Trenger råd ang vinterdekk
Trenger råd ang vinterdekk
Hei. Jeg trenger vinterdekk til en Yamaha WR250X, og har ett par spørsmål jeg håper og få hjelp med her. Original dekk dim er 110/70-17 og 140/70-17.
Sykkelen skal kjøres i Stavanger området, blir nok mest slaps og saltlake...
1. Er det anbefalt og ha smalere vinterdekk? Finner lite i 140, men noe i 130/70-17.
2. Pigg eller piggfri? Jeg antar at piggfri er best for meg, iom at det blir lite klinkeis. Men er du uenig så motbevis meg gjerne :)
3. Har noen noen konkrete dekk eller forhandlere og anbefale meg?
Håper noen har noen kloke formeninger og dele med meg :)
Sykkelen skal kjøres i Stavanger området, blir nok mest slaps og saltlake...
1. Er det anbefalt og ha smalere vinterdekk? Finner lite i 140, men noe i 130/70-17.
2. Pigg eller piggfri? Jeg antar at piggfri er best for meg, iom at det blir lite klinkeis. Men er du uenig så motbevis meg gjerne :)
3. Har noen noen konkrete dekk eller forhandlere og anbefale meg?
Håper noen har noen kloke formeninger og dele med meg :)
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Trenger råd ang vinterdekk
Fikk anbefalt Heidenau K60 Snowtex av Snellingen. Riktig gummi for kuldegrader.
Jeg tenkte at sålenge det er knaster funker det godt. Det kan jeg nå si at det ikke gjør. I kuldegrader blir mine TKC80 steinharde og funker særdeles dårlig på snø.
Kjøp deg skrupigg og kjør på det. Pigg er viktig.
Jeg tenkte at sålenge det er knaster funker det godt. Det kan jeg nå si at det ikke gjør. I kuldegrader blir mine TKC80 steinharde og funker særdeles dårlig på snø.
Kjøp deg skrupigg og kjør på det. Pigg er viktig.
Re: Trenger råd ang vinterdekk
Takk for svar! Hvis jeg skal bruke skru pigg kjøper jeg ett vinterdekk uten pigger, og skrur i egne pigger, korrekt? Hva er fordelen med dette kontra og bare kjøpe ett dekk med pigger?
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Trenger råd ang vinterdekk
Om du kan finne ferdig piggede dekk med lovlig overheng er det helt fint, men utvalget er snevert.
Heidenau K60 Snowtex ble jeg konkret anbefalt av Snellingen og blir mitt neste sett. En gummiblanding som egner seg i kulde. Pigger må man ha etter min mening, har kjørt både med og uten. Har fått hjulspinn i 90km/t på flata midt på motorveien og det er ikke kult. Du vil alltid komme over litt frossent smeltevann på asfalten om du er ute. Selv de billigste skrupiggene fra EBay gjør en veldig god jobb.
Trelleborg Army Special/Mitas Whinter Friction er ikke å skaffe med lovlig pigg lenger, men skal være kremen. Snellingen solgte disse til vinyerkjørere, men har funnet en erstatning.
Heidenau K60 Snowtex ble jeg konkret anbefalt av Snellingen og blir mitt neste sett. En gummiblanding som egner seg i kulde. Pigger må man ha etter min mening, har kjørt både med og uten. Har fått hjulspinn i 90km/t på flata midt på motorveien og det er ikke kult. Du vil alltid komme over litt frossent smeltevann på asfalten om du er ute. Selv de billigste skrupiggene fra EBay gjør en veldig god jobb.
Trelleborg Army Special/Mitas Whinter Friction er ikke å skaffe med lovlig pigg lenger, men skal være kremen. Snellingen solgte disse til vinyerkjørere, men har funnet en erstatning.
Re: Trenger råd ang vinterdekk
Takk! Den posten der avklarte hele pigg/ikke pigg spørsmålet jeg har lurt på i ukesvis!
Hva er "lovlig overheng"?
Har og lest om trelleborg dekkene, men det firmaet har vare byttet navn til mitas?
Hva er "lovlig overheng"?
