Plastbunnen på setet er sprukket og må enten byttes ut eller repareres.
Vil helst gjøre det uten å ta vekk trekket og stoppinga.
Kan plastplata sveises uten at skumgummien ødelegges eller er liming det beste alternativet ?
Hva slags lim bruker man i såfall ?
Jeg tror plata er av ABS, i alle fall myk plast.
Kjemisk sveising kan vel også være et alternativ ? Tenker da på løsemiddel, som f eks noe lignende det man bruker på gulvbelegg.
Reparasjon av setebunn.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Reparasjon av setebunn.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Reparasjon av setebunn.
Du får kjøpt lim for ABS plast og renser, rørleggerforetninger har. Würth har og veldig bra produkter men dyrt. Har limt litt ABS plast som er utsatt for kraftig vibrasjoner og der holdt Würth sin to komponent men etter en tid ble det sprekker 5 - 10 mm ved siden av det jeg limte. Har nå brukt rørleggeren sitt produkt med glassfiberduk på ene siden, den virker litt mykere så får se hvordan det holder. Sliper V fuge på ene siden før jeg limer.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Reparasjon av setebunn.
Jeg var uheldig og brakk av et stort stykke av frontskjørtet på en Mercedes E230 for en del år siden da jeg tok sjansen på å kjøre over en snøkant i et kryss.. Dengang var det ingen som kunne trylle fram lim som holdt noe særlig på slik plast.
I tillegg til å lime med epoxy, forsterket jeg på innsiden med å skru på noen korte remser patentbånd, og støpte tilslutt ei remse glassfiber over det hele på innsiden. Det ble bra, nesten ikke synlig og holdt resten av tiden jeg hadde bilen.
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
I tillegg til å lime med epoxy, forsterket jeg på innsiden med å skru på noen korte remser patentbånd, og støpte tilslutt ei remse glassfiber over det hele på innsiden. Det ble bra, nesten ikke synlig og holdt resten av tiden jeg hadde bilen.
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Reparasjon av setebunn.
Kan Tec7 lim være en løsning?
Har brukt det selv på både plast og plast mot metall og dert virker som det holder godt. Tørker langsomt og herder dermed hardt og holdbart, vil jeg tro...
Har brukt det selv på både plast og plast mot metall og dert virker som det holder godt. Tørker langsomt og herder dermed hardt og holdbart, vil jeg tro...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- barske
- Innlegg: 272
- Registrert: 10 jun 2017, 14:33
- Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter V4S
- Bosted: Trondheim
Re: Reparasjon av setebunn.
Tror kanskje ikke tec7 egner seg helt. Når denne isolert sett er herdet har den en slags hardgummikonsistens. På et sete vil det nok bli litt for "fleksibelt" til at det blir stivt nok. Jompa var ikke som jeg husker den største karen av oss, men dog :)AJ skrev: 04 nov 2019, 08:30 Kan Tec7 lim være en løsning?
Har brukt det selv på både plast og plast mot metall og dert virker som det holder godt. Tørker langsomt og herder dermed hardt og holdbart, vil jeg tro...
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Reparasjon av setebunn.
Kan godt være du har rett i dette.barske skrev: 04 nov 2019, 09:21Tror kanskje ikke tec7 egner seg helt. Når denne isolert sett er herdet har den en slags hardgummikonsistens. På et sete vil det nok bli litt for "fleksibelt" til at det blir stivt nok. Jompa var ikke som jeg husker den største karen av oss, men dog :)AJ skrev: 04 nov 2019, 08:30 Kan Tec7 lim være en løsning?
Har brukt det selv på både plast og plast mot metall og dert virker som det holder godt. Tørker langsomt og herder dermed hardt og holdbart, vil jeg tro...
Der jeg har brukt det har det funket fint, sitter godt og stabilt i skikkelig varmt vær og streng kulde.
Men jeg har aldri prøvd på plastmaterialet i en setebunn, så om det egner seg her skal jeg ikke ha bastante meninger om.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Reparasjon av setebunn.
Spørsmålet er jo hvilken type plast. Og hvorfor setet har sprukket i utgangspunktet.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Reparasjon av setebunn.
Nå tok jeg det for gitt at det var ABS plast siden trådstarter trodde det ... Seat Base Kit - ABS Seat Pan.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Reparasjon av setebunn.
Aner ikke hva HD har benyttet... men hvis ABS kan man lime det med aceton som løsemiddel.
Rørleggerlimet Tangit er for PVC hardplast deler populært kalt "limdeler"
Rørleggerlimet Tangit er for PVC hardplast deler populært kalt "limdeler"
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Reparasjon av setebunn.
Rørleggera har vel ikke brukt tangitt siden 70 tallet, de første plastrøra på 60 tallet(ABS) ble limt med tangitt, men på 70 tallet kom "gummien"
Jeg ble litt overrasket når røra til sentralstøvsugern ble limt med tangitt, så det får du ihvertfall tak i på MegaFlis.

Jeg ble litt overrasket når røra til sentralstøvsugern ble limt med tangitt, så det får du ihvertfall tak i på MegaFlis.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Reparasjon av setebunn.
Vi bruker PVC limdeler ennå på enkelte kemikalie opplegg. Trykkfast og tåler eksempelvis JKL og PAX som spiser syrefast.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Reparasjon av setebunn.
Plasten er sprukket på begge sidene av det fremre festet, som er naglet fast med to nagler. Regner med at det er skiver på baksida.
Det er ikke noe vekt på setet der det er sprukket, dette festet er kun for å holde greiene på plass. Flatstålet stikkes inn i ei utsparing i ramma.
Regner med at det er ABS-plast og at liming er beste alternativ hvis ikke hele setet skal demonteres.
Evt går det an å forsterke med glassfiberduk som er nevnt lenger opp i tråden.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.