(DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling
Jeg hadde sjekket klaringa på veiv og rådelager før bytte. Er de under halvslitt, er de egentlig perfekt innkjørt, og bør ikke byttes. Dessuten altfor mange som ikke dobbeltsjekker klaringer når de setter inn nye lager, og alt går til he....
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Viffern94
- Innlegg: 104
- Registrert: 28 okt 2015, 21:06
- Motorsykkelen din: Honda VFR 800FI 2001
- Bosted: Trondheim
Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling
Takk for tips, det skal jeg gjøreKjellrf skrev: 30 jan 2018, 20:35 Jeg hadde sjekket klaringa på veiv og rådelager før bytte. Er de under halvslitt, er de egentlig perfekt innkjørt, og bør ikke byttes. Dessuten altfor mange som ikke dobbeltsjekker klaringer når de setter inn nye lager, og alt går til he....

Honda CBF125,2010- Honda CB750,1997- Yamaha MT-09Tracer,2016- Yamaha FJR1300,2016-Honda VFR800,2001--
- Viffern94
- Innlegg: 104
- Registrert: 28 okt 2015, 21:06
- Motorsykkelen din: Honda VFR 800FI 2001
- Bosted: Trondheim
Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling
Da var det på tide men en liten oppdatering, som forventet når sesongen startet ble prosjektet satt litt til side og jeg fokuserte på å kjøre sykkel istede
Nå har jeg fått tilbake toppene ifra Cylmo Tunga, de trykktestet sylindrene og planerte toppene hvor jeg fant noe som lignet en sprekk. Ripen forsvant da de planerte så dette er positivt
Nå skal jeg bare bestille pakninger så begynner monteringen. Er håp om en liten tur med vifferen før sommeren er over.
Nå har jeg fått tilbake toppene ifra Cylmo Tunga, de trykktestet sylindrene og planerte toppene hvor jeg fant noe som lignet en sprekk. Ripen forsvant da de planerte så dette er positivt
Nå skal jeg bare bestille pakninger så begynner monteringen. Er håp om en liten tur med vifferen før sommeren er over.
Honda CBF125,2010- Honda CB750,1997- Yamaha MT-09Tracer,2016- Yamaha FJR1300,2016-Honda VFR800,2001--
- Viffern94
- Innlegg: 104
- Registrert: 28 okt 2015, 21:06
- Motorsykkelen din: Honda VFR 800FI 2001
- Bosted: Trondheim
Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling
Nest siste innlegg før jeg med sikkerhet kan lukke denne tråden
Er det en ting jeg har erfart, så er det at ting tar tid.
Etter sommeren 2018 skjedde det lite, andre ting ble prioritert. Lite kyndig som jeg (var), ventet jeg med å sette sammen til hjelpen nærmest banket på garasjeporten.
Høsten 2019 skjedde det store framskritt:
-Lakkerte alle utvendige deler
-Motor ble satt sammen igjen(gjort på 3 dagar)
-Trakk opp nye ledninger til ekstrautstyr
-Fikset opp i div elfeil fra tidligere eier
-Motor på sykkel igjen
Vil ikke si at monteringen gikk knirkefritt, noen småfeil ble gjort:
Da toppen var satt på oppdaget jeg 4 mistenkelige skruer som var til overs.
Spøkte alltid med dette, litt som IKEA; skal være litt til overs....
Takk til min kyndige kompis(Thomas), som ikke var enig med den konklusjonen
Disse var med på å stramme tannhjulene til kammen, litt ok at de satt der de skulle.
Utenom dette gikk det forsåvidt greit, systematisk med moment og dobbeltsjekk.
Så var det en ting som gjenstod for vellykket delmål; ville den starte?
Fylte på olje, midlertidig montert tank.
Vips, så startet sykkelen etter 5sek på starteren
Så lett var det...
Neida, vakuum slanger var ikke koblet til, det gjenstod en god del arbeid.
Men steike ta SYKKELEN STARTA!
Ingen oljelekkasje, ingen ulyder.
Det viktigste gjenstod: Få på kjølesystemet og så starte sykkelen, først da fikk vi vite om problemet var løst.
Noen uker gikk, litt flere deler kom i posten.
Vannpumpe på, radiator og div slanger.
Fremdeles ikke koblet vakuum der det skulle, en kjøleslange til overs...
Startet sykkelen på nytt, liten svak antydning til hvit røyk ut av eksos. Konkluderte med at det ikke var kritisk, litt kondens var det å spore.
Sprutet derimot rimelig bra med kjølevæske ut av den slangen som var til overs
Stengte den midlertidig av og lot sykkelen gå i 5min(fulgte med temp.)
Ingen lekkasjer! Litt ujevn gange da, med falskluft her og der.
Dette var en seier.
Komplett overhaling, med hjelp fra en kyndig kompis(som riktignok aldri hadde hatt tatt på seg en så omstendig oppgave).
Det som gjenstod da var å finne ut hvor alle slangene skulle(memo til meg selv: Du husker ikke det etter 3år....)
Da stoppet det litt opp, og research måtte til.
I skrivende stund har jeg funnet ut av det, med litt lesing på VFR forum.
Nå er det meste på plass og jeg venter i spenning på siste del fra Fowler parts.
Neste innlegg vil innneholde en del bilder fra prosjektet, og kanskje en liten video av at sykkelen er på veien

