Slitt styrelager på 2010 modell, gått 20k?
Slitt styrelager på 2010 modell, gått 20k?
Hei!
Hadde sykkelen min på service i høst, og han som leverte ut sykkelen mente at jeg hadde slitt styrelager. Litt forfjamset ble jeg, for jeg kjører ikke akkurat sykkelen hardt, forrige eier var også av det forsiktige slaget. Jeg mente at dette må jo være en svakhet når det oppstår så tidlig? Han mente derimot at dette ikke var unormalt, og at det kunne fort skyldes en fortauskant eller lignende. Ikke det at jeg har for vane å kjøre over sånt i fart akkurat...
Jeg hadde ikke merket til det slitte styrelageret før han nevnte det, og det er ikke spesielt plagsomt, men jeg merker det såvidt innimellom. Når den står stille og jeg løfter sykkelen og svinger på styret, så er det ikke merkbart (altså uten belastning).
Jeg trudde jo dette ville være en reklamasjonssak, men det var verksted uenig. Hva sier menigheten? Kjør debatt :-).
Sykkelen er en BMW F650GS. Har googlet litt på det, og det kan se ut til at jeg ikke er den eneste, men det ser ut til at jeg er forholdsvis tidlig ute.
Hadde sykkelen min på service i høst, og han som leverte ut sykkelen mente at jeg hadde slitt styrelager. Litt forfjamset ble jeg, for jeg kjører ikke akkurat sykkelen hardt, forrige eier var også av det forsiktige slaget. Jeg mente at dette må jo være en svakhet når det oppstår så tidlig? Han mente derimot at dette ikke var unormalt, og at det kunne fort skyldes en fortauskant eller lignende. Ikke det at jeg har for vane å kjøre over sånt i fart akkurat...
Jeg hadde ikke merket til det slitte styrelageret før han nevnte det, og det er ikke spesielt plagsomt, men jeg merker det såvidt innimellom. Når den står stille og jeg løfter sykkelen og svinger på styret, så er det ikke merkbart (altså uten belastning).
Jeg trudde jo dette ville være en reklamasjonssak, men det var verksted uenig. Hva sier menigheten? Kjør debatt :-).
Sykkelen er en BMW F650GS. Har googlet litt på det, og det kan se ut til at jeg ikke er den eneste, men det ser ut til at jeg er forholdsvis tidlig ute.
Re: Slitt styrelager på 2010 modell, gått 20k?
Slitt høres feil ut...
Sikker på at det ikke er rust ? - det kan gå fort hvis vann kommer inn der det ikke skal (høytrykksspyling og slikt)
En ikke ukjent forumadmin fikk jo rust i styrelageret på sin nye italiener...
Min - men det er jo en superpålitelig (bank i bordet) V-Strom - har nå gått 86K km uten behov for bytte av noe styrelager - og den har gått på mye dårlig vei...
Sikker på at det ikke er rust ? - det kan gå fort hvis vann kommer inn der det ikke skal (høytrykksspyling og slikt)
En ikke ukjent forumadmin fikk jo rust i styrelageret på sin nye italiener...
Min - men det er jo en superpålitelig (bank i bordet) V-Strom - har nå gått 86K km uten behov for bytte av noe styrelager - og den har gått på mye dårlig vei...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Slitt styrelager på 2010 modell, gått 20k?
Styrelagrene tåler godt en fortauskant, felgen ryker lenge før...
Om du kjører på hullete vei og treffer et hull i god fart, det gjør jo de fleste av og til, får du ei mye større belastning på både hjul, gaffel, lager og hele ruklet enn om du skulle overse en kant i sakte fart.
Høytrykksvasking, særlig steamvasking av mc er bannlyst.
Selv om man ikke spruter direkte på lager og andre "følsomme" komponenter, vil det uansett sprute vann i andre retninger enn man hadde tenkt.
Bittersmå vanndråper som treffer ei flate, forandrer retning og trenger inn i f.eks lagere.
