Kona er vel det beste valget i denne klassen, kom meget bra ut i vintertesten til NAF/Motor nå nylig.dypen skrev: 24 feb 2020, 21:07 2020 Hyundai KONA electric med raskere lading og app styring er på plass noe mange savnet tidligere samt god rekkevidde og pris. Beste bil i denne klassen?
Hvilken el-bil skal man velge?
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Ja, jeg tror nok ho er det beste valget i denne sammenhengen, men at hun kom best ut i NAF's vintertest tviler jeg påNomade skrev: 27 feb 2020, 22:28Kona er vel det beste valget i denne klassen, kom meget bra ut i vintertesten til NAF/Motor nå nylig.dypen skrev: 24 feb 2020, 21:07 2020 Hyundai KONA electric med raskere lading og app styring er på plass noe mange savnet tidligere samt god rekkevidde og pris. Beste bil i denne klassen?

-
Onlinedypen
- Innlegg: 7025
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Korrelerer ganske bra med vekt, størrelse og luftmotstand, selv om Polestar nok gjør det dårligere enn den burde ut fra de kriteriene.dypen skrev: 21 sep 2021, 11:32 Stor forskjell på elbilers forbruk, overaskende ...
https://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=55633
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1679
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Det er jo det, men skal det bli en mer fair sammenlikning så bør det være biler innenfor samme klasse.dypen skrev: 21 sep 2021, 11:32 Stor forskjell på elbilers forbruk, overaskende ...
https://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=55633
I lista så sammenliknes VW E-Up med Tesla Model X og Audi e-tron, og det blir jo litt feil/urettferdig.
Den første er et tyttebær av en knøttebil og de to andre med X-antall hundre hester og veier flere-gangeren av e-up.
Selv om forbruk er forbruk, så blir det litt feil. Blir som å sammenlikne et Mikrofly med et jagerfly på en måte, nytteverdien er ganske forskjellig :-)
- Tore L
- Innlegg: 1041
- Registrert: 08 jul 2014, 12:25
- Motorsykkelen din: 24 BSA GoldStar 650 -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
- Bosted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Jeg kjører en Kona, og har gjort det de siste 2 årene. Har ikke kommet opp i et forbruk som den i denne testen og den er utført på sommerstid også.dypen skrev: 21 sep 2021, 11:32 Stor forskjell på elbilers forbruk, overaskende ...
https://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=55633
Sjekket min nå og siden siste lading som var i forrige uke, har jeg et snitt forbruk pr 100 km på 13,4. Vinterstid i Sarpsborg ligger jeg på 16-18, men vinter i Sarpsborg er muligens ikke sammenlignbart med vinter andre steder. Og siden testen er gjort i Tyskland, så kan nok muligens ikke hastigheten bilene kjøres med ( står ikke noe om hvor fort de kjørte i testen ), heller sammenlignes med den vi har her i Sarp :)
Men synes de tallene som denne testen viser er litt høye :)
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7025
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Alle bilene er testet under like forutsetninger for å se forbruk og det er ingen test stor mot liten osv Du kan heller ikke sammenligne ditt forbruk på din elbil mot dette men når vi først er inne på det så har jeg drøye to år i en Model X med 30000 km snittforbruk sommer / vinter 23,0 Testen har kommet frem til 24,0 med NEDC 20,8
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7025
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Tyske ADAC har tatt dette på alvor. De har utviklet sin egen ECO-test også for elbiler, der de måler det praktiske forbruket og til og med tar med seg tapet ved ladeprosessen. Den kan være ganske formidabel og blir i hvert fall ikke tatt med i WLTP-tallene.
Tidlig på sommeren gjennomførte de en stor test og la ut denne listen over forbruk. Her sortert fra best til verst:
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Men ditt målte forbruk på 13,4 inkluderer trolig ikke ladetap? Og det er det som kommer ut av kontakten man betaler for, ikke framdriftsforbruken til bilen, så sånn sett er denne testen riktigere totalt sett.Tore L skrev: 21 sep 2021, 12:42Jeg kjører en Kona, og har gjort det de siste 2 årene. Har ikke kommet opp i et forbruk som den i denne testen og den er utført på sommerstid også.dypen skrev: 21 sep 2021, 11:32 Stor forskjell på elbilers forbruk, overaskende ...
https://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=55633
Sjekket min nå og siden siste lading som var i forrige uke, har jeg et snitt forbruk pr 100 km på 13,4. Vinterstid i Sarpsborg ligger jeg på 16-18, men vinter i Sarpsborg er muligens ikke sammenlignbart med vinter andre steder. Og siden testen er gjort i Tyskland, så kan nok muligens ikke hastigheten bilene kjøres med ( står ikke noe om hvor fort de kjørte i testen ), heller sammenlignes med den vi har her i Sarp :)
Men synes de tallene som denne testen viser er litt høye :)
Jeg har 15,3 i snittforbruk på Model 3 (mot nesten 21 i denne oversikten) over 50.000km, men det er også uten ladetap inkludert.
