Finnes vel en eller annen kontroller(eller PLS) et sted som kommuniserer over Canbus i ditt tilfelle?
4-20mA er forøvrig favoritten. Blir jo ikke bedre(enklere)

Haha, tommestokken er i søpla for lengstkjellv skrev: 21 nov 2019, 18:17 Hente fram igjen tommestokken din Ove.. Prøv å måle noe nøyaktig med den![]()
Kan du bevise den påstanden om at Fluke er "mye mer nøyaktig" enn den fra Biltema som jeg kjøpte? Jeg skjønner at du ikke liker Biltema. Jeg er ingen stor fan selv, men enkelte ganger glimter dem til.simpson skrev: 21 nov 2019, 18:53 Det med tommestokken er egentlig ett godt eksempel. Prismessig ganske lik forskjell i prosent på Biltema og Hultafors, som multimeter kontra fluke. Og det å tro at ett multimeter til 700 kr har tilnærmet nøyaktighet som ett til 4-5000 kr er ikke rasjonelt.
Akkurat som tommestokken, god nok om det ikke er nøye og du holder deg innenfor nærmeste tomme.
Sånn er multimeteret også. God nok om det ikke er så nøye.
Du sier fluke ikke er mer nøyaktig enn andre, nei ikke mer enn andre tilsvarende, men mye mer enn billige som claes, jula, Biltema og andre billige typer.
Dette er som det aller aller meste, du får det du betaler for.
De aller fleste store, kjente merkevarene fra hele verden er laget i Kina. Men Kina er ikke problemet, det er komponentene, kvaliteten og kontrollen av dette. Du kan kontakte en fabrikk å få produsert dine egne multimeterer med ditt navn, identiske med Biltema sine, men du kan ikke få laget en Fluke med ditt navn.Bjerknez skrev: 22 nov 2019, 06:53 Det skal også nevnes at mange av Fluke multimeterene er laget i Kina. Spesielt de som selges noe rimeligere. Kanskje på samme samlebånd som Biltema sitt? Who knows...
Du har rett i at man ikke kan vite 100% at disse multimeterene er identiske, men man kan ikke sammenligne brytere til bår og et multimeter. En bryter er langt enklere og kopiere enn et multimeter. Det er jo ikke særlig lønnsomt for Biltema å starte en egen fabrikk med det formålet og lage noe som er helt likt. Da er dte mye billigere og kjøpe noe som allerede blir produsert og slenge på sin logo.simpson skrev: 22 nov 2019, 07:25 At ting på Biltema er identiske med andre produkter er dessverre ikke garanti for at de er identiske.
Ett godt eksempel er brytere til båt. Skal du ha BEP bryter, koster de sånn ca 250 og oppover. Biltema har helt identiske brytere som BEP som koste ca 39 kr. Disse er helt identiske helt du demonterer de og faktisk ser forskjellen. Tror det var på baatplassen.no jeg leste om disse Biltemabryterne. Folk følte seg lurt av forhandlere som tok 7-8 ganger mer for identiske brytere. Men det viste seg at i verste fall kunne båten brent opp pga Biltema sin bryter, dårlig og billige materialer og korrosjon etter meget kort tid pga snarveier under produksjon for å få ned kosten osv var prisen du måtte betale for å kjøpe billige, identiske produkter.
Men kjøper du anerkjente kvalitetsprodukter så vet du hva du får. Som sagt, det er en grunn til at mange ting koster mange ganger mer enn det du må betale for "identiske" produkter på Biltema, Jula osv. Og fortjenesten er helt sikkert også større på billige kinavarer enn på dyre merkevarer nettopp fordi de bruker dyrere komponenter, dyrere produksjonsmetoder og kvalitetskontroller. Men dette har også mye med bakgrunnen din å gjøre. Kjenner elektrikere som nekter å montere el materiell fra Biltema som gladelig kjøper rør og lignende på Biltema, og rørleggere som aldri rører rør fra Biltema, men gjerne kjøper el materiell.
Jeg er mekaniker som jobber med hydraulikk, styresystemer, spenninger opp til 1000v og jeg kjøper ikke verktøy eller annet på Biltema, men kunne sikkert kjøpt noe annet som ikke går under mitt fagfelt. (egentlig ikke da jeg har dessverre sett hva Biltema selger) men du skjønner hva jeg mener.
Jeg kjøper heller anerkjente merker for da vet jeg hva jeg får og blir ikke skuffet. At det er mange ganger dyrere bryr jeg meg ikke om for det er ikke mye som er verre enn å kjøpe billig og bli misfornøyd.
Og av erfaring, billig verktøy kan ødelegge mye nettopp fordi det er billig og ikke egnet for jobben.