Dårlig styrelager merker du lettest ved at sykkelen blir ustabil rett frem.
Det er først når slakken blir stor, eller at lagerene kniper du kan merke det med å svinge styret fra side til side, eller bruke "kjøreskolemetoden", inn med bremsa og beveg sykkelen frem og tilbake.
Om du kjører på hullete vei og treffer et hull i god fart, det gjør jo de fleste av og til, får du ei mye større belastning på både hjul, gaffel, lager og hele ruklet enn om du skulle overse en kant i sakte fart.
Høytrykksvasking, særlig steamvasking av mc er bannlyst.
Selv om man ikke spruter direkte på lager og andre "følsomme" komponenter, vil det uansett sprute vann i andre retninger enn man hadde tenkt.
Bittersmå vanndråper som treffer ei flate, forandrer retning og trenger inn i f.eks lagere.
Dårlig styrelager merker du lettest ved at sykkelen blir ustabil rett frem.
Det er først når slakken blir stor, eller at lagerene kniper du kan merke det med å svinge styret fra side til side, eller bruke "kjøreskolemetoden", inn med bremsa og beveg sykkelen frem og tilbake.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 471
- Registrert: 01 nov 2009, 16:10
- Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
- Bosted: Oslo
Re: Slitt styrelager på 2010 modell, gått 20k?
Hei! Jeg har selv en bmw f 800 gs, 2011 modell. når jeg hadde den på 40 k servic i sommer, fikk jeg beskjed om det samme som deg, på tide å bytte styrelager, da de lugget litt, ved kontroll. merker selv lite til dette, men har bedt verkstedet jeg har den på vinterlagring hos, sjekke det igjen. Når det gjelder reklamasjoon, er det vel BMW Motorrad norge som tar den endelige stillingen til dette. har vel innrykk at det forholder seg mye til det verkstedet selv anbefaler, men har faktisk opplevd at verktedet stiller seg kritisk til reklamasjon, men selv fått tilslag for det , når saken har blitt sendt til BMW Motorrad.
Sist redigert av gbruaset den 14 nov 2014, 18:46, redigert 1 gang totalt.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Slitt styrelager på 2010 modell, gått 20k?
Sjekk her..:RuneMC skrev:Slitt høres feil ut...
Sikker på at det ikke er rust ? - det kan gå fort hvis vann kommer inn der det ikke skal (høytrykksspyling og slikt)
En ikke ukjent forumadmin fikk jo rust i styrelageret på sin nye italiener...
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=209440#p209440" onclick="window.open(this.href);return false;
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Slitt styrelager på 2010 modell, gått 20k?
Tviler på at det er rust. Har ikke vaska maskinen med høytrykk heller, men er jo ikke garantert for hva tidligere eier har gjort.
Det er ikke noe slark i styringen, det er mer det at det er ett "søkke" i lagerringen, slik at styringen låser/foretrekker seg i rett frem stilling. Dette er knapt merkbart i dag, men mer merkbart nå etter han nevnte det. Ofte kan dette ha sammenheng med at det er dratt til for stramt ved montering, da vil den slite seg sånn ihht andre forumer jer har lest. Det er kanskje vanskelig å reklamere på det nå etter 4 år...
Det er forøvrig MCoslo som er forhandler, solgt sykkelen og har tatt alle servicer. Jeg ble avfeid ganske kontant når jeg prøvde å hentyde en reklamasjon, men har angret litt i ettertid på at jeg ikke tok det mer formellt der og da.
Det er ikke noe slark i styringen, det er mer det at det er ett "søkke" i lagerringen, slik at styringen låser/foretrekker seg i rett frem stilling. Dette er knapt merkbart i dag, men mer merkbart nå etter han nevnte det. Ofte kan dette ha sammenheng med at det er dratt til for stramt ved montering, da vil den slite seg sånn ihht andre forumer jer har lest. Det er kanskje vanskelig å reklamere på det nå etter 4 år...
