oivindgs BMW R1200R (2011)
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: oivindgs BMW R1200R
Har et godt inntrykk av Kus. En kollega hadde en VFR800 fra Polen importert av han. Helt strøken og lav km.
Skal ikke prøvekjøre litt i garasjen altså?
Skal ikke prøvekjøre litt i garasjen altså?
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: oivindgs BMW R1200R
Er plass til å trene krypkjøring. Men det har jeg jo ikke lov til. :)FredrikE24 skrev:Skal ikke prøvekjøre litt i garasjen altså?
Re: oivindgs BMW R1200R
Alltid likt R1200R, en tank, styre og 2 hjul, det som er MC. Leide R1150R på Mallorca (mye fine fjellveiet der) rett etter tok lappen og trivdes godt...selv om KTM syken siden tok meg 
Edit:

Edit:
Kanskje gikk der samtidig, gikk på Maskin 89-94?oivindg skrev: 16 jan 2020, 20:37 Jeg er sivilingeniør fra gode, gamle, NTH, har drevet med teknisk utvikling i tredve år og er selvsagt litt nerd.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: oivindgs BMW R1200R
Verden er liten! Jeg gikk elektronikk fra 86 til 90. :)
Re: oivindgs BMW R1200R
Ups, litt svak hoderegning der, 90-94 skulle det være men gikk da et halvt år sammen


2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: oivindgs BMW R1200R
En av oppgavene i displayprosjektet er å lese av data på CAN-bussen i sykkelen. Ut fra elektrisk skjema skulle det være en plugg under setet som blir brukt til alarmmodulen. Sykler som ikke har alarm, sånn som min, har en blindplugg i stedet. Jeg hadde tenkt å modifisere denne blindpluggen for å få koblet meg til CAN-bussen. Når jeg får sykkelen så sitter det en modul plugget inn i denne kontakten. Det viser seg at det er dekktrykksmodulen (RDC). Det ingen har nevnt er at denne deler plass med alarmmodulen. Har du RDC sitter denne modulen der. Har du alarm, så sitter det en modul der som både har alarm og RDC. Uavhengig om du har RDC eller ikke.
Jeg ønsker ikke å tjuvkoble med inn på ledningsnettet. Ikke har jeg lyst til å koble meg inn i stedet for RDA-modulen heller. Jeg vil forstyrre sykkelen minst mulig fra standardoppsett. Så nå har jeg bestilt en billig RDC-modul på eBay som jeg kan ta fra hverandre og få koblet meg til CAN-bussen samtidig som jeg beholder RDC-funksjonalitet. Da kan jeg plugge inn den modulen når jeg skal koble til PC for å lese CAN-buss, og koble inn modulen som sitter i sykkelen når jeg skal ut å kjøre.
Mens jeg venter på den nye (brukte) RDC-modulen har jeg begynt å lage et program for lesing av CAN-data på PC. Den blir laget i et verktøy som heter Processing. Systemet blir slik at jeg leser CAN-bussen med en Arduino og sender data over USB-porten til PCen.
Masse morsomme nye ting å lære seg og å teste ut! Fin måte å korte ned vinteren på.
Jeg ønsker ikke å tjuvkoble med inn på ledningsnettet. Ikke har jeg lyst til å koble meg inn i stedet for RDA-modulen heller. Jeg vil forstyrre sykkelen minst mulig fra standardoppsett. Så nå har jeg bestilt en billig RDC-modul på eBay som jeg kan ta fra hverandre og få koblet meg til CAN-bussen samtidig som jeg beholder RDC-funksjonalitet. Da kan jeg plugge inn den modulen når jeg skal koble til PC for å lese CAN-buss, og koble inn modulen som sitter i sykkelen når jeg skal ut å kjøre.
Mens jeg venter på den nye (brukte) RDC-modulen har jeg begynt å lage et program for lesing av CAN-data på PC. Den blir laget i et verktøy som heter Processing. Systemet blir slik at jeg leser CAN-bussen med en Arduino og sender data over USB-porten til PCen.
Masse morsomme nye ting å lære seg og å teste ut! Fin måte å korte ned vinteren på.
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: oivindgs BMW R1200R
Har ikke skjedd så mye som er verdt å fortelle om i det siste, annet enn at jeg har vært to kvelder på kurs på kjøreskolen. Et par stykker som skulle ta A eller A2 og en haug med ungdommer som skulle ta A1. Veldig uvant å omgås 15-16-åringer, men samtidig veldig interessant å høre hvilke perspektiver de har og hva de mener er viktig i trafikken.
Nå er det bare kjøring som står igjen før jeg kan ta lappen, så jeg begynner å bli ganske klar for at vinteren skal være over. Og det allerede i midten av februar! Sukk ...
Nå er det bare kjøring som står igjen før jeg kan ta lappen, så jeg begynner å bli ganske klar for at vinteren skal være over. Og det allerede i midten av februar! Sukk ...
