Hehe, en ting er sikkert. Det var MYE værre før jeg fikk ny kurs. Gamle ledninger, varmtvannstank som stadig ble koblet ut og inn etc. 10 amp kursen jeg brukte måtte stadig "restartes" etter sikringsbrudd. På den gamle kursen gikk også taklampene og all annen strøm.Stian87 skrev: 14 des 2019, 06:23 Venter bare på en anmeldelse om uaktsom ildpåsetting på adressen din nå
I 8 år har dette fungert uten problemer. Nå med egen 16amp kurs vil jeg tro kablene har det mye bedre.
Det at man har fyllt opp en fordeler med plass til 10 stk. kontakter, betyr ikke at hver kontakt blir belastet med 2.000 watt. Følgende enheter er koblet til denne fordeleren:
- Batterilader for 10.8V drillbatteri (Ca. 200 watt))
- Batterilader for 18V drillbatteri (Ca. 200 watt)
- Laptop (Ca. 100 watt))
- Justerbar power supply (Bruker den watten kilden trekker)
- Loddestasjon (50 watt)
- Varmelampe i tak (250W)
- Varmelampe 2 i tak (250W)
- Vifteovn (max 2.000W)
- Støvsuger (2.000W)
Vifteovn og støvsuger alene får jo denne sikringen til å knele, men man bruker jo ikke alle tilkoblede enheter på en gang. Hvis man slår på alle kokeplatene på stekeovnen samtidig som man kobler en sirkelsag til samme kurs vil også disse sikringene gå.
I praksis er det veldig lite power som går gjennom denne fordeleren over tid. I korte perioder kan det hende vifteovnen står på samtidig som laptop, loddestasjon og to varmelamper. Altså 2.600 watt ca. over tid i værst tenkelige scenario. Over tid mener jeg da kanskje 1-2 timer maks.
Når jeg forlater kjelleren så slår jeg ALLTID av fordeleren og da finnes det absolutt ingen belastning på den kursen. Så sant jeg ikke fjernstyrer og setter på vifteovnen på 2.000watt en time eller to før jeg ankommer kjelleren.
Så alt er ikke som det ser ut. En elektriker har lagt opp kursen og alt er lovlig. Fordelere er også fullt lovlig og bruke..
Det jeg derimot BURDE hatt i kjelleren og som jeg kommer til å kjøpe er røykvarsler og brannslukkingsapparat. Men en røykvarsler i et rom hvor mye støv og lodding etc. forekommer vet jeg ikke gagner meg særlig bra. Kanskje heller en varmesensor eller noe?