Hei!
Noen som har erfaring med diverse varmeutrustning?
Det var bikkjekaldt i dag morges, og hæler det greit, men mot slutten av min drøye halvtime med pendlevei til jobb idag, så merket jeg kulden. Skal ikke legge skjul på det. Går fort i 110 km/t og det kommer kald vind inn steder hvor jeg aldri har kjent trekk før.
Hjelmen feks. lekker som en sil!
Nok om det.
Hender er OK, jeg kjører med muffer, dette gjør at jeg holder varmen.
Under kjørejakka har jeg som regel kontor-klær på, drar over meg en fleece i tillegg.
Det funker en stund, men så begynner det faen å bli kaldt øverst på armer og overkroppen.
Beina er bak skjerming og er greit. Kjenner varme fra motoren.
Knæra er et problem. Her merker jeg at jeg får verking vinterstid. Tyder på at det har med kulde å gjøre.
Tenker at elektrisk varme vil passe meg fint. Av den enkle grunn at jeg trenger noe jeg enkelt kan rive av meg når jeg kommer på jobb. Uten å se enda mer ut som en Michelin-mann enn jeg allerede gjør.
Jeg har begrenset med effekt fra ladesystemet på Jawan og tenker derfor litt på en batteriløsning.
Noen som har erfaringer å dele? Både trådbundet og på batteri.
Hvor mange watt ladesystemet kan takle på meg finne ut av. Ser ikke for meg at det er særlig mer enn 6-70watt.
Klær med elektrisk varme
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Klær med elektrisk varme
God erfaring med varmevest, teorien om at om "core temperature" er bra så fryser man også mindre på hender og føtter stemmer, mer varmt blod blir da sendt ut i armer og bein.
Hadde Keiss vest (ble ødelagt i brann hadde i garasjen), kjører nå mest enduro og da holder man varmen uansett. Hadde ekstra stort batteri, holdt hele dagen med lite+stort batteri, trenger ikke ha full guffe bortsett fra i starten.
Hadde Keiss vest (ble ødelagt i brann hadde i garasjen), kjører nå mest enduro og da holder man varmen uansett. Hadde ekstra stort batteri, holdt hele dagen med lite+stort batteri, trenger ikke ha full guffe bortsett fra i starten.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- Olav K
- Innlegg: 2668
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Klær med elektrisk varme
Har kjørt med Gerbing varmejakke og hansker, som driftes av 12V fra sykkelen.
Det er og blir det lureste jeg mc-relaterte har kjøpt noengang.
GSAen er kaldere på beina/knærne enn storTigern min var, så har bestillt meg en Gerbing varmebukse også.
Kan ikke få anbefale det nok.
Dog har jeg ingen erfaring med varmebekledning som er driftet med batteri. Men går du den veien, vil du absolutt ikke angre
Det er og blir det lureste jeg mc-relaterte har kjøpt noengang.
GSAen er kaldere på beina/knærne enn storTigern min var, så har bestillt meg en Gerbing varmebukse også.
Kan ikke få anbefale det nok.
Dog har jeg ingen erfaring med varmebekledning som er driftet med batteri. Men går du den veien, vil du absolutt ikke angre
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
- Flattop
- Innlegg: 415
- Registrert: 29 apr 2010, 14:43
- Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
- Bosted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg
Re: Klær med elektrisk varme
Jeg har jo jakke, og bukse fra Varmekle.
Må si at det å også ha varme på ermene er et stort pluss, spesielt siden Fredrik her forteller at det var et kaldt område.
Selv om Jawa'en skulle ha noe undermåls effekt kunne det sikkert kunne settes på nok et batteri, og bruke en veflikeholdslader om natta?
Ser på Ventureheat.com at jakka trekker 7 amp og buksen trekker 3.5 amp.
Har også en vest som går på batteri, den gjør en grei jobb den også. Den er fra Oxford.
Må si at det å også ha varme på ermene er et stort pluss, spesielt siden Fredrik her forteller at det var et kaldt område.
Selv om Jawa'en skulle ha noe undermåls effekt kunne det sikkert kunne settes på nok et batteri, og bruke en veflikeholdslader om natta?
Ser på Ventureheat.com at jakka trekker 7 amp og buksen trekker 3.5 amp.
Har også en vest som går på batteri, den gjør en grei jobb den også. Den er fra Oxford.

- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Klær med elektrisk varme
Når du sier det, så minnes jeg nå, at du nevnte dette på Dovreskogen!
Du kobler deg på sykkern?
Lading om natta er null problem. Kan vel se om jeg kan hive på en lastbryter som kan koble sammen batteriene ved behov for lading under kjøring også.
Du kobler deg på sykkern?
Lading om natta er null problem. Kan vel se om jeg kan hive på en lastbryter som kan koble sammen batteriene ved behov for lading under kjøring også.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Klær med elektrisk varme
Riktig.
Jeg har nok undervurdert ladinga på Jawan litt. Har hele 200Watt og kose meg med. Dvs. hele 16,67A ved 12V.
Blir nok rundt 15A under kjøring vil jeg tippe.
Så må man ta høyde for lys etc.
Et ekstra batteri er uansett ikke dumt.
Så hiver jeg på en Hella-plugg på både jakka og sykkern, så har jeg brått noe jeg kan plugge rett i bimmern også.
Jeg har nok undervurdert ladinga på Jawan litt. Har hele 200Watt og kose meg med. Dvs. hele 16,67A ved 12V.
Blir nok rundt 15A under kjøring vil jeg tippe.
Så må man ta høyde for lys etc.
Et ekstra batteri er uansett ikke dumt.
Så hiver jeg på en Hella-plugg på både jakka og sykkern, så har jeg brått noe jeg kan plugge rett i bimmern også.