TGR skrev: 20 feb 2020, 19:04
Apropos det der med farta....
I fjor syns jeg faktisk det gikk litt for fort på fellesturen. Det blir jo sånn at noen drar, og så henger resten seg på. Greit nok, morsomt det også, særlig for oss med LT, HD og andre typer beist. Men med sånn type kjøring så blir det jo bare fokus på vei og sporvalg, og lite på omgivelser og natur. I fjor dundra vi forbi flere idylliske plasser hvor det hadde vært koselig å ta en liten stopp. Kanskje koke en kaffeskvett og snust inn litt frisk luft, med eller uten filter....
Så jeg for min del kunne egentlig tenkt meg at vi deler oss i to grupper kanskje? En gruppe for de som bare vil kjøre mc, og en annen for oss som vil se litt av landskapet.
Hva tenker folk om det? 🧐
Helt enig med deg. Vi har alle forskjellig kjørestil og forskjellige oppfatninger om hva som er fort og hvor hardt man bør kjøre, samt hva som er lurt etc. Det er like slitsomt for dem som liker å kjøre litt aktivt og kjøre samens med "søndagskjørere" som omvendt.
Personlig kan jeg fint befinne meg i begge leire. Noen ganger koster jeg på, mens andre ganger skulle jeg ønske at følget gikk litt saktere. Komemr ann på alt fra dagsform til andre ting. Når man har mistet førerkortet i fersk fortid så glemmer man aldri den føllelsen når man bare VET at nå er sommeren over og lommeboka tom.
Dette er nettopp derfor jeg er langt mer tilbakeholden med å kjøre samens med mange nå enn jeg var før. Men jeg har kjørt sammens med mange her inne og vet sånn noenlunde hvem jeg passer samens med og ikke når det kommer til generell kjørestil.
Det er ekstra skummelt hvis man har med seg ferske ryttere på turen. Dem vil jo gjerne gjøre så godt dem kan og henge på, og da kan det fort gå galt. jeg snakker om erfaring. Putt en grønnskolling opp på en 300 kg. tung cruiser og sleng han med på en fellestur med kjørekåte langt mer erfarne ryttere. Man har ikke sjans til å henge på. Eller, det vil si jeg hang på, men manglet erfaringen til at dette gikk veldig bra.
Jeg kjørte med hjertet i halsen for å holde følge og trodde bare at det var slik man burde kunne. Alle tok jo veldig lett på det og heiv seg inn i svingene. Jeg endte nesten i fronten på en bil på denne turen. Hadde jeg feiget ut LITT mer, så hadde det vært natta mest trolig.
Nå er ikke jeg den som pleier å gå og dvele på slikt, så det gikk fort over, men etter denne turen mistet jeg litt lysten. Vertfall med en Cruiser. En veldig flott sykkel på alle måter, men den ble for tung. Spesielt for en fersking.
Det som irriterte meg mest, var at jeg i utgangsunktet er en ganske standhaftig og egenrådig person som bryr meg svært om hva andre foretar seg og jeg er ikke redd for å skille meg ut. Hvorfor jeg ikke bare tenkte at nok var nok og kjørte videre en annen veg er meg en gåte.
Av de grunner liker jeg IKKE å kjøre sammens med verdensmestere og unge jyplinger med ny R-sykkel. Rett og slett livsfarlig og kanskje aller mest farlig for dem.
Når det er sagt, så kan jeg gjerne slå følge med deg hvis jeg føler at jeg ikke har spesielt lyst til å passere fjellheimen i warp speed. Jeg er ganske enkelt sammenskrudd som menneske. jeg kan ta det veldig rolig de nene dagen og til og med cruise av gårde under fartsgrensen hvis jeg ikke hindrer annen trafikk, mens andre dager kan jeg få blod på tann.
Men jeg synes det er veldig bra at noen tør og si ifra om dette i virkeligheten. Da legger man liksom liste før man kjører og kan slappe mer av. Kanskje er det andre også som setter pris på at noen sier i fra og at det dukker opp en luke for å velge seg bort fra "grisekjøringen". jeg er ganske sikker på at det å dele opp i to grupper er en bra greie. Så får man heller leve med at man kanskje er mindre matcho denne dagen, for dem som tenker slikt.
Personlig så driter jeg fullstendig i akkurat det. Jeg VET at jeg har grei kontroll og kan kjøre fort i svinger etc. Jeg trenger ikke å overbevise andre resten av livet når det kommer til dette.
Kappkjøring med motorsykkel er uansett en håpløs greie på den norske landeveien. De fleste motorsykler går tilnærmet like fort og det finnes omtrent ikke veistrekninger i Norge som passer seg til kappkjøring. Men å dra på litt, kjøre forbi etc. er helt innafor, men ikke for å kappkjøre. Det blir litt for dumt :)