Kjørelengde på dekk.
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Kjørelengde på dekk.
Dekkene jeg har kjørt med de siste gangene er Angel GT. Dette er et sports touring dekk og ikke et sportsdekk slik jeg har forstått det. Disse klarer rundt 10.000km. Jeg kjører sjelden dekkene helt til korden ja, det er riktig. Men det har hendt tidligere.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Kjørelengde på dekk.
Har kjørt med metzler marathon og disse har veldig lang levetid-seneste utgaven heter ultramarathon.
Vanlig marathon kunne kjøres så gnistspruten sto på tørt i det minste...
men nå har jeg ikke sykkel som disse passer på,,,
Vanlig marathon kunne kjøres så gnistspruten sto på tørt i det minste...

men nå har jeg ikke sykkel som disse passer på,,,
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Kjørelengde på dekk.
Klemmer ut noe rundt 15 000km av mine dekk, da er korden ute, og veldig skifteklart.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Kjørelengde på dekk.
Ca hvor langt kjører du fra slitasjeindikatorer er på minimum til du skifter med korden synlig?FredrikE24 skrev: 13 mar 2020, 15:07 Klemmer ut noe rundt 15 000km av mine dekk, da er korden ute, og veldig skifteklart.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Kjørelengde på dekk.
Har ikke noen spesielle vaner rundt dette. Sist gang jeg skifta kom dekka i hende litt vel sent. Bytter når man er nedpå slitasjevarsler som regel. Derfra går det fort. Maks tre-fire dager..
- Erik_B70
- Innlegg: 205
- Registrert: 27 jul 2018, 14:04
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
- Bosted: Radøy , Vestland
Re: Kjørelengde på dekk.
Er du plaget med trapping på fordekket på K1200RSen ?FredrikE24 skrev:Klemmer ut noe rundt 15 000km av mine dekk, da er korden ute, og veldig skifteklart.
Mitt fordekk har seriøse trappinger, men er tilsynelatende ikke gammelt .
Vet ikke om det synes skikkelig på bildene .
Har en mistanke om at det har vært kjørt med for lite luft . Var bare rundt 1,6 bar da jeg sjekket.


Sent from my iPhone using Tapatalk
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Kjørelengde på dekk.
Jeg ser hva du mener. Og slik trapping kan forekomme, men ikke så tidlig. Hvor nøye man er med lufttrykket og hvordan kjørestil er, har litt å si.
Første to sesongene hadde jeg nok en tendens til å legge meg over og bremse. Da ble mitt første framdekk, Z8 fra Metzeler trekantet.. Så har det egentlig ikke vært noe problem siden med riktig lufttrykk og litt annen kjørestil.
Kjører samme dekk som deg nå. Roadtec01.
Det er gjort en endring i forstillingen på 01-modellen sett opp mot 97-modellen uten å vite eksakt hva.
Mitt råd til deg er at du skifter begge dekk om du føler at sykkelen ikke er noe særlig å kjøre. Et trappet fordekk som det der gjør den særs nervøs å kjøre i lavere hastigheter fra 40 og nedover. Du får en ny sykkel på nye dekk. Ikke til å kjenne igjen.
Første to sesongene hadde jeg nok en tendens til å legge meg over og bremse. Da ble mitt første framdekk, Z8 fra Metzeler trekantet.. Så har det egentlig ikke vært noe problem siden med riktig lufttrykk og litt annen kjørestil.
Kjører samme dekk som deg nå. Roadtec01.
Det er gjort en endring i forstillingen på 01-modellen sett opp mot 97-modellen uten å vite eksakt hva.
Mitt råd til deg er at du skifter begge dekk om du føler at sykkelen ikke er noe særlig å kjøre. Et trappet fordekk som det der gjør den særs nervøs å kjøre i lavere hastigheter fra 40 og nedover. Du får en ny sykkel på nye dekk. Ikke til å kjenne igjen.
- Erik_B70
- Innlegg: 205
- Registrert: 27 jul 2018, 14:04
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
- Bosted: Radøy , Vestland
Re: Kjørelengde på dekk.
Lufttrykket var lavt da jeg overtok den ,men kjørestilen til forrige eier vet jeg ingenting om .FredrikE24 skrev:Jeg ser hva du mener. Og slik trapping kan forekomme, men ikke så tidlig. Hvor nøye man er med lufttrykket og hvordan kjørestil er, har litt å si.
