Da stoppet det brått...
Min sønn var kommer nesten helt hjem etter en hjelp på fjellet og vår 2009 Opel ville ikke mer. Og NAF verifiserte at register reimen var røket.
Og bilen står nå utenfor et verksted og venter på tur.
Og jeg er selvfølgelig spent på dommen. Blir det bare bytte reim eller blir dette mye mer. Siden dette er en diesel vil jeg anta at det er mindre klaring mellom stempler og ventiler... men man hører jo både god og dårlige historier om dette.
Har noe erfaring med dette på en Opel diesel?
Registerreim Opel Insignia
Registerreim Opel Insignia
----------------------------------------------------
Våre MC turer:
https://www.youtube.com/channel/UCFH4kO ... 5zswvyIYHA"
Våre MC turer:
https://www.youtube.com/channel/UCFH4kO ... 5zswvyIYHA"
Re: Registerreim Opel Insignia
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Registerreim Opel Insignia
Et googlesøk bekrefter dine mistanker. Forvent havari av ventiler. Er reimen byttet på anbefalte interval?ireit skrev: 09 mar 2020, 08:43 Da stoppet det brått...
Min sønn var kommer nesten helt hjem etter en hjelp på fjellet og vår 2009 Opel ville ikke mer. Og NAF verifiserte at register reimen var røket.
Og bilen står nå utenfor et verksted og venter på tur.
Og jeg er selvfølgelig spent på dommen. Blir det bare bytte reim eller blir dette mye mer. Siden dette er en diesel vil jeg anta at det er mindre klaring mellom stempler og ventiler... men man hører jo både god og dårlige historier om dette.
Har noe erfaring med dette på en Opel diesel?
Re: Registerreim Opel Insignia
Reima ble byttet etter 6 år, og nå er bilen straks 11.
Det jeg har fått info om så langt, er at på denne type motor blir det alltid kollisjon mellom stempel og ventiler... Og som oftest knekker/bøyer ventilene seg over toppen. Mens stemplene stort sett greie seg...
Og vi snakker minst 35.000...
Har hatt bedre dager.
Det jeg har fått info om så langt, er at på denne type motor blir det alltid kollisjon mellom stempel og ventiler... Og som oftest knekker/bøyer ventilene seg over toppen. Mens stemplene stort sett greie seg...
Og vi snakker minst 35.000...
Har hatt bedre dager.

----------------------------------------------------
Våre MC turer:
https://www.youtube.com/channel/UCFH4kO ... 5zswvyIYHA"
Våre MC turer:
https://www.youtube.com/channel/UCFH4kO ... 5zswvyIYHA"
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Registerreim Opel Insignia
Føler med deg.. Har hatt 4 motorhavarier på Opel Vectra (registerreim probl. og/eller dårlige topper), og ett på Mitsubishi Spacewagon.ireit skrev: 09 mar 2020, 08:43 Da stoppet det brått...
Min sønn var kommer nesten helt hjem etter en hjelp på fjellet og vår 2009 Opel ville ikke mer. Og NAF verifiserte at register reimen var røket.
Og bilen står nå utenfor et verksted og venter på tur.
Og jeg er selvfølgelig spent på dommen. Blir det bare bytte reim eller blir dette mye mer. Siden dette er en diesel vil jeg anta at det er mindre klaring mellom stempler og ventiler... men man hører jo både god og dårlige historier om dette.
Har noe erfaring med dette på en Opel diesel?
Kjører nå gamle Toyota i stedet. Kjedelig, men billige i drift og vedlikehold. (Har hatt VW, Volvo, Opel og Mitsubishi)
Det kan hende det er rimeligst å få satt inn en brukt motor, framfor evt å reparere den som står i bilen. Vet ikke, men et verksted kan
vel gi noen gode råd.. (?)
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- LarsE
- Innlegg: 375
- Registrert: 27 mar 2017, 21:59
- Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS
Re: Registerreim Opel Insignia
Intervaller på reim pleier å oppgis i år og km. Fra min erfaring med VW høres det ut som den kanskje skulle ha vært bytta snart (har vært 5 års interval på VW jeg har hatt), men ei reim skal i grunn ikke ryke i det du passerer 5 x 365 dager... Spørs om det er mye å hente hos de som har laget reima også, så da gjenstår det vel egentlig bare for oss å kondolereireit skrev: 09 mar 2020, 15:40 Reima ble byttet etter 6 år, og nå er bilen straks 11.
Det jeg har fått info om så langt, er at på denne type motor blir det alltid kollisjon mellom stempel og ventiler... Og som oftest knekker/bøyer ventilene seg over toppen. Mens stemplene stort sett greie seg...
Og vi snakker minst 35.000...
Har hatt bedre dager.![]()

- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Registerreim Opel Insignia
Jeg fikk fatt i motor, gearkasse og fordelingskasse til en Space Wagon for 23 000 med moms. Bestilte fra hugger og fikk levert verkstedireit skrev: 09 mar 2020, 15:40 Reima ble byttet etter 6 år, og nå er bilen straks 11.
Det jeg har fått info om så langt, er at på denne type motor blir det alltid kollisjon mellom stempel og ventiler... Og som oftest knekker/bøyer ventilene seg over toppen. Mens stemplene stort sett greie seg...
Og vi snakker minst 35.000...
Har hatt bedre dager.![]()
i Trondheim.
En lærling hos Bilcentrum i Trondheim monterte alt for ca samme sum (inkl. moms). Solgte delene for rundt 5-10000.
Tror hele kalaset kostet netto 39000.- Dette var for 5-10 år siden.
Brukte motorer kan skaffes til ned i 8-10 000 kr feks her: https://finndel.no/bildeler.aspx?dk=1503&bk=502801
Sverige: https://www.bildelsbasen.se/index.php?e ... er=Fritext
Kan jo være en mulighet om bilen vurderes som i bra stand forøvrig.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80