SOm trolig også er en lignende volvo...
Trur det er marginalt med vinnere her gitt. De fleste småbarnsfamilier sitter jo også med en bruktbil, som de heller ikke får en fornuftig pris for.Rune75 skrev: 15 okt 2019, 10:19Dette er jo gull for småbarnsfamilier som endelig har råd til å kjøpe en trygg familiebil. Får veldig mye bil for rundt 100k og opptil 200k nå om dagen. Dette er jo utjevningspolitikk i praksis. De som kjøper biler fra trekvart million og oppover lider neppe noe nød uansett.TGR skrev: 15 okt 2019, 00:13 Dette el-bilhysteriet er det reneste galemattias, og har sparket ben under hele bilmarkedet![]()
Nå er ingenting verdt noenting lenger. Min Volvo XC60 fra 2012 ( da våre topp-politikere instendig ba hele nasjonen om å kjøpe dieselbiler ) kostet 762.000. I dag har den rullet 172.000 km, den har smekkfullt servicehefte, er fulgt opp med bytte av slitedeler, hel og pen og i topp stand, og typisk innbyttepris er kr. 160.000. Avskriving på hele 600.000 på 7 år. Galskap, intet mindre![]()
Ja jo, det å eie bil er et stort tapsprosjekt uansett. Målet må kanskje være å klare seg uten bil.TGR skrev: 15 okt 2019, 12:02Trur det er marginalt med vinnere her gitt. De fleste småbarnsfamilier sitter jo også med en bruktbil, som de heller ikke får en fornuftig pris for.Rune75 skrev: 15 okt 2019, 10:19Dette er jo gull for småbarnsfamilier som endelig har råd til å kjøpe en trygg familiebil. Får veldig mye bil for rundt 100k og opptil 200k nå om dagen. Dette er jo utjevningspolitikk i praksis. De som kjøper biler fra trekvart million og oppover lider neppe noe nød uansett.TGR skrev: 15 okt 2019, 00:13 Dette el-bilhysteriet er det reneste galemattias, og har sparket ben under hele bilmarkedet![]()
Nå er ingenting verdt noenting lenger. Min Volvo XC60 fra 2012 ( da våre topp-politikere instendig ba hele nasjonen om å kjøpe dieselbiler ) kostet 762.000. I dag har den rullet 172.000 km, den har smekkfullt servicehefte, er fulgt opp med bytte av slitedeler, hel og pen og i topp stand, og typisk innbyttepris er kr. 160.000. Avskriving på hele 600.000 på 7 år. Galskap, intet mindre![]()
Dessuten, så har jo denne politikken medført at svært mange er i min situasjon. Dvs, det er jo overhodet ikke tema å selge en god bil for en drittpris. Nei, dette er ingen vinn - vinn situasjon, det er snarer tat - tap![]()
Ja, det er jo tydeligvis en del politikere uten særlig evne til realitetsorientering, som tror at folk flest kan klare hverdagen uten privatbil. Det lar seg jo gjøre i Oslo, Bergen, Trondheim, og noen få andre steder i landet. Men folk flest i dette grisgrendte landet har jo ikke den muligheten.Rune75 skrev: 15 okt 2019, 12:23 Ja jo, det å eie bil er et stort tapsprosjekt uansett. Målet må kanskje være å klare seg uten bil.
Jeg kjøpte bilen brukt for 5 år siden i januar. Da betalte jeg kr 479.000,- for den, så jeg personlig bærer ikke hele avskrivningen. Heldigvis. Men poenget mitt var at den totale avskrivningen ikke henger på greip pga incentiver som ensidig gjelder for el-biler.Bjerknez skrev: 15 okt 2019, 10:34 600.000,- i verditap på 7 år ja... Jeg kunne tatt taxi på jobb hver eneste dag i 6 år for den summen![]()
SOm trolig også er en lignende volvo...
Kunne du lagt ut litt om kostnader på bilholdet av I3`en? Er det årlig service, hva koster det? Skifta noe bremse/understellsdeler? Sliter den mer gummi enn fossilbil?Esveen skrev: 14 okt 2019, 23:02 Sammenligner for min egen del vår BMW I3 med min mor som solgte sin 2011 BMW 116D i sommer. Litt samme biltype, klasse og pris.
Hun kjøpte denne bilen for 311.000 kr da den var 6mnd. Gammel. Nypris var 360.000, godt utstyrt Edition Sport. Denne ble solgt i sommer for 70.000kr etter 8år/105.000km.
Vi kjøpte ny I3 i 2014, betalte 325.000kr for en greit utstyrt utgave. Etter 5.5år/90.000km har bilen i følge Finn en verdi rundt 100-130.000kr.
Med tanke på det utrolige billige bilholdet samt ingen billån kan vi tåle at bilen faller videre i pris. Kan ikke merke noen stor endring i rekkevidde, det har heller ikke vært noe tull med bilen (enda).
Er ingen svoren elbilelsker, men synes det er mye bedre å legge pengene i mc.![]()
Jeg er helt enig i at man skal satse på grønnere industri, godstransport, ferger osv. Det betyr da ikke at man kan bare drite i bilene. Som du sier står de for rundt 10% av utslippet totalt. Om halvparten av bilene er elektriske betyr det at du allerede har senket totalutslippet med 5%. Skal vi drite i alle tiltak som ikke kutter utslippene fullstendig? Skal vi blåse i det som ikke kutter med minst 20%? Eller skal vi kutte der vi kan, når vi kan slik at vi faktisk får lavere utslipp på sikt?TGR skrev: 15 okt 2019, 00:13 Tross alt så står personbiltrafikken i Norge for kun 10% av Norges totale utslipp. Det betyr at dersom vi skal redusere med 10%, så må alle fosilbiler på dynga, og erstattes av el-biler. Enhver idiot må jo forstå at det ikke går. Innsatsen må settes inn på de tunge forurenserne, så som godstransport, ( fra vei til bane ) tung kraftkrevende industri, overgang til landstrøm i alle havner osv. Men neida, på Løvebakken danser de fremdeles rundt el-bilgullkalven. Merkelig skylapprus....
