spørsmål ang. Motorsykkel kjøp
-
- Innlegg: 70
- Registrert: 30 des 2019, 21:59
- Motorsykkelen din: Honda XL 700 V Transalp 2009-modell
- Bosted: Sandnes
Re: spørsmål ang. Motorsykkel kjøp
Fin sykkel, Sprint. Ser du har sal fra franske Top Sellerie; jeg har et tilsvarende for min sykkel og kan bare skryte av den. Timer på veien er intet problem.
Fahad: var jeg deg ville jeg sett en ekstra gang på Sprinten ovenfor her. Dette er en bevist god modell fra Triumph, er relativt lite kjørt og ser ut til å være beskjedent prissatt. Hvis eier er villig til å prute enda litt til kan dette være et virkelig godt kjøp.
Fahad: var jeg deg ville jeg sett en ekstra gang på Sprinten ovenfor her. Dette er en bevist god modell fra Triumph, er relativt lite kjørt og ser ut til å være beskjedent prissatt. Hvis eier er villig til å prute enda litt til kan dette være et virkelig godt kjøp.
Re: spørsmål ang. Motorsykkel kjøp
Tok lappen selv i sommer, har Suzuki gsr 750 som første sykkel, vurderte z750 selv, men ble plutselig endring :-) Det er veldig like sykler med tilnærmet samme effekt.... Morsom sykkel med det jeg føler er passe krefter for meg som er ny :)
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: spørsmål ang. Motorsykkel kjøp
Alt handler om hva sykkelen skal brukes til. Jeg prøver å være litt forsiktig med å anbefale det jeg selv kjører. Det viktigste er å kjøpe det man har lyst på. Men igjen er det ofte jeg ser de som kjøper sykkel litt utenom det man ender opp med å bruke den til. Og da er det på med komfortsaler, avanserte pakkesystemer, vindskjermer og varmeholker. Om det er tur man vil legge ut på selvsagt.
For morokjøring og generelt korte turer er nakensykler ypperlig, men det er jo bare en regnskyll som skal til før man er blaut.
For morokjøring og generelt korte turer er nakensykler ypperlig, men det er jo bare en regnskyll som skal til før man er blaut.
-
- Innlegg: 41
- Registrert: 25 mai 2015, 11:08
- Motorsykkelen din: Husqvarna SMR511
- Bosted: Ryfylke
Re: spørsmål ang. Motorsykkel kjøp
Ikke noe problem å kjøre på langtur med nakensykkel heller. Har selv vært i Italia med Superduken min, fins der sykkler som er bedre egnet? Ja. Var det ett problem å kjøre Superduke? Nei.
Over til z750. Har selv hatt en 2006 modell, var veldig fornøyd med den. Jeg satt veldig godt på den med mine 180 cm, dagsturer på 50-70 mil var ikke noe problem for meg. At den har 105 hk skal du ikke være redd, de kommer først på ca 10 000 rpm så de kommer ikke alle med en gang du gir gass. Samtidig så går det godt nok til at du ikke blir lei den første sesongen.
Eneste negative jeg har å si, er at dempere å bremser er dårligere enn dagens standar, men som fersk motorsyklist er ikke dette noe du merker stort til før du prøver noe med bedre dempere og bremser.
Over til z750. Har selv hatt en 2006 modell, var veldig fornøyd med den. Jeg satt veldig godt på den med mine 180 cm, dagsturer på 50-70 mil var ikke noe problem for meg. At den har 105 hk skal du ikke være redd, de kommer først på ca 10 000 rpm så de kommer ikke alle med en gang du gir gass. Samtidig så går det godt nok til at du ikke blir lei den første sesongen.
Eneste negative jeg har å si, er at dempere å bremser er dårligere enn dagens standar, men som fersk motorsyklist er ikke dette noe du merker stort til før du prøver noe med bedre dempere og bremser.