Det er forøvrig MCoslo som er forhandler, solgt sykkelen og har tatt alle servicer. Jeg ble avfeid ganske kontant når jeg prøvde å hentyde en reklamasjon, men har angret litt i ettertid på at jeg ikke tok det mer formellt der og da.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Slitt styrelager på 2010 modell, gått 20k?
Slitt og slitt...det kan være en talemåte
Ikke uvanlig at styrelagerkontroll og smøring inngår i service ved 20000 km, men kjenner ikke til om det gjør det på denne.
Dette betyr at det kan være behov for etterstramming av styrelager ved 20k.
Når etterstramming er nødvendig betyr det jo egentlig at det har vært en viss slitasje, uten at det bør oppfattes som noe dramatisk.
En enkel kontroll utføres ved å bruke en liten fjærvekt som krøkes ved enden av styret på ene siden. Framhjulet må være oppløftet og avlastet. Enklest gjort ved å bruke hovedstøtten hvis det er det på sykkelen. Få evt. noen til å sitte på baksetet slik at framhjulet er helt avlastet. Det bør være en motstand på ca en halv kilo hele veien og begge veier. Lugging skal ikke forekomme noe sted, det kan tyde på begynnende lagerhavari.

Ikke uvanlig at styrelagerkontroll og smøring inngår i service ved 20000 km, men kjenner ikke til om det gjør det på denne.
Dette betyr at det kan være behov for etterstramming av styrelager ved 20k.
Når etterstramming er nødvendig betyr det jo egentlig at det har vært en viss slitasje, uten at det bør oppfattes som noe dramatisk.
En enkel kontroll utføres ved å bruke en liten fjærvekt som krøkes ved enden av styret på ene siden. Framhjulet må være oppløftet og avlastet. Enklest gjort ved å bruke hovedstøtten hvis det er det på sykkelen. Få evt. noen til å sitte på baksetet slik at framhjulet er helt avlastet. Det bør være en motstand på ca en halv kilo hele veien og begge veier. Lugging skal ikke forekomme noe sted, det kan tyde på begynnende lagerhavari.
Re: Slitt styrelager på 2010 modell, gått 20k?
Jeg ville nu strammet det korekt først, om det er av den typen. Btw..på crosserne våre, holder et styrelager ca 100 timers bruk :-)
Ja, høytrykk skal man ikke bruke på en mc, ei heller særlig mye avfetting da det gjør at vannfilmen brytes og trenger lett inn her og der.
Ja, høytrykk skal man ikke bruke på en mc, ei heller særlig mye avfetting da det gjør at vannfilmen brytes og trenger lett inn her og der.
-
- Innlegg: 53
- Registrert: 11 mai 2011, 08:23
- Motorsykkelen din: 2007 BMW R1200GS
- Bosted: Sør Rogaland
Re: Slitt styrelager på 2010 modell, gått 20k?
Jeg prøvde en brukt 2008 BMW F650GS kjørt 23000 km hos merkeforhandler på ettersommeren med tanke på kjøp. Den hadde styrelager som lugget, fant jeg fort ut, og det ble påpekt da jeg takket for lånet. Det ble ikke handel...
Derimot kjøpte jeg en 2009 F800GS kjørt 21000 km hos en annen forhandler, og jaggu var det dårlig stryrelager på den også. Så min konklusjon er at det er nok ikke uvanlig, dessverre.
Jeg må nå nevne at forhandler som solgte meg sykkelen tok reparasjonen på seg, meget ryddig og greit, selv om det måtte gjøres hos forhandler på annen kant av landet.
Derimot kjøpte jeg en 2009 F800GS kjørt 21000 km hos en annen forhandler, og jaggu var det dårlig stryrelager på den også. Så min konklusjon er at det er nok ikke uvanlig, dessverre.