Er det en ting jeg har erfart, så er det at ting tar tid.
Etter sommeren 2018 skjedde det lite, andre ting ble prioritert. Lite kyndig som jeg (var), ventet jeg med å sette sammen til hjelpen nærmest banket på garasjeporten.
Høsten 2019 skjedde det store framskritt:
-Lakkerte alle utvendige deler
-Motor ble satt sammen igjen(gjort på 3 dagar)
-Trakk opp nye ledninger til ekstrautstyr
-Fikset opp i div elfeil fra tidligere eier
-Motor på sykkel igjen
Vil ikke si at monteringen gikk knirkefritt, noen småfeil ble gjort:
Da toppen var satt på oppdaget jeg 4 mistenkelige skruer som var til overs.
Spøkte alltid med dette, litt som IKEA; skal være litt til overs....
Takk til min kyndige kompis(Thomas), som ikke var enig med den konklusjonen

Disse var med på å stramme tannhjulene til kammen, litt ok at de satt der de skulle.
Utenom dette gikk det forsåvidt greit, systematisk med moment og dobbeltsjekk.
Så var det en ting som gjenstod for vellykket delmål; ville den starte?
Fylte på olje, midlertidig montert tank.
Vips, så startet sykkelen etter 5sek på starteren

Så lett var det...
Neida, vakuum slanger var ikke koblet til, det gjenstod en god del arbeid.
Men steike ta SYKKELEN STARTA!
Ingen oljelekkasje, ingen ulyder.
Det viktigste gjenstod: Få på kjølesystemet og så starte sykkelen, først da fikk vi vite om problemet var løst.
Noen uker gikk, litt flere deler kom i posten.
Vannpumpe på, radiator og div slanger.
Fremdeles ikke koblet vakuum der det skulle, en kjøleslange til overs...
Startet sykkelen på nytt, liten svak antydning til hvit røyk ut av eksos. Konkluderte med at det ikke var kritisk, litt kondens var det å spore.
Sprutet derimot rimelig bra med kjølevæske ut av den slangen som var til overs

Stengte den midlertidig av og lot sykkelen gå i 5min(fulgte med temp.)
Ingen lekkasjer! Litt ujevn gange da, med falskluft her og der.
Dette var en seier.
Komplett overhaling, med hjelp fra en kyndig kompis(som riktignok aldri hadde hatt tatt på seg en så omstendig oppgave).
Det som gjenstod da var å finne ut hvor alle slangene skulle(memo til meg selv: Du husker ikke det etter 3år....)
Da stoppet det litt opp, og research måtte til.
I skrivende stund har jeg funnet ut av det, med litt lesing på VFR forum.
Nå er det meste på plass og jeg venter i spenning på siste del fra Fowler parts.
Neste innlegg vil innneholde en del bilder fra prosjektet, og kanskje en liten video av at sykkelen er på veien

Honda CBF125,2010- Honda CB750,1997- Yamaha MT-09Tracer,2016- Yamaha FJR1300,2016-Honda VFR800,2001--
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling
Godt skrevet, artig lesningViffern94 skrev: 02 feb 2020, 20:11 Neste innlegg vil innneholde en del bilder fra prosjektet, og kanskje en liten video av at sykkelen er på veien![]()

Spennende å følge videre!
Også må jeg få nevnt at det er veldig hyggelig å ha deg aktivt tilbake her på MCsiden

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling
Og feilen var??? Fant man ut det?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Viffern94
- Innlegg: 104
- Registrert: 28 okt 2015, 21:06
- Motorsykkelen din: Honda VFR 800FI 2001
- Bosted: Trondheim
Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling
Det er det eneste da, hva kan feilen ha vært?
Noe så enkelt som gåen toppakning kanskje, var ingen tegn til at den hadde skader. Er vel ikke veldig lett å se på den, var jo noen riper som kunne tilsi at vann kom igjennom.
Helt sikker er verken jeg eller kompisen min, men per nå ser det ut til at problemet er løst.
Noe så enkelt som gåen toppakning kanskje, var ingen tegn til at den hadde skader. Er vel ikke veldig lett å se på den, var jo noen riper som kunne tilsi at vann kom igjennom.
Helt sikker er verken jeg eller kompisen min, men per nå ser det ut til at problemet er løst.
Honda CBF125,2010- Honda CB750,1997- Yamaha MT-09Tracer,2016- Yamaha FJR1300,2016-Honda VFR800,2001--
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling


当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后