Re: spørsmål ang. Motorsykkel kjøp
Det er øyet som ser, as...tunmag skrev: 02 jan 2020, 23:22 Ikke noe problem å kjøre på langtur med nakensykkel heller. Har selv vært i Italia med Superduken min, fins der sykkler som er bedre egnet? Ja. Var det ett problem å kjøre Superduke? Nei.
Jeg kunne ALDRI tenkt meg å kjøre langtur på Duken min. Rævva mi ba om nåde etter en drøy time i salen, uten unntak. Så mye hater jeg ikke meg selv at jeg setter ut på en tur til Alpene på en slik sykkel.
(Så er antagelig setet på Super Duke bedre enn min gamle Duke 690 men det er ikke poenget)
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: spørsmål ang. Motorsykkel kjøp
Vi er jo veldig forskjellige alle sammen så her finnes det vel ikke noe rett og galt. En SuperDuke er i mine øyne en drøm med tanke på kjørekomfort i forhold til min S1000R feks. Men det er i mine øyne.
Derimot mener jeg ut fra egne premisser at en adventure sykkel er det beste hvis man skal tenke komfort isolert sett vedrørende langturkjøring. Hadde jeg fått i oppdrag og kjøre verden rundt på to hjul og noen hadde sponset alt, så hadde jeg nok tatt en GS1250 med full oppakning. Man kan jo bare levere den tilbake når man kommer hjem igjen :)
Derimot mener jeg ut fra egne premisser at en adventure sykkel er det beste hvis man skal tenke komfort isolert sett vedrørende langturkjøring. Hadde jeg fått i oppdrag og kjøre verden rundt på to hjul og noen hadde sponset alt, så hadde jeg nok tatt en GS1250 med full oppakning. Man kan jo bare levere den tilbake når man kommer hjem igjen :)
Re: spørsmål ang. Motorsykkel kjøp
Det var dumt å tenke på ned plumberingen. Takk for tips :)simpson skrev: 02 jan 2020, 15:25Tror ikke du skal bekymre deg for regnvær. 110 hk er akkurat passe i en nybegynnersykkel, nok til at du kjenner litt på kreftene, men drar ikke sånn at du får ufrivillig hjulløft eller spinner ukontrolerrt ut.Fahad88 skrev: 02 jan 2020, 13:06Takk KåreDump,
Som sagt jeg er ny i to-hjulet verden, Manger sier 110 HK er for mye at man kan lett bli "Throttle-happy" i svinger og da man kjemper motorsykkelen for å klare svingen eller i regnvær! men flere her mener at det er dumt å plumbere ned MC'en.
Du kan kjøre alt for fort inn i sving med 50 hk også, helt opp til den som kjører.
Ikke tenk på å redusere effekt.
- VindR
- Innlegg: 256
- Registrert: 05 aug 2019, 17:32
- Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
- Bosted: Gjøvik
Re: spørsmål ang. Motorsykkel kjøp
Jeg har ikke nok erfaring til å anbefale spesifikke sykler, men du trenger nok ikke bekymre deg for effekten (som tidligere nevnt). Jeg hadde et par år på moped for 16-17 år siden, én dag på en 125cc nå i sommer (i en alder av 33 år) og gikk og kjøpte meg en MT-09 mens jeg tok lappen. Den har (etter justering og dyno) rett over 114hk på bakhjulet og veier cirka 190kg når den er fylt med væsker. Kjørte omtrent 4000km på tre uker rett etter at jeg fikk lappen i høst, og har ikke hatt noen problemer.
Med fare for å gjenta hva flere har sagt: faren sitter som oftest ikke inni ramma på sykkelen, men oppe på ramma rett bak tanken
Med fare for å gjenta hva flere har sagt: faren sitter som oftest ikke inni ramma på sykkelen, men oppe på ramma rett bak tanken

