AJ skrev: 17 feb 2020, 22:05
Det enkleste er kanskje ofte det beste... Kanskje

?
Bruker denne selv når jeg fyller luft på bil og MC hjemme med håndpunmpe og på brensinstasjoner for å sjekke om nivået er noenlunde der det bør være:
Lufttrykk.JPG
God gammaldags analog måler med visning i BAR, Psi og KPs...
Virker rimelig presis i forhold til den elektroniske målingen jeg får opp i displayet på KTM'en.
Min bestemor hadde en slik i kjelleren. Den fungerer vel til nød for å få en omtrentelig avlesning, men i dag får man digitale målere kastet etter seg for slikk og ingenting, så jeg ser ingen grunn til å bruke en slik mekanisk sak som dette.
Personlig gikk jeg i innkjøp av en kompressor for ett års tid siden samt en slange og en luftpåfyllingspistol. Funker som fjell. Man kan selvsagt ikke ta med seg denne på tur, men det kan man vel nærmest ikke med noe vedrørende å fylle luft, så sant man ikke har satt av en god dose plass i toppboksen.
En digital måler er vel greit å ha med seg, men ikke noe must mener jeg. Enten så har man nok luft, eller så har man punktert. Har man punktert så trenger man vel neppe å måle noe trykk da svaret er ganske åpenbart.
Hvis man bare skal sjekke om trykket holder seg så er jo en slik digital greie fin og ha, men de fleste bensinstasjoner og verksteder samt mange husstander har mulighet for å fylle på luft og hvis nøden er ekstra stor og man står oppå fjellet med punktert dekk, så tar man en telefon til et redningsselskap. De fleste har en egenandel på 500 kroner. Da kommer dem og plugger dekket (hvis mulig) samt fyller på luft. Eller evt. kjører sykkelen til nærmeste verksted.
Uansett så er mitt minste problem på tur hva lufttrykket mitt er og skulle luften sige ut ganske mye så merker man samt ser dette ganske kjapt.
Hjemme derimot så pleier jeg før jeg børster støvet av Bimmern og sjekke lufttrykk med en slik digital måler, før jeg evt. drar frem kompressoren. Da er dne kjekk og ha. Men på tur, drar jeg uten. Skulle jeg punktere eller noe skulle skje, så tar jeg det som det kommer. Man kan aldri helgardere seg uansett. :)