Var ute på første prøvetur med min gsxr. Jeg merket at det var en dunking i fothvilerne. Dunking. Var i takt med farten. Men husker ikke om den var turtallsavhengig.
Tips til dette kan være? Kan det være kjedet? Det ser litt redusert ut etter å ha stått mye ute, men jeg har smurt og renset det
Dunking i fothvilerne
Re: Dunking i fothvilerne
Kan være kjedet ja, hvis du har en lenke som har satt seg....space-ace skrev: 24 mar 2020, 17:52 Var ute på første prøvetur med min gsxr. Jeg merket at det var en dunking i fothvilerne. Dunking. Var i takt med farten. Men husker ikke om den var turtallsavhengig.
Tips til dette kan være? Kan det være kjedet? Det ser litt redusert ut etter å ha stått mye ute, men jeg har smurt og renset det
- LarsE
- Innlegg: 375
- Registrert: 27 mar 2017, 21:59
- Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS
Re: Dunking i fothvilerne
Hadde noe lignende i GSen min for noen sesonger siden, da mener jeg det var kjedet som hang seg opp eller ble for stramt ved et punkt. Ble ihvertfall byttet kjede rimelig fort. Ble også byttet lager bak på samme sykkelen rundt samme tid, men tror ikke det hadde skylden for dunkingen.
Re: Dunking i fothvilerne
vanskelig å si / se om en lenke har satt seg.
burde vell kanskje bytte drev også om man bytter kjedet? dette "setter seg" kanskje litt sammen det.
eller er det håp om at dette går seg til med litt kjøring? tilstand på drev iallfall så ikke så verst ut
burde vell kanskje bytte drev også om man bytter kjedet? dette "setter seg" kanskje litt sammen det.
eller er det håp om at dette går seg til med litt kjøring? tilstand på drev iallfall så ikke så verst ut
Re: Dunking i fothvilerne
Det er ikke vanskelig å sjekke et kjede. Slakk det opp litt, og inspiser alle ledd, lettest fra undersida, midt mellom drevene, om hvert enkelt ledd er lett å bevege.
Drev kan ikke forårsake slik dunking, og behøver ikke byttes før de er synlig slitt.
Drev kan ikke forårsake slik dunking, og behøver ikke byttes før de er synlig slitt.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Dunking i fothvilerne
Regner med at trådstarter har sjekket at framdrevet ikke sitter løst.
En sjelden gang forekommer dette visstnok på enkelte sykler...
Trege kjedeledd kan fikses med tang og olje; godt med olje på leddene og tang eller bruk av hendene (husk hansker!) og beveg leddene til leddbevegelsen er myk, jevn og uten unormal motstand.
Denne fiksen fungerer gjerne en stund, men må nok ses på som en midlertidig løsning i de aller fleste tilfeller.
En sjelden gang forekommer dette visstnok på enkelte sykler...
Trege kjedeledd kan fikses med tang og olje; godt med olje på leddene og tang eller bruk av hendene (husk hansker!) og beveg leddene til leddbevegelsen er myk, jevn og uten unormal motstand.
Denne fiksen fungerer gjerne en stund, men må nok ses på som en midlertidig løsning i de aller fleste tilfeller.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Dunking i fothvilerne
Tips:
Sett sykkelen på midtstøtten eller få noen til å trille den sakte, og så ser du på kjedet der det forlater bakdrevet. Hvis et ledd er stivt vil det ikke rette seg ut med en gang, men heller holde på bøyen det fikk på vei rundt drevet. Trill sakte så du får tid til å se på hvert enkelt ledd.
Som AJ skriver så kan du fikse dette midlertidig med olje, men kjedet er egentlig utslitt så det er bare å bestille nytt...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Re: Dunking i fothvilerne
Takk for godt tips, jeg skal ta en tittE-strom skrev: 25 mar 2020, 13:47Tips:
Sett sykkelen på midtstøtten eller få noen til å trille den sakte, og så ser du på kjedet der det forlater bakdrevet. Hvis et ledd er stivt vil det ikke rette seg ut med en gang, men heller holde på bøyen det fikk på vei rundt drevet. Trill sakte så du får tid til å se på hvert enkelt ledd.
Som AJ skriver så kan du fikse dette midlertidig med olje, men kjedet er egentlig utslitt så det er bare å bestille nytt...
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Dunking i fothvilerne
Skift begge tannhjul med det samme, så varer nytt kjede mye lengre enn om du setter det på slitt tannhjul. Har lært det på den kostbare måten, selv..space-ace skrev: 24 mar 2020, 23:46 vanskelig å si / se om en lenke har satt seg.
burde vell kanskje bytte drev også om man bytter kjedet? dette "setter seg" kanskje litt sammen det.
eller er det håp om at dette går seg til med litt kjøring? tilstand på drev iallfall så ikke så verst ut
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: Dunking i fothvilerne
Et drevsett varer vanligvis til 2 kjeder. Som før nevnt, så bytter man erfaringsvis drev enten dersom de er synlig slitt, eller rutinemessig ved annethvert kjedeskift. Ingen grunn til å bytte drev bare for å bytte, hvis de ser helt fine ut. :)
Men, det er jo klart, at hvis man ikke ikke riktig vet hvordan et friskt drev ser ut, eller er usikker, ja så bytt like gjerne, så får man optimal levetid på kjedet.
I så fall er det lurt å sammenligne nytt og gammelt drev, så skaffer man seg litt erfaring med å se forskjellene. Og dersom det gamle da viser seg å være like fint som det nye, så kan man spare drevskiftet til neste kjedeskift :)
Men, det er jo klart, at hvis man ikke ikke riktig vet hvordan et friskt drev ser ut, eller er usikker, ja så bytt like gjerne, så får man optimal levetid på kjedet.
I så fall er det lurt å sammenligne nytt og gammelt drev, så skaffer man seg litt erfaring med å se forskjellene. Og dersom det gamle da viser seg å være like fint som det nye, så kan man spare drevskiftet til neste kjedeskift :)
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Dunking i fothvilerne
Her er bilde av et slitt framdrev som ligger oppå et nytt - det har gått med en del metall på ca 30000km


---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html