Flatt batteri etter vinteren
Flatt batteri etter vinteren
Dreit meg ut i vinter og verken ladet batteriet underveis eller koblet fra batteriet, så da jeg skulle ta en kjapp tur for å komme igang igjen bare blinket det i dashboardet da jeg trykka på knappen.
Så da er jeg på utkikk etter nytt batteri og evt tips til hva jeg kan prøve med batteriet jeg har om jeg skulle få det til å funke igjen.
Er dette noe som er greit å kjøpe på nett? Batterier under skal tydeligvis passe min sykkel. Det må nevnes at jeg ikke akkurat er mekaniker...
https://www.xlmoto.no/mc-batteri-snell- ... -f-2000#?p
Så da er jeg på utkikk etter nytt batteri og evt tips til hva jeg kan prøve med batteriet jeg har om jeg skulle få det til å funke igjen.
Er dette noe som er greit å kjøpe på nett? Batterier under skal tydeligvis passe min sykkel. Det må nevnes at jeg ikke akkurat er mekaniker...
https://www.xlmoto.no/mc-batteri-snell- ... -f-2000#?p
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Flatt batteri etter vinteren
Du kan alltids prøve å lade det, og du kan ha et batteri som til en viss grad fungerer. Moderne startbatterier er veldig dårlig på å takle dype utladinger, og vil neppe få tilbake mer enn maks 60-70% av sin opprinnelige kapasitet. Veldig sannsynlig mye mindre enn dette.
Men du er heldig, gode batterier koster ikke all verden til denne sykkelen. PowerRoad 425,- BS AGM 655,- og Yuasa YTX 695,- ser jeg..
Men du er heldig, gode batterier koster ikke all verden til denne sykkelen. PowerRoad 425,- BS AGM 655,- og Yuasa YTX 695,- ser jeg..
Re: Flatt batteri etter vinteren
Takk for tilbakemeldinger. Jeg skal prøve med en oppladning før jeg kjøper batteri i hvert fall.
Fant denne modellen med "Find battery", vil det si jeg skal ha modellen "YTX9-BS" uansett merke? Den første jeg linket (en billigvariant, ser det ut til?) heter "YTX12A-BS" og påstår den også skal passe. Dumt å risikere?
https://www.yuasabatteries.com/battery/ ... e_id=28858kjellv skrev: 16 mar 2020, 21:48 Men du er heldig, gode batterier koster ikke all verden til denne sykkelen. PowerRoad 425,- BS AGM 655,- og Yuasa YTX 695,- ser jeg..
Fant denne modellen med "Find battery", vil det si jeg skal ha modellen "YTX9-BS" uansett merke? Den første jeg linket (en billigvariant, ser det ut til?) heter "YTX12A-BS" og påstår den også skal passe. Dumt å risikere?
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Flatt batteri etter vinteren
Bare sørg for å få med syre, hvis ikke batteriet er tett. Koster litt ekstra å få fylt det.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Flatt batteri etter vinteren
Sjekk ut to ting:PWL skrev: 17 mar 2020, 08:55 Takk for tilbakemeldinger. Jeg skal prøve med en oppladning før jeg kjøper batteri i hvert fall.
https://www.yuasabatteries.com/battery/ ... e_id=28858kjellv skrev: 16 mar 2020, 21:48 Men du er heldig, gode batterier koster ikke all verden til denne sykkelen. PowerRoad 425,- BS AGM 655,- og Yuasa YTX 695,- ser jeg..
Fant denne modellen med "Find battery", vil det si jeg skal ha modellen "YTX9-BS" uansett merke? Den første jeg linket (en billigvariant, ser det ut til?) heter "YTX12A-BS" og påstår den også skal passe. Dumt å risikere?
1. Hva er den fysiske størrelsen (millimeter) på det batteriet du har
- ev. hvor mye større kan et nytt batteri være, av og til er slingringsmonnet veldig lite
2. Hvilke "poler" har du, altså hvordan monterer du ledningene til batteriet
- noter også om du har plus til høyre eller venstre, det er enklest å ikke gjøre noe med tilkoblingene
Ta et bilde og sammenlign med det du planlegger å kjøpe
Det to batteriene du nevner har følgende dimensjoner:
150mm x 87mm x 105mm
150mm x 87mm x 130mm
Tallet på batteriet har som oftest sammenheng med kapasiteten - her har altså det ene batteriet høyere kapasitet og er også 25mm høyere. Fint om det passer, men husk å måle først

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Re: Flatt batteri etter vinteren
..og vær nøye når du måler høyden på batteriet og pass på at (pluss)polen ikke kommer borti gods når du monterer alt sammen....ikke spør hvorfor jeg vet 