Har og lest om trelleborg dekkene, men det firmaet har vare byttet navn til mitas?
Re: Trenger råd ang vinterdekk
Satt å leste litt om det i sted selv, og det ser sånn ut. De som eier Mitas ble kjøpt opp av Trelleborg eller motsatt.AV187 skrev: 30 okt 2019, 11:38 Har og lest om trelleborg dekkene, men det firmaet har vare byttet navn til mitas?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
Re: Trenger råd ang vinterdekk
Ser MC Oslo har levert en scooter med piggdekk i dag men hvilket merke ?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39733
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Trenger råd ang vinterdekk
Tyrkiske Anlas, vil jeg tro:dypen skrev: 30 okt 2019, 17:07 Ser MC Oslo har levert en scooter med piggdekk i dag men hvilket merke ?
![]()
https://www.motorspeed.no/universal/17- ... gLY2fD_BwE
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Trenger råd ang vinterdekk
Slik jeg ser det, til veikjøring, så bør man ikke gå for det grøvste(jeg gikk rett i den fella). Det styrer utrolig dårlig i snø. På grus derimot.
Jeg tror K60 er en gyllen middelvei. Ville nok skrudd inn mer pigg, uten å ha prøvd de ut enda. De er også «rimelig» i innkjøp i min dimensjon.
MCOslo har også et rikt utvalg vinterdekk.
Jeg tror K60 er en gyllen middelvei. Ville nok skrudd inn mer pigg, uten å ha prøvd de ut enda. De er også «rimelig» i innkjøp i min dimensjon.
MCOslo har også et rikt utvalg vinterdekk.
Re: Trenger råd ang vinterdekk
Snakket med en lokal forhandler i dag. Han solgte ett sett med dekk fra Heidenau for 3400.- Disse var med pigg, men jeg finner ingen modeller fra Heidenau med pigger..
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Trenger råd ang vinterdekk
MCOslo har K60 med pigg hvertfall. Snellingen også.
Re: Trenger råd ang vinterdekk
Jeg ser det er en del kroner og spare på og kjøpe dekkene uten pigg. Så jeg vil sjekke opp alternativet for og pigge dem selv.
Det har blitt nevnt "lovlig overheng" er dette samme mål som utstukk? Hva er i så tilfelle lovlig?
Og finnes det ett max eller min antall pigger for og holde det lovlig?
Fikk svar av en annen forhandler som skriver
"There is nothing in the bike world that allows you to fit your own studs"?
Takker igjen for all den gode hjelpen jeg får her!
Det har blitt nevnt "lovlig overheng" er dette samme mål som utstukk? Hva er i så tilfelle lovlig?
Og finnes det ett max eller min antall pigger for og holde det lovlig?
Fikk svar av en annen forhandler som skriver
"There is nothing in the bike world that allows you to fit your own studs"?
Takker igjen for all den gode hjelpen jeg får her!
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Trenger råd ang vinterdekk
§ 13-5.Hjul, dekk på to- og trehjulede motorvogner
1. To- og trehjulede motorvogner skal ha luftfylte dekk eller dekk med tilsvarende egenskaper godkjent av Vegdirektoratet. Piggdekk er i alle tilfelle godkjenningspliktig. Godkjenningsplikten anses oppfylt dersom slike dekk er i overensstemmelse med disse bestemmelser.
2. For pigging av dekk til to- og trehjulede motorvogner gjelder følgende:
a) Det gjennomsnittlige overheng på nypigget dekk før det tas i bruk må ikke overstige 1,2 mm.
b) Største tillatte overheng for en enkelt pigg er 1,5 mm.
c) Største tillatte antall pigger:
- hjuldimensjon t.o.m. 15″: 110 stk.