Jeg må nå nevne at forhandler som solgte meg sykkelen tok reparasjonen på seg, meget ryddig og greit, selv om det måtte gjøres hos forhandler på annen kant av landet.
Tidligere motorsykler:
'95 Honda CB500 (2006-2007)
'99 BMW R850RT (2007-2008)
'91 Yamaha XT 600E (2009-2011)
'02 Suzuki V Strom 1000 (2008-2010)
'07 Yamaha TDM900A (2010-2014)
'09 BMW F800GS (2014-2015)
'11 Yamaha Super Tenere 1200 (2015-2018)
'15 Suzuki V Strom 1000 (2019-2019)
'13 KTM 1190 R (2019-2020)
'13 Triumph Tiger 800XC (2020-2021)
'07 BMW 1200 GS (2021-)
'99 BMW R1100RT (2021-2022)
'95 Honda CB500 (2006-2007)
'99 BMW R850RT (2007-2008)
'91 Yamaha XT 600E (2009-2011)
'02 Suzuki V Strom 1000 (2008-2010)
'07 Yamaha TDM900A (2010-2014)
'09 BMW F800GS (2014-2015)
'11 Yamaha Super Tenere 1200 (2015-2018)
'15 Suzuki V Strom 1000 (2019-2019)
'13 KTM 1190 R (2019-2020)
'13 Triumph Tiger 800XC (2020-2021)
'07 BMW 1200 GS (2021-)
'99 BMW R1100RT (2021-2022)
Re: Slitt styrelager på 2010 modell, gått 20k?
Se der ja!
Men burde ikke dette være reklamasjonsgrunn?
Det er jo ikke garanti på sykkelen lenger, men jeg har jo anledning til å reklamere...
Men burde ikke dette være reklamasjonsgrunn?
Det er jo ikke garanti på sykkelen lenger, men jeg har jo anledning til å reklamere...
Re: Slitt styrelager på 2010 modell, gått 20k?
Det er vel bare å forsøke.
Hadde jo vært greit med info fra BMW om hva forventet livslengde på styrelager er. Så kan man - hvis det skal være mye lenger - reklamere.
Ellers er bevisbyrden din når det er reklamasjon og dermed er det ikke fullt så enkelt som ved garanti om f.eks. BMW hevder at feilen er pga vanlig slitasje, dårlige norske veier osv...
Hadde jo vært greit med info fra BMW om hva forventet livslengde på styrelager er. Så kan man - hvis det skal være mye lenger - reklamere.
Ellers er bevisbyrden din når det er reklamasjon og dermed er det ikke fullt så enkelt som ved garanti om f.eks. BMW hevder at feilen er pga vanlig slitasje, dårlige norske veier osv...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
-
- Innlegg: 53
- Registrert: 11 mai 2011, 08:23
- Motorsykkelen din: 2007 BMW R1200GS
- Bosted: Sør Rogaland
Re: Slitt styrelager på 2010 modell, gått 20k?
Jeg kan også legge til at min Yamaha TDM kjørte jeg over 70.000 km med uten å skifte styrelager. Ikke noe annet lager heller, for den del. Den trengte kun servicedeler og bremseklosser. Kvalitet?
Tidligere motorsykler:
'95 Honda CB500 (2006-2007)
'99 BMW R850RT (2007-2008)
'91 Yamaha XT 600E (2009-2011)
'02 Suzuki V Strom 1000 (2008-2010)
'07 Yamaha TDM900A (2010-2014)
'09 BMW F800GS (2014-2015)
'11 Yamaha Super Tenere 1200 (2015-2018)
'15 Suzuki V Strom 1000 (2019-2019)
'13 KTM 1190 R (2019-2020)
'13 Triumph Tiger 800XC (2020-2021)
'07 BMW 1200 GS (2021-)
'99 BMW R1100RT (2021-2022)
'95 Honda CB500 (2006-2007)
'99 BMW R850RT (2007-2008)
'91 Yamaha XT 600E (2009-2011)
'02 Suzuki V Strom 1000 (2008-2010)
'07 Yamaha TDM900A (2010-2014)
'09 BMW F800GS (2014-2015)
'11 Yamaha Super Tenere 1200 (2015-2018)
'15 Suzuki V Strom 1000 (2019-2019)
'13 KTM 1190 R (2019-2020)
'13 Triumph Tiger 800XC (2020-2021)
'07 BMW 1200 GS (2021-)
'99 BMW R1100RT (2021-2022)
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Slitt styrelager på 2010 modell, gått 20k?
