetil! Tror ikke du bør fylle diesel på MC'n din. Det vil nok ikke gå så bra i lengden det heller..
8-DJeg har en sånn miljøvennlig Golf med EGR ventil. Den liker ikke nymotens miljødiesel og så ut som den var spylt med tjukkolje etter ca 45 tusen km. Så når reperasjonen kostet kr 16k på mitt lokale verksted (møller tar 22k for samme) fant jeg ut at jeg skulle fylle v-power som har bedre forbrenning og lavere tenntemperatur. Håper regnestykket mitt går i pluss
![]()
Ja, det er planen å få utført på neste service - om mulig. Var noen som skrev her en gang at det skulle gå anNomade skrev: 11 jun 2019, 16:07 Da er det bedre å blende evt programmere den i stengt posisjon, rimeligere det![]()
Der Esso selger 98 oktan, er det forhåpentligvis i alle tilfeller etanolfri sådan.KawaKjetil skrev: 10 jun 2019, 15:17 Fyllte bensin på Esso i Åsane i Bergen hin dagen. Kunne ikke se at de hadde 98okt uten etanol. Heldigvis har de fleste Shell stasjonene det.
Men Diesel V-power er det lengre avstand mellom.
Og tror hun sjefen fra Bergen trenger å minnes på dette igjen https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/B ... bilmotorer Artikkelen er fra okt 2017 med Erna som sjef i regjeringen, som idag.
Høres bra utgsx750_80 skrev: 12 jun 2019, 10:09Der Esso selger 98 oktan, er det forhåpentligvis i alle tilfeller etanolfri sådan.KawaKjetil skrev: 10 jun 2019, 15:17 Fyllte bensin på Esso i Åsane i Bergen hin dagen. Kunne ikke se at de hadde 98okt uten etanol. Heldigvis har de fleste Shell stasjonene det.
Men Diesel V-power er det lengre avstand mellom.
Og tror hun sjefen fra Bergen trenger å minnes på dette igjen https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/B ... bilmotorer Artikkelen er fra okt 2017 med Erna som sjef i regjeringen, som idag.
Jeg fikk følgende fra Esso i dag, etter å ha spurt:
"Takk for at du kontaktet Esso Norge kundeservice.
Vi vil gjerne informere deg om at Blyfri 95 oktan inneholder 5% etanol, derimot Blyfri 98 får ikke innblanding av etanol.
Esso stasjonen i Stjørdal tilbyr Blyfri 98."
Jeg spurte konkret om stasjonen på Stjørdal.
Her står det at det fra neste år skal innblandes 20 % biodrivstoff i bensin og diesel https://www.dinside.no/motor/full-avgif ... f/71680800mekkern skrev: 18 mai 2019, 09:22 Det som er litt ergelig er at Norske myndigheter ikke har fått forskriften for merking på stell. Det skulle stått andel Etanol E5-E10-E20 på pumpen som resten av europa. Men dette skal visst bli i orden i løpet av 2019
Jeg var tidligere medlem av AMA (American Motorcyclist Association), men får fortsatt epost derfra. Denne kom 23. september.gsx750_80 skrev: 07 okt 2019, 15:52Her står det at det fra neste år skal innblandes 20 % biodrivstoff i bensin og diesel https://www.dinside.no/motor/full-avgif ... f/71680800mekkern skrev: 18 mai 2019, 09:22 Det som er litt ergelig er at Norske myndigheter ikke har fått forskriften for merking på stell. Det skulle stått andel Etanol E5-E10-E20 på pumpen som resten av europa. Men dette skal visst bli i orden i løpet av 2019
"I dag har forhandlere av bensin og diesel hatt et krav om at 12 prosent av det de omsetter skal være fra biodrivstoff. Fra neste år øker dette kravet til 20 prosent. Alt forhandlere selger over dette kravet, er fritatt avgiften for veibruk. Det er dette fritaket som nå fjernes...."
Det har lenge vært sagt at etanol har vært fraværende i 98-oktan fra enkelte leverandører. Man kan lure på om det fortsatt er tilfellet.
Noen merking som indikerer innhold av etanol har jeg til gode å se her til lands.
Dette er jo litt diffust...R100PK skrev: 09 okt 2019, 12:43 Hm. Jeg fylte svensk E85 på min 2008 BMW R1200GS da jeg vet at den skal tåle 15 % etanol. Det ble feil, for det var jo med 85 % etanol!
En lang historie med trøbbel med å starte den osv endte med at jeg tilsatte Mergi. Da var det problemet løst, og sykkelen oppførte seg helt normalt. (Den fikk superbensin til trøst ved neste fylling.)
Jeg ser også at Mergi renser bort sot inne i motoren, noe som stoppa oljeforbruk på en ganske ny japansk bil, og som fikk min '85 modell MC til å yte mye mere med ren motor etter kraftig nedsoting pga falskluft.
Interessant!mekkern skrev: 09 okt 2019, 16:43 Nedsoting av en motor fjærnes forøvrig enklest/best med sakte tilførsel av vann på varm motor.
Ved gjennomvarm motor tilføres innsuget vann i form av dusjesprøyte eller lignende slik at motoren suger til seg vann-når disse dråpene treffer de varme flatene inne i motoren vil disse gå over til steam og fjerne sot når dråpene treffer den varme sota.AJ skrev: 09 okt 2019, 16:51Interessant!mekkern skrev: 09 okt 2019, 16:43 Nedsoting av en motor fjærnes forøvrig enklest/best med sakte tilførsel av vann på varm motor.
Aldri hørt om denne metoden.
Hvordan gjøres det rent praktisk? Helle vann gjennom f.eks. hullet til oljepeilepinnen (på bil...) og hvor mye?
Interessert i å vite litt mer siden jeg hadde en Alfa Romeo GT med en JTS bensiner, som var kjent for kokse/bli nedsotet, selv om jeg ikke lenger har denne bilen.
For å senke temp og kunne kjøre med høyere ladetrykk er vanninsprøytning fint-men må tilsette mer vann enn bensinmengden ellers øker temp inne i motor-hvorfor fant jeg aldri ut...dypen skrev: 09 okt 2019, 17:36 Uten at det har noe med saken så er vanninnsprøytning brukt i forbindelse med trimming av bensinmotorer med turbo for å øke fyllingsgraden. Har testkjørt en Golf GTI for en del år tilbake som hadde nybygget turbo vanninnsprut og ja det funka ...