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: oivindgs BMW R1200R
Satt der selv i en alder av 26, og jeg følte meg gammal. Det var meg og en haug med 15-åringer som straks skulle ut å øvelseskjøre.
Jeg fant det imidlertid veldig interessant hvordan en 16-åring tenker så forskjellig fra meg selv, og hvor mye huet mitt har grodd på 10år.
Jeg var i Sandefjord sist helg, der fra trafikkskolene allerede ute og drev opplæring.
Jeg fant det imidlertid veldig interessant hvordan en 16-åring tenker så forskjellig fra meg selv, og hvor mye huet mitt har grodd på 10år.
Jeg var i Sandefjord sist helg, der fra trafikkskolene allerede ute og drev opplæring.
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: oivindgs BMW R1200R
Veldig forskjell på forholdene her nede på det sentrale Østlandet nå. Er forsåvidt bar asfalt her i Kongsberg også, men det fryser på på nettene. Får prøve å være tålmodig.FredrikE24 skrev: 22 feb 2020, 12:23 Jeg var i Sandefjord sist helg, der fra trafikkskolene allerede ute og drev opplæring.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: oivindgs BMW R1200R
Jeg tok mc lappen som 37 åring jeg da. Var en der som var eldre enn meg, da han hadde mistet lappen og måtte ta den på nytt. Ellers var de fleste på de første møtene de som skulle ta lett lappen og var rundt 15-16 år.FredrikE24 skrev: 22 feb 2020, 12:23 Satt der selv i en alder av 26, og jeg følte meg gammal. Det var meg og en haug med 15-åringer som straks skulle ut å øvelseskjøre.
Jeg fant det imidlertid veldig interessant hvordan en 16-åring tenker så forskjellig fra meg selv, og hvor mye huet mitt har grodd på 10år.
Jeg var i Sandefjord sist helg, der fra trafikkskolene allerede ute og drev opplæring.
Jeg følte meg rett og slett veldig gammel og utrolig klok. Tror jeg var den eneste som faktisk fulgte med. Læreren sa at jeg måtte gi andre sjans til å svare også når spørsmål i forskjellige scenarioer ble stillt.
Etter hvert spørsmål sa læreren "Du holder kjeft" og pekte på meg" med et flir om munnen. Jeg er jo en ganske sosial fyr, men jeg greide aldri og ta disse 15 åringene seriøst nok til at det ble noen samtale. Derimot drakk jeg mange kaffekopper sammens med kurslæreren. Hyggelig fyr btw

- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: oivindgs BMW R1200R
Jeg var 58. Rock on!
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: oivindgs BMW R1200R
Nå som snøen er tilbake i Kongsberg passer det å skru litt. På min sykkel sitter blinklysene foran montert lavere enn "originalt". Grunnen til at jeg skriver originalt i hermetegn er at måten de er montert på min sykkel også ser original ut i utførelse. Kanskje det er noen regler i Sveits, der sykkelen ble solgt ny, som sier at blinklysene foran må sitte i en spesiell posisjon, og at BMW har levert den modifisert fra fabrikken?
Her er et bilde som viser hvordan det var da jeg fikk sykkelen: De røde ringene viser nederst til venstre der blinklyset var montert på en brakett som er festet til skruen som holder frontlykta. Over den er festehullene som er brukt på mange bilder jeg finner på nettet. Ringen til høyre viser der braketten nesten tar borti tanken ved fullt utslag på styringa.
Jeg hadde håpet å slippe å ta av frontlykta, og rotet bort en del tid på fikling der jeg løsnet det sølvgrå plastdekslet som sitter over lykta. Men det er umulig å få av uten å ta av braketten til vindskjermen, og den på sin side krever at lykta tas av først. Så det endte opp med at jeg målte opp høyden på lysbildet fra lykta på garasjeveggen og satt i gang med å demontere alt.
Jeg har hatt et par BMW biler de siste åra, og det viste seg at BMW motorsykkel er akkurat like fin å skru på. Alt er solid og robust. Plasten er myk og fin, selv etter nesten ti år, og skruer og klips er lette å komme til og har god kvalitet. I motsetning til noen japanske biler jeg har hatt der plastdelene ofte går i stykker under demontering hvis bilen er noen år gammal.
Så jobben gikk ganske greit. Først demontere frontlykt. Så vindskjerm og braketten til denne. Så ta av det sølvfargete dekslet for å komme til ledninger og kontakter. Jeg skrudde av instrumentpanelet også, men det var strengt tatt ikke nødvendig. Så var det å demontere blinklysene fra brakettene og tre ledningene på nytt før jeg stripset fast kontaktene. Og som man skriver i håndbøkene: montering er som demontering, men i motsatt rekkefølge. Nå sitter blinklysene høyere opp, jeg slipper brakettene og det er god klaring til tanken ved fullt utslag på styringa.