Samme erfaring her; ca. 60K med TDM'en uten lagerbytte av noe slag.oldmekker skrev:Jeg kan også legge til at min Yamaha TDM kjørte jeg over 70.000 km med uten å skifte styrelager. Ikke noe annet lager heller, for den del. Den trengte kun servicedeler og bremseklosser. Kvalitet?
Derimot røk et par fester til kåpedekslene på hver side, som ble byttet på garantien.
Men det er en annen sak...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Slitt styrelager på 2010 modell, gått 20k?
Snakket med BMW Norge.
De ville ikke gi noen form for reklamasjon på ett styrelager med disse forutsetningene.
Jeg ble ikke imponert over kundebehandlingen. Det finnes sikkert bedre kundebehandling og produkter....
De ville ikke gi noen form for reklamasjon på ett styrelager med disse forutsetningene.
Jeg ble ikke imponert over kundebehandlingen. Det finnes sikkert bedre kundebehandling og produkter....
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Slitt styrelager på 2010 modell, gått 20k?
Slitasje i styrelager ble nevnt i forbindelse med 18 000 km service på min Ninja 250 R, som ble kjøpt ny våren 2012. Et annet verksted nevnte dette også, ved 24000 km service. Det var tidlig, synes jeg. Sykkelen har ikke vært utsatt for høytrykksspyler, og har stort sett gått på motorveg. Kjede og drev ble byttet på 18 k service også. Med ryggsekk og kjøre utstyr veier jeg antakelig bortimot 120 kg, så det blir naturligvis mer slitasje enn om en 70 kilos "flis" skulle benytte sykkelen..gbruaset skrev:Hei! Jeg har selv en bmw f 800 gs, 2011 modell. når jeg hadde den på 40 k servic i sommer, fikk jeg beskjed om det samme som deg, på tide å bytte styrelager, da de lugget litt, ved kontroll. merker selv lite til dette, men har bedt verkstedet jeg har den på vinterlagring hos, sjekke det igjen. Når det gjelder reklamasjoon, er det vel BMW Motorrad norge som tar den endelige stillingen til dette. har vel innrykk at det forholder seg mye til det verkstedet selv anbefaler, men har faktisk opplevd at verktedet stiller seg kritisk til reklamasjon, men selv fått tilslag for det , når saken har blitt sendt til BMW Motorrad.
Re: Slitt styrelager på 2010 modell, gått 20k?
Jeg tenker at dette kan være butikken som har dratt til med feil moment ved montering av sykkel eller ved service. Hadde sykkelen min vært innenfor garanti, så hadde jeg kjørt hardt på.
-
- Innlegg: 868
- Registrert: 11 apr 2010, 19:42
- Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
- Bosted: Vestfold
Re: Slitt styrelager på 2010 modell, gått 20k?
Hei
Fant denne noe gamle posten om styrelager.
Fikk beskjed idag at styrelageret på sykkelen min var gåent... Vanlig slitasjefeil og dekkes ikke av garanti !!
2015 modell og bare kjørt 31000 km. Jeg har hatt sykkelen i 2 sesonger og kjørt rundt 20000 km av dem . Ikke høytrykksvasket i mitt eie, kun en på sykkelen , kjørt bare på asfalt og "gubbekjørt"uten tung last.
Alle servicer fulgt etter boka på samme merkeveksted .
Ikke den største kostnaden , men irriterende at lageret skal være utslitt så tidlig.