Masse tips fra erfarne her !FredrikE24 skrev: 02 jan 2020, 16:57 Det går litt på smak. Z750 har jeg prøvekjørt 20 meter. Det er en fin sykkel, flott motor. Den er bare litt for liten og sportslig for meg og mitt bruk(fremoverlent).
VFR800 Vtec som jeg nevnte er langt ifra kul. Alt fra 25-åringer til 60-åringer har en. Den er funksjonell. Langturer, pendling, korte turer, osv.
Du vil nok fint passe på den, Z750 altså. Jeg klarte å stue meg på en gammel FZ6-N på kjøreskolen med tilsvarende høy kjørelærer. Det gikk såvidt. Men det var jo en drøm å bare kunne sette seg på BMWen jeg har. Hive på noen kofferter og dra på tur. Ellers kjøres det hver eneste dag.
Så her gjør man et valg. Z750 er jo en kjempesykkel, men er ikke typisk en sykkel som folk kjører mye og langt med, eller eier særlig lenge. Det er mitt inntrykk.
Jeg har mye tohjulingserfaring. Helt siden barnehagen har jeg kjørt moped. Å sette seg på 131hk og 290kg var null problem. VFR er på en annen side noe helt annet å kjøre da jeg fikk prøve en. Så lettstyrt. BMWen har man imidlertid mye mer respekt for når det røyner på. En uerfaren fører som prøvde den følte at han satt på sykkelen og han var passasjer mens sykkelen kjørte avgårde. Man må ta mer grep om kjøringen.
Hva er det som gjør Z750 ikke egnet til langeturer?
Hvis jeg vil gå for utsende, ville jeg valgt Kawasaki over Honda'n, selvom Honda ser fint ut syns jeg. Ergonomisk messig er VFR mer foroverlent enn Z750, som sagt jeg har 0 erfaring med MC men er det ikke slik at fremover sittestilling mer slitsomt på langeturer?
En ting til, trenger VFR mer reparasjon enn Z750 med tanke på at den er litt eldre dermed trenger den mer rep ?
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: spørsmål ang. Motorsykkel kjøp
Jeg mener bare du bør se bort fra hva andre mener om hva som egner seg på langturer. Jeg vet om folk som har dratt to på langtur på en R-sykkel og jeg kjenner folk som ikke klarer å omtrent prøvesitte den samme sykkelen.
Prøvesitt noen sykler og gå litt for magefølelsen og ta det derfra.
Når dte gjelder motor så velg det grommeste du føler du kan ta deg råd til. Du blir fort vant til kreftene og som tidligere nevnt er det ikke slik at sykkelen drar rundt og kaster deg til månen om du fikk et rykk.
Digger du feks. MT07, så kjøp heller MT09 hvis du har råd. Hvis ikke, så for all del velg førstnevnte. Det viktigste er at du finner balanskegangen mellom økonomi og følelser. Som oftest vinner følelser over økonomi... :)
Prøvesitt noen sykler og gå litt for magefølelsen og ta det derfra.
Når dte gjelder motor så velg det grommeste du føler du kan ta deg råd til. Du blir fort vant til kreftene og som tidligere nevnt er det ikke slik at sykkelen drar rundt og kaster deg til månen om du fikk et rykk.
Digger du feks. MT07, så kjøp heller MT09 hvis du har råd. Hvis ikke, så for all del velg førstnevnte. Det viktigste er at du finner balanskegangen mellom økonomi og følelser. Som oftest vinner følelser over økonomi... :)
- LarsE
- Innlegg: 375
- Registrert: 27 mar 2017, 21:59
- Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS
Re: spørsmål ang. Motorsykkel kjøp
Kjørte CB500F då eg tok A2, inntrykket var av en fryktelig kjedelig sykkel, og har vel fått samme inntrykket av andre Honda eg har køyrd: Det er ein motorsykkel.dypen skrev: 02 jan 2020, 20:20 Hadde vært uten sykkel en del år, kjøpte en Honda CB500X med 48 hk. Kjempeflott sykkel som skulle brukes i nærområdet samt til jobb med en tur av og til. Det ble aldri noen tur, fikk aldri godfølelsen før jeg etter to år byttet til en 1050 Adventure med 95 hk, da snudde alt og godfølelsen var tilbake :) Nei, lytt til gutta over her og vær ikke engstelig for hester og størrelse. Selv trives jeg best på en romslig sykkel med pondus![]()

