Lada Niva
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Lada Niva
Jeg registrerte nettopp at Lada fortsatt selges nye i Sverige. Fant flere 2019-utgaver. Her er en fra 2015: https://www.blocket.se/annons/skane/lad ... k/86791728
Var ikke klar over at de fortsatt produserte slike.
Var ikke klar over at de fortsatt produserte slike.
Re: Lada Niva
Lekre biler. Sikkerheten ved en evt kollisjon er vel omtrent som på en motorsykkel.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Lada Niva
Det var en Ladaforhandler her på Hadeland i sin tid, som knapt kunne levere nok Lada'er, mest 1200 og 1500 modeller, til både innfødte og tilreisende.
Men så tok eventyret slutt...
Og i dag et det ingen Lada'er å se i distriktet. Heller ingen Niva'er...
De holdt ikke veldig lenge disse bilene...
Men så tok eventyret slutt...
Og i dag et det ingen Lada'er å se i distriktet. Heller ingen Niva'er...
De holdt ikke veldig lenge disse bilene...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Lada Niva
Motor simulerte for mange år siden en elgpåkjørsel med en Datsun 160 eller hva det nå var.Rune75 skrev: 12 nov 2019, 21:30 Lekre biler. Sikkerheten ved en evt kollisjon er vel omtrent som på en motorsykkel.
Bilen (sedan) ble forvandlet til cabriolet med mangler, umiddelbart. Sikkerheten ble karakterisert som på linje med en "tapetsert moped". Grei beskrivelse, muligens.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Lada Niva
Ikke rart det er få å se. Lada 1300, 1500 S og 1600 feks, forsvant vel ut av det norske markedet for rundt 30 år siden.AJ skrev: 12 nov 2019, 21:43 Det var en Ladaforhandler her på Hadeland i sin tid, som knapt kunne levere nok Lada'er, mest 1200 og 1500 modeller, til både innfødte og tilreisende.
Men så tok eventyret slutt...
Og i dag et det ingen Lada'er å se i distriktet. Heller ingen Niva'er...
De holdt ikke veldig lenge disse bilene...
Husker ikke helt..
Har kjørt Lada 1500 selv. Ustabil på vinterføre, men ikke så inni granskauen håpløs som feks Ford Taunus. Dørlåser og enkelte elektriske komponenter virket ikke å være de beste, men mekanisk holdt den meget godt. Kjørte 100 km/t på 2. gear. :-)
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Lada Niva
Lada lever i beste velgående. Men her i landet tok det ganske brått slutt rundt år 2000.
Årsaken, så vidt jeg husker var en avgiftsomlegging noen år tidligere der Lada kom ganske dårlig ut. Fra å være et lavprisalternativ måtte bilene plutselig konkurrere i et marked med biler som ble regnet som noe mer eksklusive. Den konkurransen tapte de.
Men Lada lever godt i mange andre land, og produseres fortsatt.
Årsaken, så vidt jeg husker var en avgiftsomlegging noen år tidligere der Lada kom ganske dårlig ut. Fra å være et lavprisalternativ måtte bilene plutselig konkurrere i et marked med biler som ble regnet som noe mer eksklusive. Den konkurransen tapte de.
Men Lada lever godt i mange andre land, og produseres fortsatt.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Lada Niva
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
If it ain't broke, I'll break it.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Lada Niva
Hehe, kan dyppe en Lada i gull for min del. Ikke akkurat en bil jeg ville brent av penger på. De gamle har jo en viss nostalgisk verdi og hadde jeg driti penger kunne jeg kjøpt meg en gammel Lada Niva just for fun.
Men når Lada prøver å tøffe seg så krever det noen år på baken i et slikt segment før tilliten begynner å komme tilbake. Bare se på Skoda. Dem har klart det og det var ikke akkurat gjort over natten. :)
Men utseende på bildet isolert sett så ganske bra ut faktisk. (Nei kjellv... jeg er ikke på gli til å kjøpe meg en slik)
Men når Lada prøver å tøffe seg så krever det noen år på baken i et slikt segment før tilliten begynner å komme tilbake. Bare se på Skoda. Dem har klart det og det var ikke akkurat gjort over natten. :)
Men utseende på bildet isolert sett så ganske bra ut faktisk. (Nei kjellv... jeg er ikke på gli til å kjøpe meg en slik)

- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Lada Niva
Lada NIVA er en av de bedre terrengbilene som er laget. Lett med et stort hjul i hvert hjørne, god bakkeklaring og driftsikker.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Lada Niva
..nei, det trodde jeg faktisk ikke heller. Men du avvæpnet i alle fall ethvert forsøk på å antyde det denne gangen

Men om du nå skal avslutte MC-karrieren til fordel for et liv som finsnekker i garasjen din, kanskje du kunne slå deg opp på veteranbil. Skaffe deg en gammel Ford A for eksempel. Der er mye av rammen av tre. Da hadde du hatt solid tidsfordriv i snekkerbua di

- erik m
- Innlegg: 547
- Registrert: 30 aug 2012, 23:43
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
- Bosted: Oslo
Re: Lada Niva
Lada var rett og slett Fiat, lisenser fra Fiatfabrikkene blei solgt over en lav sko til alle verdenshjørner. I Polen het den Polski Fiat (de var faktisk ærlige på det!), i Spania Seat og i Sovjet altså Lada. Omtrent som BMW-tegninger og fabrikker blei overtatt av Sovjet som lagde tre forskjelige utgaver etter krigen, og så også ga tegninger til Kina. Krigserstatning.
Jeg hadde en 1300 stasjonsvogn ("kombinertbil") i mange år, det var mye rart med den, men hogger'n hadde plenty av Fiatdeler og den var veldig enkel å skru sjøl. En sylinder brant, men et verksted hadde en iraner som visste alt om Lada fra hjemlandet, så det blei billig. Men etter mange år kom den ene støtdempern foran opp gjennom panseret, og da jeg kikka litt grundig nedi foran var det mer rust enn metall i både sider, panser og torpedovegg. Men billig å kjøpe og billig å holde, det var den. Og da den var på høyden tok den meg og frua og begge ungene samt full 80-talls campingoppakking inkludert massivt bomullstelt på takgrinda over de verste Alpepassa og ned i Østerrike og Italia. Og hjem igjen.
Jeg hadde en 1300 stasjonsvogn ("kombinertbil") i mange år, det var mye rart med den, men hogger'n hadde plenty av Fiatdeler og den var veldig enkel å skru sjøl. En sylinder brant, men et verksted hadde en iraner som visste alt om Lada fra hjemlandet, så det blei billig. Men etter mange år kom den ene støtdempern foran opp gjennom panseret, og da jeg kikka litt grundig nedi foran var det mer rust enn metall i både sider, panser og torpedovegg. Men billig å kjøpe og billig å holde, det var den. Og da den var på høyden tok den meg og frua og begge ungene samt full 80-talls campingoppakking inkludert massivt bomullstelt på takgrinda over de verste Alpepassa og ned i Østerrike og Italia. Og hjem igjen.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Lada Niva
Haha, veteranbiler (eller bil generelt) er nok ikke noe jeg kommer til å vie lovet mitt tilkjellv skrev: 13 nov 2019, 19:45..nei, det trodde jeg faktisk ikke heller. Men du avvæpnet i alle fall ethvert forsøk på å antyde det denne gangen![]()
Men om du nå skal avslutte MC-karrieren til fordel for et liv som finsnekker i garasjen din, kanskje du kunne slå deg opp på veteranbil. Skaffe deg en gammel Ford A for eksempel. Der er mye av rammen av tre. Da hadde du hatt solid tidsfordriv i snekkerbua di![]()

- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Lada Niva
Lada og Ural er vel tydelige tegn på at konkurranse om å være ledende i et markedssegment medfører en grad av utvikling og tekniske nyvinninger. Noe disse produsentene ikke trengte å tenke så mye på.
Lada er kjekt det, enkelt å drifte og ganske solid, men alt annet mangler. De krever også mye ettersyn, men som overhodet ikke er avansert.
Ser det selv på Jawaen jeg kjører rundt på om dagen. Alt er veldig enkelt, men krever ofte ettersyn. Et billig østblokk-produkt med få og billige deler, bygget så billig og enkelt som mulig.
Da jeg begynte å skru på den var det nærmest ulogisk og vanskelig sett opp mot BMWen hvor alt er nøye beskrevet i bøker. På Jawa’n er det skremmende ofte hvor ting løses med grovt verktøy, slegge og meisel.
Allikevel har jeg veldig sansen. Jeg går og tenker både på trabant og Lada med sveiv iblant.
Jawa får man fremdeles kjøpt, og det med økende salgstall i Tsjekkia de siste årene. Enda med totakt. Å få skiltet noe slikt i Norge er dog ikke mulig.
Lada er kjekt det, enkelt å drifte og ganske solid, men alt annet mangler. De krever også mye ettersyn, men som overhodet ikke er avansert.
Ser det selv på Jawaen jeg kjører rundt på om dagen. Alt er veldig enkelt, men krever ofte ettersyn. Et billig østblokk-produkt med få og billige deler, bygget så billig og enkelt som mulig.
Da jeg begynte å skru på den var det nærmest ulogisk og vanskelig sett opp mot BMWen hvor alt er nøye beskrevet i bøker. På Jawa’n er det skremmende ofte hvor ting løses med grovt verktøy, slegge og meisel.
Allikevel har jeg veldig sansen. Jeg går og tenker både på trabant og Lada med sveiv iblant.
Jawa får man fremdeles kjøpt, og det med økende salgstall i Tsjekkia de siste årene. Enda med totakt. Å få skiltet noe slikt i Norge er dog ikke mulig.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Lada Niva
Hvis den er registrert i EU så skal den automatisk kunne registreres i norge også mener jeg.?FredrikE24 skrev: 14 nov 2019, 22:49
Jawa får man fremdeles kjøpt, og det med økende salgstall i Tsjekkia de siste årene. Enda med totakt. Å få skiltet noe slikt i Norge er dog ikke mulig.
Quote:
Import av biler fra EU/EØS – Et kjøretøy som er originalt, og som er registrert på vanlig måte i EU/EØS, vil i utgangspunktet kunne registreres i Norge. Kjøretøyet kan likevel nektes registrert dersom det utgjør en fare for trafikksikkerheten eller miljøet. Tidligere registreringsbevis dokumenterer at kjøretøyet er vurdert for miljø og sikkerhet i det landet det var registrert, og dette trenger man ikke å dokumentere ytterligere. Tekniske data må dokumenteres, men dette står i mange tilfeller i bilens vognkort. Tekniske data som brukes for å beregne avgifter må alltid komme fra produsent eller kompetent godkjent laborat
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Lada Niva
Jeg var på den tiden Lada var aktuelt som et bilvalg fast bestemt på å velge et alternativ, som veldig sannsynlig ikke var særlig bedre, nemlig tsjekkiske Skioda...
.
Så det ble en slik. Men ikke en hvilken som helst. Kun toppmodellen 130 GL holdt mål noe den (selvfølgelig...) ikke gjorde siden støpejernstoppen på 1300 kubikksmoten med hele 62 HK fant det for godt å sprekke slik at at bilen røykla toppen av Eggemobakkene på RV35 med hvit eksoståke...
Dermed var det skutt på Skoda 1300'en med ettermontert Sebring eksosanlegg med lønnlig håp om mer effekt.
114000 km. og dett var dett...
.
Men jeg kjøpte bilen med km.stand 2900 noen år tidligere så jeg hadde en rimelig og ganske artig og ikke minst ganske uforutsigbar bil i en del år før den kollapset...


Så det ble en slik. Men ikke en hvilken som helst. Kun toppmodellen 130 GL holdt mål noe den (selvfølgelig...) ikke gjorde siden støpejernstoppen på 1300 kubikksmoten med hele 62 HK fant det for godt å sprekke slik at at bilen røykla toppen av Eggemobakkene på RV35 med hvit eksoståke...
Dermed var det skutt på Skoda 1300'en med ettermontert Sebring eksosanlegg med lønnlig håp om mer effekt.
114000 km. og dett var dett...

Men jeg kjøpte bilen med km.stand 2900 noen år tidligere så jeg hadde en rimelig og ganske artig og ikke minst ganske uforutsigbar bil i en del år før den kollapset...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.