sBle motorsyklist i fjor sommer. Gikk til innkjøp av splitter ny Honda CB650R og rakk noen hundre mil på mc i fjor sommer. Den ble kjørt bort til vinterlagring og service for noen måneder siden i påvente av kong vinter. Med fare for å jinx’e ser det jo ut til at kong vinter har abdisert og det innebærer at kløen etter å starte sesongen melder seg. Kjenner derfor en intens kløe etter å gå til innkjøp av noe til vinterbruk(uaktuelt å hente ut CB før våren) Har noen år som vinter(trå)syklist bak meg og har erfart hvordan saltslaps spiser opp drivverk mm og har vel inntrykk av at dette også er gjeldende for MC. Har dessverre ikke enkle vaskemuligheter hverken hjemme eller på jobb så all fornuft skulle jo tilsi at en kjøper seg noe ræl som en kan bruke opp på noen sesonger. Samtidig er det sånn at etter en del tråling på finn er mitt inntrykk at bruktpriser på MC er relativt høye sett i lys av alder og nykjøpsalternativer (i og for seg ingen overraskelse da dette var begrunnelsen min for å kjøpe ny sykkel allerede
første gangen). Vel, til poenget; kunne i utgangspunktet tenkt meg å slippe unna med å kjøpe noe under 50000 til sånn bruk og synes jo Honda CRF250 L/Rally er noe som svarer bra på denne speken selvom den sprenger budsjettet med 20-40% :-/ (adventurebike er ikke noe som umiddelbart appellerer til meg, men synes en (lett) vintersykkel godt kan være noe i cross/adventure-segmentet). Er dog litt bekymret for at 250 blir slitsomt å kjøre/pendle med da det vel er litt snaut med krefter til motorveitransport.....eller? Ideelt sett burde man vel opp i 450 for å ha litt mer pulver i bakhånd...men prisen på CRF450 er vel litt drøy for å la bli oppspist av saltslapset. Vel, hva finnes da av alternativer med litt mer slagvolum innenfor samme prisklasse? Ser jo det finnes en Honda CB500X som har litt adventure-stuk og er vel budsjettmessig innenfor (bare 60% over opprinnelig budsjett

)....På den annen side er det jo litt kjedelig å kjøpe mer eller mindre samme sykkelen som en allerede har(?). Er det komplett idioti å svi av 90K for en sykkel som risikerer å bli spist opp av saltet, eller er dette overdrevet? Ser likevel at mc-parken godt kunne inneholdt en sykkel med litt off-road egenskaper samt at den muligens gir litt mer komfort på transport mtp vind enn det CB650R gir (som er ingenting). Eller er kjøp av 500ccm helt bak mål og burde man heller holde lommeboka lukket og oppgradere 650 når sommeren kommer?
Vel, er ikke helt sikker hva jeg forventer av svar fra forumet her men hadde jo vært interessant med noen synspunkter rundt dette.