Ville dere ha brukt energi på å forsøke å få det som reklamasjon ?

Fant denne noe gamle posten om styrelager.
Fikk beskjed idag at styrelageret på sykkelen min var gåent... Vanlig slitasjefeil og dekkes ikke av garanti !!

Alle servicer fulgt etter boka på samme merkeveksted .
Ikke den største kostnaden , men irriterende at lageret skal være utslitt så tidlig.

Ville dere ha brukt energi på å forsøke å få det som reklamasjon ?

Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Slitt styrelager på 2010 modell, gått 20k?
Yamaha hadde vel 5-årsgarantien på plass i 2015, så jeg tror jeg ville gjort et forsøk på reklamasjon.
Styrelager bør holde lenger enn 31K.
Styrelager bør holde lenger enn 31K.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Slitt styrelager på 2010 modell, gått 20k?
Det er flere år siden jeg etter 18000 km fikk høre at styrelageret hadde slakk. Nå er kilometerstand ca 56000, på samme sykkel. Har ikke gjort noe med det, og heller ikke opplevd det som problematisk.Solo-rider skrev: 08 nov 2019, 18:12 Hei![]()
Fant denne noe gamle posten om styrelager.
Fikk beskjed idag at styrelageret på sykkelen min var gåent... Vanlig slitasjefeil og dekkes ikke av garanti !!2015 modell og bare kjørt 31000 km. Jeg har hatt sykkelen i 2 sesonger og kjørt rundt 20000 km av dem . Ikke høytrykksvasket i mitt eie, kun en på sykkelen , kjørt bare på asfalt og "gubbekjørt"uten tung last.
Alle servicer fulgt etter boka på samme merkeveksted .
Ikke den største kostnaden , men irriterende at lageret skal være utslitt så tidlig.![]()
Ville dere ha brukt energi på å forsøke å få det som reklamasjon ?![]()
Den sykkelen har aldri vært vasket med høytrykkspyler, og har stort sett vært benyttet til pendling på E6. Pen gubbekjøring, hele vegen.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Slitt styrelager på 2010 modell, gått 20k?
Sålenge det ikke kniper, og den ikke virker ustabil når du kjører rett frem(er som regel der slakken oppstår), så kan det gå lenge enda. Om det er merkbar slakk kan du prøve å stramme lageret ørlite. Sjekk for kniping etterpå.
Kjørte forrige vinter og litt av høsten i år med slakt lager på Jawaen. Er jo ikke kult akkurat. Ble prima etter litt stramming. Var vel ikke en halv omdreining en gang som skulle til. Kniper det, så kan det fort gå veldig utover balansen.
Kjørte forrige vinter og litt av høsten i år med slakt lager på Jawaen. Er jo ikke kult akkurat. Ble prima etter litt stramming. Var vel ikke en halv omdreining en gang som skulle til. Kniper det, så kan det fort gå veldig utover balansen.
-
- Innlegg: 868
- Registrert: 11 apr 2010, 19:42
- Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
- Bosted: Vestfold
Re: Slitt styrelager på 2010 modell, gått 20k?
Takk for alle svar så langt.
Sykkelen står hos merkeforhandleren for service og vinterlagring. Så det er lite jeg kan få sjekket på egenhånd nå.
Ønsker sykkelen i tipp topp stand når neste års sesong starter.
Søker nå i helgen etter andre som har hatt samme feil. Ikke funnet direkte linker ennå. Noen her som kan hjelpe meg med hva jeg skal søke på ?
En ting til...
Ved en eventuell reklamasjon i garanti tiden. Er det mc forhandleren lokalt eller fabrikanten som tar seg av kostnader rundt dette ? Mener å ha lest at mc forhandleren må søke fabrikanten og får så dekket sine utgifter.

Sykkelen står hos merkeforhandleren for service og vinterlagring. Så det er lite jeg kan få sjekket på egenhånd nå.