Er einig med deg, med 70-80 hest på ein relativt lett sykkel (under 200kg) så begynner det å komme seg, og er egentlig helt passe. Sjølv om eg har sykkel med 125hk på rundt om 200kg sjølv

-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: spørsmål ang. Motorsykkel kjøp
Hva med en Yamaha TDM 900.
Så nær opptil nakensykkel med en touch av både adventure og sportstourer i en og samme sykkel med solid motor og ingen "skremmende" effektsifre
.
Men godt med moment og god plass til to på lengre turer.
Disse syklene ser man ikke mange til salgs lenger, men her er det en - enn så lenge...:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=154568557
Litt over budsjettet du antyder i første post, men kan være en aktuell kandidat det er verd å strekke seg litt lenger for å huke tak i
.
Jeg hadde selv en slik, 2006 mod., i fire sesonger og kjørte bortimot 60K med den.
Så nær opptil nakensykkel med en touch av både adventure og sportstourer i en og samme sykkel med solid motor og ingen "skremmende" effektsifre

Men godt med moment og god plass til to på lengre turer.
Disse syklene ser man ikke mange til salgs lenger, men her er det en - enn så lenge...:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=154568557
Litt over budsjettet du antyder i første post, men kan være en aktuell kandidat det er verd å strekke seg litt lenger for å huke tak i

Jeg hadde selv en slik, 2006 mod., i fire sesonger og kjørte bortimot 60K med den.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: spørsmål ang. Motorsykkel kjøp
Tusen hjertlig takk dere som gadd å svare på innlegget mitt her og delte med meg erfaringen, tips or råd.
Jeg var innom MC forhandler for å se på en Z750/2005 modell jeg hadde øye på en stund nå og den likte jeg veldig. den var relativt billig, gått veldig lite i forhold til alderen (15 tusen km) og følgt service hele veien med en stor service nylig utført. Den føltes riktig for meg så kjøpte jeg den. Kona ble litt sur at jeg brukte Maldivene reise sparingen på motorsykkelen
nå er jeg sikkelig spent og teller dagene til sesongen starter
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=164595207
Siden jeg hadde ikke planer om å kjøpe den i dag så hadde jeg ikke med meg tilhenger da ligger sykkelen fortsatt hos forhandleren, den skal hentes i løpet av januar måned.
Det jeg lurer på om det er trygd å lagre sykkelen i verkstedet (tørr med ikke varmet sted) og tempraturen kan synke ned til -40, -45 grander hvor jeg bor i Kongsvinger
er det noe jeg bør gjøre med sykkelen før jeg lagrer den?
Jeg var innom MC forhandler for å se på en Z750/2005 modell jeg hadde øye på en stund nå og den likte jeg veldig. den var relativt billig, gått veldig lite i forhold til alderen (15 tusen km) og følgt service hele veien med en stor service nylig utført. Den føltes riktig for meg så kjøpte jeg den. Kona ble litt sur at jeg brukte Maldivene reise sparingen på motorsykkelen

nå er jeg sikkelig spent og teller dagene til sesongen starter

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=164595207
Siden jeg hadde ikke planer om å kjøpe den i dag så hadde jeg ikke med meg tilhenger da ligger sykkelen fortsatt hos forhandleren, den skal hentes i løpet av januar måned.
Det jeg lurer på om det er trygd å lagre sykkelen i verkstedet (tørr med ikke varmet sted) og tempraturen kan synke ned til -40, -45 grander hvor jeg bor i Kongsvinger
er det noe jeg bør gjøre med sykkelen før jeg lagrer den?
- LarsE
- Innlegg: 375
- Registrert: 27 mar 2017, 21:59
- Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS
Re: spørsmål ang. Motorsykkel kjøp
Gratulerer med ny sykkel!Fahad88 skrev: 04 jan 2020, 23:31 Tusen hjertlig takk dere som gadd å svare på innlegget mitt her og delte med meg erfaringen, tips or råd.
Jeg var innom MC forhandler for å se på en Z750/2005 modell jeg hadde øye på en stund nå og den likte jeg veldig. den var relativt billig, gått veldig lite i forhold til alderen (15 tusen km) og følgt service hele veien med en stor service nylig utført. Den føltes riktig for meg så kjøpte jeg den. Kona ble litt sur at jeg brukte Maldivene reise sparingen på motorsykkelen
nå er jeg sikkelig spent og teller dagene til sesongen starter![]()
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=164595207
Siden jeg hadde ikke planer om å kjøpe den i dag så hadde jeg ikke med meg tilhenger da ligger sykkelen fortsatt hos forhandleren, den skal hentes i løpet av januar måned.
Det jeg lurer på om det er trygd å lagre sykkelen i verkstedet (tørr med ikke varmet sted) og tempraturen kan synke ned til -40, -45 grander hvor jeg bor i Kongsvinger
er det noe jeg bør gjøre med sykkelen før jeg lagrer den?

Siden den nylig har fått service så burde den være klar til å stå et par måneder til våren kommer, men du kan allikevel dobbeltsjekke at det er fullt på tanken, og ta ut batteriet og oppbevare det på en litt varmere plass, gjerne også med vedlikeholdslading.
Re: spørsmål ang. Motorsykkel kjøp
Sure kjerringer og sykkelkjøp går ofte hånd i hånd.
Men hvorfor ikke avtale henting på våren? Så slipper du å tenke på vinterlagring.
Gratulerer med ny sykkel
Men hvorfor ikke avtale henting på våren? Så slipper du å tenke på vinterlagring.
Gratulerer med ny sykkel