Første to sesongene hadde jeg nok en tendens til å legge meg over og bremse. Da ble mitt første framdekk, Z8 fra Metzeler trekantet.. Så har det egentlig ikke vært noe problem siden med riktig lufttrykk og litt annen kjørestil.
Kjører samme dekk som deg nå. Roadtec01.
Det er gjort en endring i forstillingen på 01-modellen sett opp mot 97-modellen uten å vite eksakt hva.
Mitt råd til deg er at du skifter begge dekk om du føler at sykkelen ikke er noe særlig å kjøre. Et trappet fordekk som det der gjør den særs nervøs å kjøre i lavere hastigheter fra 40 og nedover. Du får en ny sykkel på nye dekk. Ikke til å kjenne igjen.
Blir nok å bytte foran i løpet av sesongen.
Kjøreegenskapene kom seg riktignok en del etter at jeg økte lufttrykket til 2,5 bar.Men det er fremdeles merkbart .
Bak ble det satt på nytt dekk før jeg overtok . «Dessverre» Michelin Pilot Road 4GT.
Dilemmaet blir da hva jeg skal legge på foran .
Vil helst ha Metzeler, men usikker på om jeg heller bør satse på å ha samme dekk foran og bak, og evt. skifte begge neste gang.
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Kjørelengde på dekk.
Ingen grunn til å kjøre samme merke foran og bak, men dekkenes bruksområde/egenskaper bør vektlegges.
Trapping kan ofte utbedres med demperinnstillinger, gitt at sykkelen har tilstrekkelige justeringsmuligheter.
Trapping kan ofte utbedres med demperinnstillinger, gitt at sykkelen har tilstrekkelige justeringsmuligheter.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Kjørelengde på dekk.
Som cannon sier, er nok ulik type irrelevant, men tenker litt mtp. Hvor dekket er i dens levetid. Jeg opplever jevn slitasje forran og bak, og byttes derfor samtidig. Da får jeg alltid bra ytelser med nye dekk.
Når det gjelder trapping, må jeg også påpeke at jeg skifta til Öhlins forran og bak en vinter og har mindre trapping nå. Var nøye med innstilling av sag ved montering.
Når det gjelder trapping, må jeg også påpeke at jeg skifta til Öhlins forran og bak en vinter og har mindre trapping nå. Var nøye med innstilling av sag ved montering.
- Erik_B70
- Innlegg: 205
- Registrert: 27 jul 2018, 14:04
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
- Bosted: Radøy , Vestland
Re: Kjørelengde på dekk.
Det blir nok å bestille er nytt Roadtec01 da tenker jeg . Så får jeg passe på lufttrykk og kjørestil , og se hvor lenge det holder...FredrikE24 skrev:Som cannon sier, er nok ulik type irrelevant, men tenker litt mtp. Hvor dekket er i dens levetid. Jeg opplever jevn slitasje forran og bak, og byttes derfor samtidig. Da får jeg alltid bra ytelser med nye dekk.
Når det gjelder trapping, må jeg også påpeke at jeg skifta til Öhlins forran og bak en vinter og har mindre trapping nå. Var nøye med innstilling av sag ved montering.
Öhlins ser ikke ut til å være å oppdrive lengre.
Har sett litt på Wilbers, men det får bli til neste år .
Sent from my iPhone using Tapatalk
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Kjørelengde på dekk.
Sjekk med Tills.de. Han har mulig et godt utvalg.
Når det gjelder Öhlins er det i dyreste laget. Jeg var litt vill og gæren da jeg kjøpte dempere til nesten 30 000kr til en den gang 15 år gammel sykkel. Jeg er imidlertid særs fornøyd med ytelsene, men billigere varianter gjør sikkert akkurat samme nytta.
Skal også sies at pre-load justeringen på Öhlinsen bak eksploderte på vei over en svensk fjellovergang i høy fart og tælahiv med altfor mye last. Usikker på hva det skal tåle, men det fikk bra med hjuling, og lett er jo sykkelen ikke.
Når det gjelder Öhlins er det i dyreste laget. Jeg var litt vill og gæren da jeg kjøpte dempere til nesten 30 000kr til en den gang 15 år gammel sykkel. Jeg er imidlertid særs fornøyd med ytelsene, men billigere varianter gjør sikkert akkurat samme nytta.
Skal også sies at pre-load justeringen på Öhlinsen bak eksploderte på vei over en svensk fjellovergang i høy fart og tælahiv med altfor mye last. Usikker på hva det skal tåle, men det fikk bra med hjuling, og lett er jo sykkelen ikke.