Ønsker sykkelen i tipp topp stand når neste års sesong starter.
Søker nå i helgen etter andre som har hatt samme feil. Ikke funnet direkte linker ennå. Noen her som kan hjelpe meg med hva jeg skal søke på ?
En ting til...

Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Slitt styrelager på 2010 modell, gått 20k?
Så lenge det ikke går ujevnt eller har det berømte «hakket» rett frem og heller ikke noe ustabilitet så haster det ikke med å skifte.
Når en skifter så setter en inn koniske rullelagre- mer regulering og lengre levetid. Samt at de fleste sykler blir mer stabile.
Når en skifter så setter en inn koniske rullelagre- mer regulering og lengre levetid. Samt at de fleste sykler blir mer stabile.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Slitt styrelager på 2010 modell, gått 20k?
Min erfaring med Moto Guzzi og KTM (jada, opplevd større og mindre feil feil på begge/alle tre...) er at forhandler tar opp reklamasjonssaken med importør, som tar beslutningen om reklamasjonen er innafor eller ikke - etter deres vurdering.Solo-rider skrev: 09 nov 2019, 10:29 En ting til...Ved en eventuell reklamasjon i garanti tiden. Er det mc forhandleren lokalt eller fabrikanten som tar seg av kostnader rundt dette ? Mener å ha lest at mc forhandleren må søke fabrikanten og får så dekket sine utgifter.
I større saker tar jeg det for gitt at importør tar kontakt med produsenten og får godkjenning derfra, samt garanti for at de får betalt for jobben som gjøres.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 868
- Registrert: 11 apr 2010, 19:42
- Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
- Bosted: Vestfold
Re: Slitt styrelager på 2010 modell, gått 20k?
Hei igjenSolo-rider skrev: 09 nov 2019, 10:29 Takk for alle svar så langt.![]()
Sykkelen står hos merkeforhandleren for service og vinterlagring. Så det er lite jeg kan få sjekket på egenhånd nå.
Ønsker sykkelen i tipp topp stand når neste års sesong starter.
Søker nå i helgen etter andre som har hatt samme feil. Ikke funnet direkte linker ennå. Noen her som kan hjelpe meg med hva jeg skal søke på ?
En ting til...Ved en eventuell reklamasjon i garanti tiden. Er det mc forhandleren lokalt eller fabrikanten som tar seg av kostnader rundt dette ? Mener å ha lest at mc forhandleren må søke fabrikanten og får så dekket sine utgifter.

Søkte på nettet og fant ingen direkte saker der det var defekte lager på samme type sykkel som meg.
Sendte mail til forhandleren tidligere i uka og har nå fått svar at dette blir dekket av garantien

Så greit med garanti

Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Slitt styrelager på 2010 modell, gått 20k?
Bra det løser seg på en så god måteSolo-rider skrev: 14 nov 2019, 12:44 Sendte mail til forhandleren tidligere i uka og har nå fått svar at dette blir dekket av garantien![]()
Så greit med garanti![]()

Opplevde noe lignende på Moto Guzzi Stelvio'en jeg hadde for noen år siden.
Tok ut sykkelen etter vinterlagring og kjente i første sving at noe ikke var helt som det skulle være.
Da jeg svingte på styret buttet det plutselig før jeg igjen fikk styreutslag. Skummelt i første rundkjøringen jeg kom til.
Svingingen var slett ikke på samme måte som før jeg vinterparkerte. Ingen jevn bevegelse, men en merkbar treghet mellom styreutslagene, som jeg naturlig nok merket ekstra godt i svinger.
Det viste seg at styrelagret var svært mangelfullt smurt fra fabrikken og at et hadde komme fuktighet i lagret, som gjorde sitt til at det var begynt å korrodere.
Ble heldigvis tidlig oppdaget av meg og verkstedet (og Moto Guzzi forhandler) tok tak i saken med en gang og fikk byttet lager på garantien.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.