- hjuldimensjon f.o.m. 16″: 150 stk.
d) Største tillatte vekt pr. pigg er 2,5 g.
e) Største tillatte statiske piggkraft ved 20 °C ± 4 °C er 200 N. (Den kraft som skal til for å trykke en korrekt montert pigg, med største tillatte overheng, og med korrekt lufttrykk, inn i dekket til piggen flukter med dekkets anleggsflate mot vegbanen.)
f) Rørpigger, rallypigger, skråslipte eller spisse pigger eller tilsvarende er ikke tillatt.
g) to- og trehjulede motorvogner som benytter bildekk følger reglene i § 13-3,
h) for to- og trehjulede utrykningskjøretøy gjelder ikke begrensningene i bokstavene a–f.
0 Endret ved forskrift 18 mai 2017 nr. 614 (i kraft 1 juli
1. To- og trehjulede motorvogner skal ha luftfylte dekk eller dekk med tilsvarende egenskaper godkjent av Vegdirektoratet. Piggdekk er i alle tilfelle godkjenningspliktig. Godkjenningsplikten anses oppfylt dersom slike dekk er i overensstemmelse med disse bestemmelser.
2. For pigging av dekk til to- og trehjulede motorvogner gjelder følgende:
a) Det gjennomsnittlige overheng på nypigget dekk før det tas i bruk må ikke overstige 1,2 mm.
b) Største tillatte overheng for en enkelt pigg er 1,5 mm.
c) Største tillatte antall pigger:
- hjuldimensjon t.o.m. 15″: 110 stk.
- hjuldimensjon f.o.m. 16″: 150 stk.
d) Største tillatte vekt pr. pigg er 2,5 g.
e) Største tillatte statiske piggkraft ved 20 °C ± 4 °C er 200 N. (Den kraft som skal til for å trykke en korrekt montert pigg, med største tillatte overheng, og med korrekt lufttrykk, inn i dekket til piggen flukter med dekkets anleggsflate mot vegbanen.)
f) Rørpigger, rallypigger, skråslipte eller spisse pigger eller tilsvarende er ikke tillatt.
g) to- og trehjulede motorvogner som benytter bildekk følger reglene i § 13-3,
h) for to- og trehjulede utrykningskjøretøy gjelder ikke begrensningene i bokstavene a–f.
0 Endret ved forskrift 18 mai 2017 nr. 614 (i kraft 1 juli
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Trenger råd ang vinterdekk
Personlig ville jeg ikke vært så bekymret for om ble stoppet om du pigger med litt fornuft, vil tro du i verste fall får mangellapp? Men hvor bokstavelig man tar reglene får være opp til hver enkelt...AV187 skrev: 31 okt 2019, 09:36 Jeg ser det er en del kroner og spare på og kjøpe dekkene uten pigg. Så jeg vil sjekke opp alternativet for og pigge dem selv.
Det har blitt nevnt "lovlig overheng" er dette samme mål som utstukk? Hva er i så tilfelle lovlig?
Og finnes det ett max eller min antall pigger for og holde det lovlig?
Bruker Bestgrip pigger på enduro sykkelen, bruker BG1700/BG1800 men de er ikke brukanes på asfalt (til gjengjeld sitter de sykt bra på brøyta veier). Men er jo noen kortere varianter med mindre utstikk og må selvfølgelig ikke skrues for langt inn om lavere knaster.
Men særlig billige er de jo ikke, jeg bruker de kun til å erstatte pigger som blir borte/knekker på Mitas pigg bakdekk (der piggene forsvinner, foran varer de evig). Om du går for bestgrip, husk å også kjøpe verktøy til å skru de inn med. Beste er om du skrur de inn mens du holder en finger på innsiden av dekket og skrur forsiktig med drillen, da merker du når begynner å nærme seg bunnen. Kjøper de på felleskjøpet normalt men også kjøpt fra best grips hjemmeside, han som driver det kan gi råd.

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Trenger råd ang vinterdekk
Tror jeg kjører med rundt 200 pigger i hvert dekk
flest forran. Det tok en evighet å skru de inn. Å få noen problemer med øvrigheten angående dette er jeg ikke redd for. En merker dog at det blir glattere på asfalt. Er epoxy-gulv i garasjen på jobben, og skal kjøre ned to etasjer. Det er som regel det glatteste partiet til og fra jobb. Må bremse meg beina nedover rampene 

