Hei igjen,
Takk for råd ifm med min første langtur til alpene i fjor sommer. Den ble veldig vellykket og derfor tenkt jeg å starte tidlig med en ny i år.
Planen er en langtur til Spania i slutten av mars. Jeg skal på en jobb konferanse i Barcelona og tenkte å kjøre MC ned så jeg kan bruke påske uken i sør Spania. Turen ned blir ren transport pga av tid så det er ikke med her.
Jeg lurer litt på hvor langt sør jeg bør kjøre i løpet av de dagene jeg har. Utgangspunktet er Barcelona fra ettermiddagen Torsdag 2. April til jeg må være hjemme i Oslo 12. april på kvelden.
Har laget en kjøre rute så langt https://trips.furkot.com/board/0nc3FB . Regner med at Pyreneene ikke er aktuelt så tidlig i sesongen så derfor bare sørover.
Så lurer vel litt på om det er nødvendig å kjøre så langt sørover eller om det er nok morsomme veier nærmere Barcelona eller nordover i Spania/Frankrike på denne tiden. Vil jo helst ha litt behagelig tempratur også.
Eller er det helt andre veier man bør ta ?.
Fra 2 april tom 12 kan jeg kjøre hvor som helst bare jeg er hjemme før jobben starter 13. april.
Takk for alle innspill.
PS! Er det noen som er i Spania eller skal den ene eller andre veien er det veldig hyggelig å kjøre sammen.
Kai
Spania tur mars/april
Re: Spania tur mars/april
Masse bra veier nord for Barcelona, er en grunn til at mange MotoGP førere er fra Cataloniakaiu skrev: 14 feb 2020, 22:49 Så lurer vel litt på om det er nødvendig å kjøre så langt sørover eller om det er nok morsomme veier nærmere Barcelona eller nordover i Spania/Frankrike på denne tiden. Vil jo helst ha litt behagelig tempratur også.

F.eks. er N-260 som går parallelt med Pyreneene på sørsiden veldig bra men her er det bare å zoome litt inn på gooogle maps og se etter veier som ser ut som spagetti og evt litt street view for å verifisere at asfalten er OK. Eller se litt på BestBikingRoads eller lignende.
Ville da tro OK temperaturer sør for Pyreneene, i Pyreneene vil en del veier være stengt, var der i begynnelsen av juni og selv da var det veier som ikke var åpnet og kanskje vel kaldt i april uansett?
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
-
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA 2016 / 890 Adv R 2021
Takk, da får jeg se litt mer på nord for Barcelona og følge med på været når det nærmer seg. Holder meg nok unna fjellene ja.
-
Ser jo ut som dette kanskje blir vanskelig pga. Corona problemet, men håper på å kunne gjennomføre.
Vil uansett høre om noen har erfaringer fra å ta service på sykkelen i Spania mens man er på tur. KTM’en skulle hatt en ventilsjekk på 60.0000 hvis jeg har lest service intervallene riktig og dette kommer jeg til å passere med flere tusen km. Er det lurt å prøve å ta dette i Spania eller bare kjøre på å ta det når jeg er hjemme igjen selv om det blir godt over når det gjelder km?
Planlegger også å bytte dekk der nede. Regner med at det bør være ganske uproblematisk.
Takk for svar.
Vil uansett høre om noen har erfaringer fra å ta service på sykkelen i Spania mens man er på tur. KTM’en skulle hatt en ventilsjekk på 60.0000 hvis jeg har lest service intervallene riktig og dette kommer jeg til å passere med flere tusen km. Er det lurt å prøve å ta dette i Spania eller bare kjøre på å ta det når jeg er hjemme igjen selv om det blir godt over når det gjelder km?
Planlegger også å bytte dekk der nede. Regner med at det bør være ganske uproblematisk.
Takk for svar.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Ang. ventilsjekk, evt. justering:
Min erfaring etter ca. 85000 km så langt fordelt på to 1290'er er at ventiljustering knapt er nødvendig etter 50-60000 km. Har vært innafor specs på mine to de gangene dette har vært sjekket.
Men det skal jo sjekkes og det betyr demontering for å få gjort nettopp dette. Og det gjør det nok like godt, men atskillig billigere i Spania enn her hjemme...
Min erfaring etter ca. 85000 km så langt fordelt på to 1290'er er at ventiljustering knapt er nødvendig etter 50-60000 km. Har vært innafor specs på mine to de gangene dette har vært sjekket.
Men det skal jo sjekkes og det betyr demontering for å få gjort nettopp dette. Og det gjør det nok like godt, men atskillig billigere i Spania enn her hjemme...

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
Det var jo betryggende å høre :). Da får jeg vurdere evnt verksted i Barcelona når jeg har noen dager der ifm jobb ellers bare tar jeg det senere mot sommeren i Norge.