Begge deler har sine fordeler og ulemper, kan man vel rimelig greit slå fast...
Selv har jeg hatt hatt fem tung MC'er før den jeg har nå. Altså tilsammen seks. Av disse har fire vært nye, en godt og ikke spesielt pent brukt Suzuki GSX 1100 EF, 1985 mod. og en demokjørt Triumph Tiger 1050 SE, 2010 mod., som framsto på alle måter som ny.
De andre, en Yamaha TDM 900, 2006 mod, Moto Guzzi Stelvio V8 1200, 2012 mod., KTM 1290 Super Adventure, 2015 mod. og endelig KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod. har vært fabrikknye.
Den første KTM'en var det veldig få og ubetydelige problemer med. Den andre har det vært litt tull med, men alt er fikset på garantien. Det samme med Guzzi'en jeg hadde, mens TDM'en og Tiger'n var så og si uten problemer av noe slag.
Fordelen med de nye syklene jeg har hatt hvor det har dukket opp problematiske ting, er at forhandler og importør har fikset problemene uten spørsmål. Bra for meg som eier og ikke minst bra for neste eier etter at jeg har solgt/byttet inn sykkelen - og tapt bunkevis med tusenlapper...

Og det er kanskje nettopp dette som er en av de største fordelene med å kjøpe brukt sykkel, at feil og "bugs" er fikset når ny eier overtar.
Om dette temaet er egnet til å engasjere i mørketiden fram til ny sesongstart om noen måneder vet jeg ikke, men for de som er interessert og har meninger om saken er det bare å kjøre debatt