TGR skrev: 27 okt 2019, 20:18
Som nevnt så har jeg nå fått tilbud om hhv 160 og 170 k i innbytte for min XC60. Dersom denne el-bil-boomen ikke hadde kommet, og avskrivningene hadde forholdt seg stabilt, slik de har gjort i moderne tider, så hadde dette vært en bil til godt over 300 k. Og det finnes også eksemplarer på Finn som er priset til rundt 300.
Det som faktisk var provoserende, var at da jeg gikk i dialog med han ene som ga meg tilbud om 170 k, så spurte jeg ham hva han tenkte at prislappen i ruta skulle være i butikken hans. Det handler altså om en 2012 modell XC60 Summum med alt utstyr, smekkfullt servicehefte, nydelig fargecombo, og på alle måter en flott bil. Han kjenner bilen, og svarte at det burde stå 239 eller 249 i ruta. La oss si at de hadde solgt den for 230, da hadde de altså tjent kr. 60.000,- på min gamle innbyttebil, i tillegg til fortjenesten på mitt nybilkjøp.
Jeg hjalp min mor nettopp med et bilbytte. Hun skulle bytte sin 3-4 år gamle Mazda CX-3 4WD 150 hesters bensiner i en helt ny VW Caddy. Dem kunne tilby ho 215.000,- for bilen i innbytte og dem selger den ut for mellom 239-249.000,-. Ett par dype riper som må fikses og ett sett med vinterdekk som var utslitte er det som gjorde at hun ikke fikk full pott for denne.
Forhandler sitter jo med all risiko her og bilen er jo ikke akkurat fått en full gjennomgang heller.
Det vil si dem sitter i beste fall med en fortjeneste på 30.000 kroner, minus utgifter til nye dekk og fiksing av riper.
Jeg vil derfor mene at du bør finne en annen forhandler eller finne en litt annen fremgangsmåte når du skal bytte bil. Kunsten er å møte opp fullstendig uinterresert i å bytte bil, og kun vise en viss forlyst på "drømmebilen". La selger overbevise deg og vær tilbakeholden hele veien.
Uansett så er det sluttsummen som teller ikke ikke nødvendigvis hva du fikk i innbytte. Det kan være litt forskjell på hvor dem kan ta rabattene tror jeg.
Har du en bil som har veldig mye ekstrautstyr som du betalte for når den var ny, så kan du ikke forvente og få noe særlig igjen for dette. Been there done that. Det eneste du får er litt goodwill. For du nevner selv "alt utstyr" lenger opp.