6 cm. og mer er det få om noen sykler som har i kjedeslakk! Så dette er helt feil på din sykkel.PWL skrev: 06 okt 2019, 14:02 Når det gjelder hvor mye slakk det er... Det er over 6cm i hvert fall. Jeg måler 6cm nå og grunnen til at jeg ikke får målt lenger er fordi svingarmen er i veien når jeg strekker kjedet oppover. Ikke bra.
Samtidig ser kjedet til å være i rimelig god stand, dvs. ikke utpreget utslitt ved at avstanden mellom kjedeleddene er uvanlig stor, som er et sikkert kjennetegn på at kjedet er slitt (ikke strukket, som mange liker å si...).
Derfor har jeg en aldri så liten mistanke om at kjedet som sitter på sykkelen din kanskje er et med et par kjedeledd for mye.
Min KTM skal ha et 118 og ikke 120 kjede om jeg husker riktig, med originaldimensjon 17" og 42" på fram- og bakdrevet.
Drever man om med f.eks. større bakdrev kan man gå opp til kjede med 120 ledd i stedet for 118.
Kanskje sykkelen din er drevet om med drev med færre tenner/mindre omkrets og at det er dette som gjør at det er blitt såpass stor kjedeslakk?
Spør siden jeg stusser litt over at kjedet ser rimelig greit ut med tilsynelatende liten slitasje mellom kjedeleddene og med såpass romslig kjedeslakk som du har målt...