Re: Flatt batteri etter vinteren
Ai. Ja, det har litt å si. Hvilken er 130mm mener du? Nysgjerrig på hvor det stod.E-strom skrev: 17 mar 2020, 10:24 Det to batteriene du nevner har følgende dimensjoner:
150mm x 87mm x 105mm
150mm x 87mm x 130mm
Pluss, minus og mål skal jeg klare å notere meg, men det er litt vrient på nett. Det er ikke alltid jeg føler bildene representerer riktig modell.
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Flatt batteri etter vinteren
Lad batteriet, la det stå ubelastet et døgn, mål spenningen. Har det sunket til 12.3 kan du muligens bruke det iår, synker spenningen under det, bytt det ut til originalbatteri eller tilsvarende. Regulatorer er ikke glad i dårlige batterier, og de kan ha en tendens til å ta med seg stator i samme slengen. Kostnader og problemer du godt kan være foruten.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Flatt batteri etter vinteren
Riktig. Men også starter får et tøft liv med dårlig batteri. Et dårlig batteri tar knekken på starteren, og en dårlig starter er drepen for batteriet. Alt henger sammen.Geiroe skrev:Lad batteriet, la det stå ubelastet et døgn, mål spenningen. Har det sunket til 12.3 kan du muligens bruke det iår, synker spenningen under det, bytt det ut til originalbatteri eller tilsvarende. Regulatorer er ikke glad i dårlige batterier, og de kan ha en tendens til å ta med seg stator i samme slengen. Kostnader og problemer du godt kan være foruten.
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Flatt batteri etter vinteren
YTX9-BS skal passe perfekt til sykkelen din. Ytre mål og polstilling er riktig.PWL skrev: 17 mar 2020, 08:55 Takk for tilbakemeldinger. Jeg skal prøve med en oppladning før jeg kjøper batteri i hvert fall.
https://www.yuasabatteries.com/battery/ ... e_id=28858kjellv skrev: 16 mar 2020, 21:48 Men du er heldig, gode batterier koster ikke all verden til denne sykkelen. PowerRoad 425,- BS AGM 655,- og Yuasa YTX 695,- ser jeg..
Fant denne modellen med "Find battery", vil det si jeg skal ha modellen "YTX9-BS" uansett merke? Den første jeg linket (en billigvariant, ser det ut til?) heter "YTX12A-BS" og påstår den også skal passe. Dumt å risikere?
YTX batteriene fra Yuasa kommer med syreampuller, men trenger en spesiallader for korrekt aktivering. Denne laderen har et spesielt ladeprogram for YTX for å oppnå full effekt. Bestill batteriet hos en MC forhandler og få det ferdig klargjort.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Flatt batteri etter vinteren
Batteriet du har er søppel. Hvilespenninga skal ikke synke så mye på ett halvt år engang. Hadde det batteriet vært på en bil, da hadde de kallt det start/stopp syndrom, og gitt nytt på garantien.
Det batteriet du linker til ser greit ut, har bare større ampere kapasitet (14)
Edit.. Leste ikke nøye nok. Trodde batteriet på Hondaen sank ned til 12.3volt på ett døgn.

Det batteriet du linker til ser greit ut, har bare større ampere kapasitet (14)
Edit.. Leste ikke nøye nok. Trodde batteriet på Hondaen sank ned til 12.3volt på ett døgn.


If it ain't broke, I'll break it.
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Flatt batteri etter vinteren
GIYF - Google Is Your Friend :)PWL skrev: 17 mar 2020, 15:27 [...klipp...] Nysgjerrig på hvor det stod.
Pluss, minus og mål skal jeg klare å notere meg, men det er litt vrient på nett. Det er ikke alltid jeg føler bildene representerer riktig modell.
https://www.google.com/search?q=YTX9-BS
https://www.google.com/search?q=YTX12A-BS
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Re: Flatt batteri etter vinteren
Får treff på YTX12-BS også. Ser ut som YTX12A-BS har samme mål som YTX9-BS, men ikke YTX12-BS.E-strom skrev: 17 mar 2020, 22:27 GIYF - Google Is Your Friend :)
https://www.google.com/search?q=YTX9-BS
https://www.google.com/search?q=YTX12A-BS
Jeg fikk ladet halvannen times tid igår kveld, og da jeg forsøkte å starte den tok det litt tid før det skjedde noe, men med litt gass kom den igang

Så ang. batteriet gjenstår det vel bare å se om det fortsetter å holde ut. Setter veldig pris på all hjelpen her. Brått skal jeg ut å kjøpe batteri snart likevel

Re: Flatt batteri etter vinteren
Kan du dytte den igang og så å kjøre en lengre tur for å lade den opp? Eller er det en dårlig strategi?