Når du først skal sitere meg, så syns jeg kunne gjøre det på en måte som gjenspeiler hva jeg mener i sakens anledning, ikke bare noen linjer som er tatt ut av sin sammenheng.Sakkle skrev: 15 okt 2019, 19:39Jeg er helt enig i at man skal satse på grønnere industri, godstransport, ferger osv. Det betyr da ikke at man kan bare drite i bilene. Som du sier står de for rundt 10% av utslippet totalt. Om halvparten av bilene er elektriske betyr det at du allerede har senket totalutslippet med 5%. Skal vi drite i alle tiltak som ikke kutter utslippene fullstendig? Skal vi blåse i det som ikke kutter med minst 20%? Eller skal vi kutte der vi kan, når vi kan slik at vi faktisk får lavere utslipp på sikt?TGR skrev: 15 okt 2019, 00:13 Tross alt så står personbiltrafikken i Norge for kun 10% av Norges totale utslipp. Det betyr at dersom vi skal redusere med 10%, så må alle fosilbiler på dynga, og erstattes av el-biler. Enhver idiot må jo forstå at det ikke går. Innsatsen må settes inn på de tunge forurenserne, så som godstransport, ( fra vei til bane ) tung kraftkrevende industri, overgang til landstrøm i alle havner osv. Men neida, på Løvebakken danser de fremdeles rundt el-bilgullkalven. Merkelig skylapprus....
Forhåpentligvis finner de mer etiske måter å utvinne kobolt på. Eller kanskje de finner en erstatning for kobolt i batteriene? Dette er forøvrig ikke et problem som kun gjelder el-biler, men det nevnes av en eller annen grunn stort sett i den sammenhengen. Kanskje fordi elbil motstanderne ikke har så lyst til å klare seg uten smarttelefonen sin...?
Jeg siterte det jeg svarte på...TGR skrev: 15 okt 2019, 20:02 Når du først skal sitere meg, så syns jeg kunne gjøre det på en måte som gjenspeiler hva jeg mener i sakens anledning, ikke bare noen linjer som er tatt ut av sin sammenheng.
Skjønner... Hverken veldig enig eller uenig i det egentlig. Jeg tror kanskje det er bedre å få flest mulig over på elektrisk før heller enn senere. Usikker på om et "hvileskjær" med Euro 6 motor er veien å gå...TGR skrev: 15 okt 2019, 20:02 Og jeg mener altså ikke at man skal drite i noen som helst tiltak. Tvert i mot har jeg skrevet at man burde ha lignende incentiver for Euro 6 biler, for å stimulere overgangen til en mindre forurensende bilpark. Euro 6 motorer slipper allerede ut mindre enn de krav som skal møtes for 2020, og representerer på den måten en forbedring i fht eldre motorer. Og en slik tilnærming ville ha forhindret den demonisering av dieselmotorer som nå dominerer. Men myndighetene har begrenset slike incentiver til biler med elektrisk drift, og altså til en viss grad hybrider.
Dette kan jeg rett og slett ikke nok om til å kommentere...TGR skrev: 15 okt 2019, 20:02 Hva angår dette med kobolt, så handler det vel ikke bare om etikk, men også at det ikke finnes tilstrekkelige forekomster til å bytte ut verdens bilpark. Og da kan det vel neppe kalles bærekraftig, tenker jeg....
Du har nok helt rett i at løsningen på de globale problemene ikke løses utelukkende av elbiler. I alle fall ikke på kort sikt, det er helt sikkert. Dette med begrensninger i råstoffer kjenner jeg ikke til, så kan egentlig ikke kommentere.TGR skrev: 15 okt 2019, 20:43 Sakkle, du hopper over litt av poenget mitt, når du mener at "flest mulig" burde konvertere til elbil. Produksjonen av el-biler, og tilgangen til kobolt, er ikke tilstrekkelig til at alle kan det. Og man må se dette i et globalt perpektiv, ikke isolert til Norge. Det globale klimaet endres ikke av at man konsentrerer alle elbiler til et lite geografisk område (Noreg)
Min mening er altså at en mykere overgang, med stimulering også av renere dieselmotorer, hadde vært langt mer fornuftig. Jeg skal ikke gå god for sannhetsgehalten i denne artikkelen, men at nyere dieselmotorer ville forbedre klimaet både lokalt og globalt, det er det liten tvil om.
https://www.nettavisen.no/okonomi/stor- ... 39527.html
I tillegg er det jo også slik, at våre myndigheters politikk er en form for dobbeltmoral, når vi har gjort oss avhengige av oljeproduksjon, men altså forsøker å true hele nasjonen over på el-biler. Det er dumt å skjære av seg hele hue når man bare skal barbere seg. Om man hadde innført de samme stimuli for å fornye til Euro 6, så hadde det hele hengt bedre på greip. Diesel i pumpene, en nyere bilpark bestående av renere motorer, deriblant elbiler, og legitim opprettholdelse av oljeproduksjonen. Som en nyttig bieffekt hadde man da også sluppet denne vanvittig negative prisutviklingen på dieselbiler.
Og ja, jeg kjører også mc med bensinmotor. Men jeg kompenserer med seilbåt / vindkraft. Reinere blir det ikke ...![]()