Fartsglad skrev: 06 nov 2019, 02:23
overlay skrev: 02 nov 2019, 19:31
AJ skrev: 02 nov 2019, 18:49
Tilbakeslag på elbilsalget...
https://www.hadeland.no/nyheter/ifarta/ ... -21-662983
Altså... er det slik at folk lar være å kjøpe elbil når de i beskjeden grad må være med å betale for seg i bomringen, de også

?
Eller er det andre årsaker til at elbilsalget åpenbart stuper...

?
Ting som også kan påvirke:
- Det er mye nytt som kommer.
- Venter på 2020 modeller
- Produsenter holder igjen biler til 2020 for å få de med i det strenge CO2 regnskapet EU har satt i effekt
Ja, det er nok noen som sitter på gjerdet og venter på å oppgradere.
Jeg tror likevel vi må være ærlige når vi spør oss hvorfor folk kjøper elbil? Jeg er av den oppfatning at de færreste gjør det for å redde miljøet, eller av andre altruistiske grunner.
Ta Tesla folket i Oslo som et eksempel. For denne gruppen handler det nesten utelukkende om å dra nytte av de fordelene som elbiler fører med seg. Være seg lavere bompriser, kollektivfelt kjøring og gratis lading. Jeg tror fallet i salg av elbiler kan knyttes nesten ene og alene til det gradvise bortfallet av disse fordelene.
Selvfølgelig, det er derfor insentivene er der også for å stimulere til at flere bruker det, noe som trengs for å få fart på teknologi utviklingen. Selvom elbilene mister fordelene sine så vil det fortsatt være billigere å bruke enn tilsvarende fosil slik det er nå. Skal ikke se bortifra at det kommer en endring på det når alle inntektene fra fosil er borte.
Jeg har snart kjørt 100k km, brukt nærmere 20.000 kWh på dette.
I tilegg er de veldig deilige å kjøre, forbikjøringer går som en lek og bilen er alltid varm når man skal ut å kjøre.