Jeg mistenker at jeg fikk rundt 30 volt og 8-10 ampere.
Men det er vel en grunn til at alkohol ikke er forenerlig med slikt uansett. Jeg overlevde vertfall

Godt Nytt År til alle sammen!

Jeg er helt sikker på at Edison fikk strøm i seg noen ganger han også i forbindelse med hans første oppfinnelse, en automatisk reléstasjon som skulle forbedre telegrafen. Du er helt sikkert ikke førstemannBjerknez skrev: 31 des 2019, 16:25 I dag fikk jeg strøm i meg for første gang i mitt liv. Ikke mye tror jeg, men nok til at jeg skvatt til og datt av stolen. To sorte tomler fikk jeg også.
Men det er vel en grunn til at alkohol ikke er forenerlig med slikt uansett. Jeg overlevde vertfall![]()
Godt Nytt År til alle sammen!![]()
Tidlig på flaska synes jeg, husk kvelden skal vare hvertfall til midnattBjerknez skrev: 31 des 2019, 16:25 I dag fikk jeg strøm i meg for første gang i mitt liv. Ikke mye tror jeg, men nok til at jeg skvatt til og datt av stolen. To sorte tomler fikk jeg også.
Men det er vel en grunn til at alkohol ikke er forenerlig med slikt uansett. Jeg overlevde vertfall![]()
Godt Nytt År til alle sammen!![]()
Jeg tror nok jeg muligens skvatt av det lille smellet samt lysglimtet. Jeg hadde vertfall to sorte streker på hver tommel etterpå. Ikke noe alvorlig som går inn i historiebøkene dette.FredrikE24 skrev: 01 jan 2020, 13:20 Rundt 30 volt? Hvor da? Skal du kjenne det, så må du ha vært rimelig fuktig på henda. Helst lagt ledningene på tunga.
ESP32 ser interessant ut. Den må jeg sjekke opp.
Imponerende mengder ledning du har kjøpt!
Nåja, 30V kan være heftig nok om det er nok Ampere!Bjerknez skrev: 01 jan 2020, 15:40Jeg tror nok jeg muligens skvatt av det lille smellet samt lysglimtet. Jeg hadde vertfall to sorte streker på hver tommel etterpå. Ikke noe alvorlig som går inn i historiebøkene dette.FredrikE24 skrev: 01 jan 2020, 13:20 Rundt 30 volt? Hvor da? Skal du kjenne det, så må du ha vært rimelig fuktig på henda. Helst lagt ledningene på tunga.
Imponerende mengder ledning du har kjøpt!![]()
Det er klart. Mye strøm gir mye varme. Kortslutning i likestrømsanlegg er skumle greier. Men å få strømgjennomgang hånd til hånd, eller gjennom kroppsdeler er litt verre ved når vi snakker om slike spenninger. Regnes som rimelig ufarlig. Problemet er når uhell skjer og man potensielt har mye energi som settes i sving. Målinger og vedlikehold på batterianlegg er det verste jeg vet. Sjekker at jeg har flytta måleledningen til riktig bøssing på multimeteret både to og tre ganger før jeg foretar en måling.kjellv skrev: 01 jan 2020, 16:03Nåja, 30V kan være heftig nok om det er nok Ampere!Bjerknez skrev: 01 jan 2020, 15:40Jeg tror nok jeg muligens skvatt av det lille smellet samt lysglimtet. Jeg hadde vertfall to sorte streker på hver tommel etterpå. Ikke noe alvorlig som går inn i historiebøkene dette.FredrikE24 skrev: 01 jan 2020, 13:20 Rundt 30 volt? Hvor da? Skal du kjenne det, så må du ha vært rimelig fuktig på henda. Helst lagt ledningene på tunga.
Imponerende mengder ledning du har kjøpt!![]()
Jeg husker en gang for mange år siden jeg holdt på med service på hogstmaskina jeg kjørte den gangen. Jeg var uheldig og klokkelenka kortsluttet startmotoren et øyeblikk. Resultatet ble et solid brannsår på handleddet, klokkelenka ble avsvidd og klokka stoppa permanent. Dette var bare 24V.