Fluke sine modeller som slutter med en bokstav er vertfall laget i Kina har jeg lest. Fluke blir faktisk produsert i USA (har jeg lest), bortsett fra enkelte modeller som lages i Kina.simpson skrev: 22 nov 2019, 07:30De aller fleste store, kjente merkevarene fra hele verden er laget i Kina. Men Kina er ikke problemet, det er komponentene, kvaliteten og kontrollen av dette. Du kan kontakte en fabrikk å få produsert dine egne multimeterer med ditt navn, identiske med Biltema sine, men du kan ikke få laget en Fluke med ditt navn.Bjerknez skrev: 22 nov 2019, 06:53 Det skal også nevnes at mange av Fluke multimeterene er laget i Kina. Spesielt de som selges noe rimeligere. Kanskje på samme samlebånd som Biltema sitt? Who knows...
Det er strengt regulert dette, men kinesere er verdensmestere til å lage kopier. Men om de ser identiske ut, så er de fortsatt kopier.
Største forskjellen på Biltema og lignende er jo at de ikke er produsenter men forhandlere. De sender ut forespørsler til produsenter verden rundt om ber om pris på x antall millioner av enheter. Noen ganger kan de be om ett spesifikt produkt som de selv har utviklet, men i 99% av tilfellene er dette ferdig produkter som du kan kjøpe i mange andre butikker, men under andre merkenavn.Bjerknez skrev: 22 nov 2019, 07:37
Som sagt er vi nok enige. Jeg driver ikke med hydraulikk og måler speninger på 1000V. Jeg skal ha et multimeter hjemme i kjellern. Det at du da i et tidligere innlegg skrev at du ikke hadde kjøpt noe på Biltema til et slikt formål blir derfor feil.
Jeg skjønner tankegangen din. Jeg også i tidligere år kjøpt billig, middelmådig utstyr nettopp fordi det bare skal brukes av og til, det er ikke så nøye, holder til mitt bruk osv.Bjerknez skrev: 22 nov 2019, 08:42 Jeg kan selvsagt også ramse opp ting som jeg vet er bedre når prisene stiger. Saken er den at det slår litt begge veier og kunsten er å finne produkter som gir mest for pengene ut fra funksjonaliteten og behovet som man har.
Et multimeter blir for min del bare et "dumt" verktøy. Multimeteret i seg selv gir meg ingen glede uansett hvor dyrt det er. Det er dte andre jeg skal holde på med som er litt artig. Men for å holde på med elektronikk så trenger man en del småting. Da vil jeg heller ha flere ting jeg kan leke meg med enn noen få ting som er veldig dyre.
I og med at jeg kjenner meg selv såpass at en ny "hobby" ikke varer veldig lenge før nye jaktmarker dukker opp, så har jeg lært at det er greit å kjøpe noe til fornuftig pris som faktisk funker og som man ikke bør pakke inn i føyel hver gang man har brukt det etc.simpson skrev: 22 nov 2019, 08:54Jeg skjønner tankegangen din. Jeg også i tidligere år kjøpt billig, middelmådig utstyr nettopp fordi det bare skal brukes av og til, det er ikke så nøye, holder til mitt bruk osv.Bjerknez skrev: 22 nov 2019, 08:42 Jeg kan selvsagt også ramse opp ting som jeg vet er bedre når prisene stiger. Saken er den at det slår litt begge veier og kunsten er å finne produkter som gir mest for pengene ut fra funksjonaliteten og behovet som man har.
Et multimeter blir for min del bare et "dumt" verktøy. Multimeteret i seg selv gir meg ingen glede uansett hvor dyrt det er. Det er dte andre jeg skal holde på med som er litt artig. Men for å holde på med elektronikk så trenger man en del småting. Da vil jeg heller ha flere ting jeg kan leke meg med enn noen få ting som er veldig dyre.
Men for min del har ting en tendens til å utvikle seg til uante proporsjoner og det øker betydelig i omfang. Og da er kanskje utstyret jeg startet med ikke bra nok lenger og blir erstattet med vesentlig dyrere og bedre. Og resultatet er at jeg har brukt mer penger nettopp for jeg kjøpte først rimeligere utstyr som lenger ikke er i bruk.
Tipper fotografering er en sånn typisk ting som hele tiden krever mer og bedre utstyr?
Men pga av min dyrekjøpte erfaring opp igjennom, kjøper jeg heller topp utstyr med en gang. Og har du kvalitet og tar vare på det kan det uten problem selges om du ikke bruker det lengre og mange ting holder seg ufattelig bra i pris selv om det er brukt, i motsetning til billige ting.