Falmet/gulnet karbon..løsning: kjøp nytt
Falmet/gulnet karbon..løsning: kjøp nytt
Hei...har et lite deksel over potta som er av karbon, forøvrig fra Akrapovic.
Dette har gulna og jeg ønsker tilbake orginalfinish, har du et forslag for å få til dette?
:-)å
Dette har gulna og jeg ønsker tilbake orginalfinish, har du et forslag for å få til dette?
:-)å
Sist redigert av ZZR-Erling den 04 feb 2020, 19:23, redigert 1 gang totalt.
Re: Falmet karbon
De som har mer peil kan sikkert korrigere meg her (om jeg tar feil), men jeg tror det er selve epoxyen som holder karbonen sammen som gulner. Jeg er ikke sikker på om det er noen god måte å fikse dette på dessverre.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Falmet karbon
Rubbe ned overflaten og polere opp igjen er verdt et forsøk. Da får du bort oksidert overflate og glansen kommer tilbake. Hvis den er gulnet gjennom så er det vel værre å få gjort noe med akkurat det.
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Falmet karbon
Jeg har også karbon bakerst på potta og denne blir fort matt ja. Men gul har ikke min blitt. Man kan få den midlertidig blank med å smøre på parafin eller andre ting, men det er sikkert ikke det du er ute etter vil jeg tro....ZZR-Erling skrev: 23 jan 2020, 17:21 Hei...har et lite deksel over potta som er av karbon, forøvrig fra Akrapovic.
Dette har gulna og jeg ønsker tilbake orginalfinish, har du et forslag for å få til dette?
:-)å
Jeg vil tro at denne karbondelen har blitt matt og gul av varmen og ikke ved ytre slitasje. Det er altså varmen i seg selv som har gjort karbonen matt og gul. Om dette gjelder kun overflaten, eller gjennom hele karbondelen er jo usikkert, men jeg tror at dette kan man ikke unngå.
Skal man holde denne delen vedlike rent estetisk vil jeg tro jevnlig påføring av varmebestandig voks samt polering inni mellom.
jeg vil derfor foreslå å prøve og polere den. Ikke med håndmakt og noe skvip du finner på Esso, men med maskin, riktig pad og riktig produkt, samt hastighet og press. Jeg er ganske sikker på at du vil få den blank igjen og i riktig farge, men problemet vil nok uansett dukke opp igjen uten jevnlig vedlikehold.
Bruk en voks etter poleringen som takler høy varme.
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Falmet karbon
Jeg ser karbon har smeltepunkt på hele 3.500 grader. Det er veldig mye, så denne skulle nok tåle en del rubbing vil jeg tro. Men vær 100% sikker på at det faktisk er karbon og ikke fake.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Falmet karbon
Det er resinen som karbonfibrene er bakt inn i som skal behandles. Der er vel smeltepunktet mye lavere.Bjerknez skrev: 24 jan 2020, 07:32 Jeg ser karbon har smeltepunkt på hele 3.500 grader. Det er veldig mye, så denne skulle nok tåle en del rubbing vil jeg tro. Men vær 100% sikker på at det faktisk er karbon og ikke fake.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Falmet karbon
Vil tro at det er brukt vinylester under produksjon.
Har denne gulnet i seg selv og ikke bare overflaten er løpet kjørt..
Har denne gulnet i seg selv og ikke bare overflaten er løpet kjørt..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Falmet karbon
Jeg skjønner at man får en mestringsfølelse av å fikse ting selv og spare penger, men her syns jeg du burde skaffe deg et nytt deksel evt ikke karbon. Det er epoxyen som har gulnet og det blir vanskelig om ikke umulig å fikse. Her syns jeg ikke det blir verdt å forsøke å redde den og itillegg slite leddene dine.
Men du kan kanskje evt matte den ned?
Men du kan kanskje evt matte den ned?

- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Falmet karbon
Høres fornuftig ut det med at det ytterste laget ikke er karbon. Hvis det ikke er det, så vil jeg tro det blir enda lettere å få den blank igjen. Men den gulnede fargen er jeg mer usikker på. Hvis det ytterste laget har blitt gult helt igjennom, så tror jeg det blir vanskelig å fikse. Vertfall ike verdt tiden det evt. skulle ta.
Jeg har akkurat det samme på min sykkel. Helt bakerst på potta er det et stykke med karbon. Se bilde under.
Denne er relativt blank og fin og den er ikke gulnet, men det må jo tas med at sykkelen heller ikke er mer enn ett år på det bilde og knapt rullet 10.000km.
Men jeg kan fortelle at denne bakstussen er like blank og fin i dag. Den har blitt noe mattere ja enn da den var helt ny, men den har ikke gulnet. Jeg vet helt ærlig heller ikke om dette er ekte karbon.
Men jeg pleier å sette den inn med voks ganske ofte og da holder den seg blank.
Samtidig kan jeg også se at på en eldre sykkel med langt flere kilometer på telleren mulig ikke har en like fin "stuss".
Jeg har akkurat det samme på min sykkel. Helt bakerst på potta er det et stykke med karbon. Se bilde under.
Denne er relativt blank og fin og den er ikke gulnet, men det må jo tas med at sykkelen heller ikke er mer enn ett år på det bilde og knapt rullet 10.000km.
Men jeg kan fortelle at denne bakstussen er like blank og fin i dag. Den har blitt noe mattere ja enn da den var helt ny, men den har ikke gulnet. Jeg vet helt ærlig heller ikke om dette er ekte karbon.
Men jeg pleier å sette den inn med voks ganske ofte og da holder den seg blank.
Samtidig kan jeg også se at på en eldre sykkel med langt flere kilometer på telleren mulig ikke har en like fin "stuss".
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Falmet karbon
Jeg kjører nå en luftavkjølt harley og motoren kan komme opp til 150 varmegrader(om ikke mer) og jeg har også en endestuss av karbon på anlegget. Den er fortsatt blank og fin uten gulning, så de skal tåle temperaturen til "vanlige sykler". Gulningen tror jeg kan komme av UV om sykkelen står mye ute.
Jeg er litt usikker på hvor godt det er å få øye på gulfargen når selve karbonet er svart/mørkt, om ikke epoxyen er veldig tykk. Tviler egentlig siden akra skal være av kvalitet.
Jeg er litt usikker på hvor godt det er å få øye på gulfargen når selve karbonet er svart/mørkt, om ikke epoxyen er veldig tykk. Tviler egentlig siden akra skal være av kvalitet.
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Falmet karbon
Jeg ville sjekket med Akrapovic
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Falmet karbon
Kjøpt nytt?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.