KåreDump skrev: 05 des 2019, 08:44
Arduino!!
Hva lager du?
Jeg laga en sak ved hjelp av 2x Arduino som spilte av Duelling Banjos fra Deliverance hver gang jeg åpna våpenskapet.
Samtidig fadet den inn en LED -stripe ved hjelp av en darlington-transistor.
Hvert tiende minutt sendte den temp og luftfuktighet til en web-server, og jeg fikk en mail hver gang noen åpna døra.
Fikla med det helt til jeg fikk det til å funke, så la jeg hele prosjektet dødt.
Hehe, ja, jeg har nok skjønt gangen i dette. Jeg har til gode å se hva man kan bruke Arduino til noe nyttig i hverdagen hvis man ikke avanserer kraftig. Mye er funnet opp fra før og er hyllevare, så det blir mest for å lære seg gangen i hvordan dette gjøres på et basic nivå.
Man bruker mye tid, får det til å funke og til slutt sitter man der med en merkelig løsning som i beste fall kun imponerer en selv, før man legger det på hylla.
Hvor langt jeg skal dra dette vet jeg ikke ennå, men dette har ikke kostet meg så veldig mye, så om denne lille hobbyen skulle gå føyken, så er ikke det noe krise for min del, hehe.
Jeg har ingen planer om hva jeg skal lage ennå. Foreløpig holder jeg meg til "kursene" i Arduino boken.
Men målet må være og forstå dette med kodingen, da det er kodingen som gjør det meste av jobben. Forstår man dette uten å måtte åpne boken eller bruke Google, så er mye gjort og først da kan man begynne og bygge litt mer avanserte ting.
Men altså.. foreløpig er jeg på "oj... se det blinker" nivået. Så langt har jeg ikke fått noe støt og dte er kun EN lysdiode som gikk dundas. Den tålte ikke 20 volt og 4 ampere. Luktet brent latex i kjellern i en time etterpå...