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7025
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Mitt målte forbruk sommer / vinter over to år på 23,0 inkluderer ikke ladetap.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Sept 2021:
Om jeg skulle kjøpt en helt ny elbil akkurat nå ville jeg valgt Ionic 5 https://elbil.no/test-av-hyundai-ioniq- ... i-klassen/
Om du spør meg neste år blir svaret sikkert noe annet, enn så lenge kjører jeg 20 år gammel Volvo S80 :)
Om jeg skulle kjøpt en helt ny elbil akkurat nå ville jeg valgt Ionic 5 https://elbil.no/test-av-hyundai-ioniq- ... i-klassen/
Om du spør meg neste år blir svaret sikkert noe annet, enn så lenge kjører jeg 20 år gammel Volvo S80 :)
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7025
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Helt klart en flott elbil, har sett den i trafikken og det er vel det eneste jeg har sett til nå. Dukker kanskje opp hos YouTube’er «Munro Live» som tester og plukker i filler elbiler, der får du sett hva som er de store forskjellene fra bil til bil. Har for tiden ikke elbil i husstanden men ser du på det som er under skallet skrives det mye om Tesla som har S, 3, X og Y nå … og snart pickup / truck.
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/9vQo ... kurrentene
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/9vQo ... kurrentene
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Hvis noen tvingte meg til å kjøpe en el-bil i dag, ville jeg kjøpt Audi e-tron 60 S.
I dag har vi (eller rettere sagt madammen) en e-UP og vi har tidligere hatt e-Golf. Ingen av disse bilene har fitt meg noe gåsehud og spesielt ikke e-UP'en. En helt ubrukelig bil til annet enn jobbpendling over korte strekninger.
Biler som ionic, Leaf etc. er bare dørgende kjedelige spør du meg. Typiske el-biler i midtsjiktet som verken er fugl eller fisk. Er man ikke bilinterresert så er det jo greit, men er man det, så får man vel neppe gåsehud av ionic. Vertfall ikke jeg.
Jeg har kjørt nye Golf iD4 og den er helt ok, men den er ikke noe god å kjøre. Den gamle Golfen var bedre å kjøre synes jeg. Det blir for spartansk og "hardt" på en måte.
Skal jeg en gang måtte kjøpe meg en bil, så blir det slik det ser ut i dag en Audi e-tron 60S. Passe stor bil til allround bruk, frisk motor, 48 mil teoretisk rekkevidde og veldig god kjørekomfort og et fint førermiljø. Ja, jeg har kjørt en slik ganske mye i jobben.
I dag har vi (eller rettere sagt madammen) en e-UP og vi har tidligere hatt e-Golf. Ingen av disse bilene har fitt meg noe gåsehud og spesielt ikke e-UP'en. En helt ubrukelig bil til annet enn jobbpendling over korte strekninger.
Biler som ionic, Leaf etc. er bare dørgende kjedelige spør du meg. Typiske el-biler i midtsjiktet som verken er fugl eller fisk. Er man ikke bilinterresert så er det jo greit, men er man det, så får man vel neppe gåsehud av ionic. Vertfall ikke jeg.
Jeg har kjørt nye Golf iD4 og den er helt ok, men den er ikke noe god å kjøre. Den gamle Golfen var bedre å kjøre synes jeg. Det blir for spartansk og "hardt" på en måte.
Skal jeg en gang måtte kjøpe meg en bil, så blir det slik det ser ut i dag en Audi e-tron 60S. Passe stor bil til allround bruk, frisk motor, 48 mil teoretisk rekkevidde og veldig god kjørekomfort og et fint førermiljø. Ja, jeg har kjørt en slik ganske mye i jobben.
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Bosted: Bartebyen
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Fikk denne i dag - kjempefornøyd 
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7025
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Gratulerer
Håper du kan gi oss tilbakemelding på forbruk, men M50 forplikter på ytelse også :)

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1