cannon skrev: 18 mar 2020, 09:16
Bjerknez skrev: 18 mar 2020, 07:40
I hvilken sammenheng vil en pickup være bedre egnet enn en tilsvarende varebil kjellv?
Kan du gi meg ett par eksempler?
Frakt av skittent gods. Planet kan spyles.
Gods som må lastes med truck eller kran.
Frakt av ved, jord, andre masser.....osv osv.
Høyt gods og gods som krever full ståhøyde ved lasting/lossing.
cannon har i stor grad svart, men jeg kan jo supplere. Selv har jeg hatt flere pickuper tidligere, ikke som privatbil men i yrkessammenheng.
Maskinentreprenører har ofte et veldig bredt transportbehov, ting som er tunge og store, skitne, lange (stikker utenfor bilen) og lastes på bilen med truck eller med stropp og gravemaskin. Ja det kan ofte kan løses med tilhenger. Men tilhengeren skaper gjerne nye problemer når det skal kjøres på anleggsvei, inn på trange byggeplasser, vinterkjøring på dårlig brøyta veier. Disse folka har behov for å kjøre på veier og steder som ikke er åpna for vanlig trafikk. Det er faktisk veldig mange her i landet som jobber slik. Svært ofte har de også dyre, store og tunge ting som har høy risiko for å bli stjålet som derfor må bli med hjem hver kveld.
Samme med
skogsarbeidere og skogentreprenører. Mange av disse jobber helt alene, og har behov for å komme seg fram til arbeidsplassen som gjerne er mange kilometer fra offentlig vei langs skogsveier av dårlig kvalitet, dårlig brøyta, dype hjulspor. De har ofte med seg verktøy, oljefat, dieseltank på flere hundre liter, kjettinger eller belter til maskinene. Kanskje må de ha med deler fra maskinen til verksted for rep. en dag, et hjul veier for eksempel mange hundre kilo og er umulig for en mann alene å få inn i en varebil.
Bønder har også samme behov for bil med stor fleksibilitet som har høy bakkeklaring, store hjul, 4wd og enkelt kan bringe store, tunge ting som er vanskelig å laste/losse.
Dette er noen eksempel på yrkesgrupper som helt klart finner en pickup langt mer egnet enn en lukket varebil i sitt daglige arbeid. Men det er også mange som velger pickup til privat bruk. Dette er gjerne folk som har hobbyer som krever litt ekstra, og har behov for en bil med stor lasteevne, god framkommelighet og er svært fleksible. Det er mange som driver med f.eks hundekjøring eller jakt, og bygger hundebur til hundene sine, sleder stroppes på toppen og det er god plass til annet utstyr under hundeburene. De kan ha behov for å ha med seg en ATV på lasteplanet innimellom, eller en nyskutt elg som blodet fortsatt renner av. Det er ca 90 000 storviltjegere i Norge om du lurte på det) Det er folk som har hytter med dårlig vei fram til hyttene sine. Disse trenger også ofte en pickup når de skal frakte inn materialer til utbedringer, vedlikehold og prosjekter på hytta si.
Dette var noen eksempler, det finnes en rekke andre også. Men jeg gidder ikke trekke fram flere.