Her er blinklysene flyttet til ny plass og ledningene stripset fast
Ferdig montert
Ser bedre ut enn før, synes jeg
Her er et bilde som viser hvordan det var da jeg fikk sykkelen: De røde ringene viser nederst til venstre der blinklyset var montert på en brakett som er festet til skruen som holder frontlykta. Over den er festehullene som er brukt på mange bilder jeg finner på nettet. Ringen til høyre viser der braketten nesten tar borti tanken ved fullt utslag på styringa.
Jeg hadde håpet å slippe å ta av frontlykta, og rotet bort en del tid på fikling der jeg løsnet det sølvgrå plastdekslet som sitter over lykta. Men det er umulig å få av uten å ta av braketten til vindskjermen, og den på sin side krever at lykta tas av først. Så det endte opp med at jeg målte opp høyden på lysbildet fra lykta på garasjeveggen og satt i gang med å demontere alt.
Jeg har hatt et par BMW biler de siste åra, og det viste seg at BMW motorsykkel er akkurat like fin å skru på. Alt er solid og robust. Plasten er myk og fin, selv etter nesten ti år, og skruer og klips er lette å komme til og har god kvalitet. I motsetning til noen japanske biler jeg har hatt der plastdelene ofte går i stykker under demontering hvis bilen er noen år gammal.
Så jobben gikk ganske greit. Først demontere frontlykt. Så vindskjerm og braketten til denne. Så ta av det sølvfargete dekslet for å komme til ledninger og kontakter. Jeg skrudde av instrumentpanelet også, men det var strengt tatt ikke nødvendig. Så var det å demontere blinklysene fra brakettene og tre ledningene på nytt før jeg stripset fast kontaktene. Og som man skriver i håndbøkene: montering er som demontering, men i motsatt rekkefølge. Nå sitter blinklysene høyere opp, jeg slipper brakettene og det er god klaring til tanken ved fullt utslag på styringa.
Her er blinklysene flyttet til ny plass og ledningene stripset fast
Ferdig montert
Ser bedre ut enn før, synes jeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 85
- Registrert: 08 jan 2014, 18:56
- Motorsykkelen din: Tysk, japse etc
Re: oivindgs BMW R1200R
Finfin beamer.
Har litt av boxerinteressen selv pent sagt, har airhead (2v) og wethead for tida, hatt hexhead også men aldri camhead
Kjørt mange sykler opp gjennom åra siden tidlig 80-tall, men da jeg endelig kom meg oppå første boxeren var det gjort. Etter det er der alltid en boxer eller to i garasjen :)
Men matt finish... hadde ikke jeg klart, det må poleres til ripefri høyglans på vinteren.
Har litt av boxerinteressen selv pent sagt, har airhead (2v) og wethead for tida, hatt hexhead også men aldri camhead

Kjørt mange sykler opp gjennom åra siden tidlig 80-tall, men da jeg endelig kom meg oppå første boxeren var det gjort. Etter det er der alltid en boxer eller to i garasjen :)
Men matt finish... hadde ikke jeg klart, det må poleres til ripefri høyglans på vinteren.
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: oivindgs BMW R1200R
Takk!chromecast skrev: 01 mar 2020, 03:53 Finfin beamer.
Har litt av boxerinteressen selv pent sagt, har airhead (2v) og wethead for tida, hatt hexhead også men aldri camhead
Kjørt mange sykler opp gjennom åra siden tidlig 80-tall, men da jeg endelig kom meg oppå første boxeren var det gjort. Etter det er der alltid en boxer eller to i garasjen :)
Men matt finish... hadde ikke jeg klart, det må poleres til ripefri høyglans på vinteren.
Jeg ville nok også heller hatt blank lakk i stedet for matt. Men da hadde jeg endt opp med å bruke massevis av timer på å våtslipe og polere alle lakkerte biter, så kanskje det ikke er så dumt med matt lakk likevel? :) Uansett, jeg kom over denne sykkelen med lav kilometer og riktig utstyr, så da var fargen av mindre betydning.
-
- Innlegg: 219
- Registrert: 20 jan 2009, 10:42
- Motorsykkelen din: BMW R1250 RS 2020 Modell
- Bosted: Oslo
Re: oivindgs BMW R1200R
Meget imponert! Og gratulerer med flott sykkel!
Historikk
- 2020 BMW R1250RS
X Yamaha Xmax 300
X 2012 Triumph 1050 Sprint GT
X 2007 Honda CBF1000S
X 1992 Suzuki GSX1100F
X 1984 Honda VF1000F
X 1984 Suzuki GSX750ES
- 2020 BMW R1250RS
X Yamaha Xmax 300
X 2012 Triumph 1050 Sprint GT
X 2007 Honda CBF1000S
X 1992 Suzuki GSX1100F
X 1984 Honda VF1000F
X 1984 Suzuki GSX750ES