Geiroe skrev: 27 okt 2019, 19:24
2. de som de siste årene har kjøpt fossilbiler har allerede trukket det korteste strået om bruktmarkedet (som Broom-artikkelen også illustrerer) og kan mentalt avskrive verdien. Eventuell restverdi er en bonus som kanskje kan realiseres gjennom eksport til Afrika eller noe. Ellers er det bare å bruke den opp selv, eller ta tapet.
Jeg tror det blir noe mer nyansert enn dette. Men samtidig har jeg bare tatt inn over meg at jeg må kjøre XC60 enda noen år, til krysningspunktet hvor bruksverdi og markedsverdi er sånn nogenlunde i balanse.
Vyer om at hele nasjonen ila noen få år har konvertert til el-bil tror jeg ikke noe på. Etter hvert som andre og større land enn Norge også får slike el-bil-boomer, så vil ikke produsentene engang klare å levere tilstrekkelig antall el-biler til at hele Norge kan konvertere. Dessuten vil det i overskuelig fremtid finnes områder i Norge hvor det vil være plundrete å kjøre el-bil. Og tillegg vil det alltid være folk som ikke kan eller vil kjøpe nye biler.
Som nevnt så har jeg nå fått tilbud om hhv 160 og 170 k i innbytte for min XC60. Dersom denne el-bil-boomen ikke hadde kommet, og avskrivningene hadde forholdt seg stabilt, slik de har gjort i moderne tider, så hadde dette vært en bil til godt over 300 k. Og det finnes også eksemplarer på Finn som er priset til rundt 300.
Det som faktisk var provoserende, var at da jeg gikk i dialog med han ene som ga meg tilbud om 170 k, så spurte jeg ham hva han tenkte at prislappen i ruta skulle være i butikken hans. Det handler altså om en 2012 modell XC60 Summum med alt utstyr, smekkfullt servicehefte, nydelig fargecombo, og på alle måter en flott bil. Han kjenner bilen, og svarte at det burde stå 239 eller 249 i ruta. La oss si at de hadde solgt den for 230, da hadde de altså tjent kr. 60.000,- på min gamle innbyttebil, i tillegg til fortjenesten på mitt nybilkjøp.
Denne type grådighet kan ikke forklares på annen måte enn at bransjen trur at alle på død og liv nå vil kjøre el-bil, og er desperate etter å bytte.
Men sånn blir det ikke her i gården. Jeg er overbevist om at det pris-stupet som herjer nå, snart vil flate ut. Eller sagt på annen måte, de 170 jeg ble tilbudt nå, de tror jeg at jeg fremdeles kan få om noen år.
Det vil aldri bli slutt på fossilbiler i Norge så lenge jeg lever. Fremdeles er ca 2/3 av nybilsalget i Norge fossilbiler. Og alle disse bilene vil om noen år fremdeles ha markedsverdier på langt over 170 k. Dette vil garantert flate ut, og frem til da har jeg altså kjørt XC60 helt uten avskrivninger.
Sånnærebare