Avkjøring av motorvei med kollektivfelt? ( Med bil)
Avkjøring av motorvei med kollektivfelt? ( Med bil)
Hvordan er reglene?
Kollektivfeltet opphører å være kollektivfelt før avkjøringen , men det kommer MANGE el biler susende i "kollektivfeltet" så , selv om man blinker, så er det noen "umulig" å få lagt seg ut i det feltet for så og kjøre av motorveien.
Hvordan er reglene?
Anyone?
Kollektivfeltet opphører å være kollektivfelt før avkjøringen , men det kommer MANGE el biler susende i "kollektivfeltet" så , selv om man blinker, så er det noen "umulig" å få lagt seg ut i det feltet for så og kjøre av motorveien.
Hvordan er reglene?
Anyone?
"Do the right thing"
-
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Avkjøring av motorvei med kollektivfelt? ( Med bil)
Vikeplikt når du bytter fil.Relax skrev: 26 mar 2020, 13:15 Hvordan er reglene?
Hvordan er reglene?
Anyone?
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Ja, når man bytter fil så har man vikeplikt. Det er en ganske så kjent trafikkregel. Så kan man jo velge å like den eller ikke, men ja, det er vel slik det er. :)
Ja, tenkte det siden Kollektivfelt opphører, så blir likt med all annen feltskifte.
Da får man bremse ned sakte før avkjøringen og stoppe (!!) , sperre hele det feltet til noen slipper en inn til feltet for avkjøring.
Eller, etter hvert som det feltet blir mer og mer opptatt, så bør kanskje "Kollektivfelt opphører" området utvides ganske mye.
Vi som fremdeles kan være litt frekke, greier oss nok, men tante Olga , på 78 år har andre opplevelser på dette!
:)
Da får man bremse ned sakte før avkjøringen og stoppe (!!) , sperre hele det feltet til noen slipper en inn til feltet for avkjøring.

Eller, etter hvert som det feltet blir mer og mer opptatt, så bør kanskje "Kollektivfelt opphører" området utvides ganske mye.
Vi som fremdeles kan være litt frekke, greier oss nok, men tante Olga , på 78 år har andre opplevelser på dette!
:)
"Do the right thing"
- Bjerknez
- Kontakt:
Men jeg er enig i at dette er en håpløs ordning. Blir jo feil at biler på motorvei som ligger i midterste felt og skal til høyre må vike for kollektivfeltet og i værste fall bråbremse. Det er ikek særlig smart på en motorvei. Derfor burde kollektivfeltet avsluttet tidligere lenge før avkjøringen, men da mister den ko også litt hensikten.
Samtidig har jeg vel ikke opplevd noen problemer med slike felt, men så kjører jeg også ikke so ofte på slike steder...
Samtidig har jeg vel ikke opplevd noen problemer med slike felt, men så kjører jeg også ikke so ofte på slike steder...
Problemstillingen er vel også en av grunnene til at man nå begrenser elbil-tilgang til kollektivfelt enkelte plasser. Tar nok ikke så lang tid før muligheten forsvinner.
- Bjerknez
- Kontakt:
Ja, det er jeg enig i. Kjører jo elbil selv, men sliter litt med å argumentere i mot det :)pekle skrev: 26 mar 2020, 15:33 Problemstillingen er vel også en av grunnene til at man nå begrenser elbil-tilgang til kollektivfelt enkelte plasser. Tar nok ikke så lang tid før muligheten forsvinner.
-
- Motorsykkelen din: Din MC her
Opplevde dette på vei hjem fra Valdres, kom ut på rampa e18 Sandvika og var ikke snakk om at det var plass (eller vilje) til å flette. Så peiset bare på videre i kollektivfeltet, var i det minste fullt opp av passasjerer i bilen, og bak kom elbilene i full fart. Det var IKKE populært. Skulle man heller ha stoppet?
- Geiroe
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Shell'n på E-18 Høvik er vel en god kandidat for å benytte kollektivfeltet som akselerasjonsfelt, det gjør jeg nesten hver gang. Avkjøringa til ring-3, og Fornebu, kan det være greit å benytte sjansen når den byr seg, selv om det blir litt før du har lov, mange elbiler som skal fortsette inn mot byen, å de slakker ikke av.APettersen skrev: 27 mar 2020, 01:07 Opplevde dette på vei hjem fra Valdres, kom ut på rampa e18 Sandvika og var ikke snakk om at det var plass (eller vilje) til å flette. Så peiset bare på videre i kollektivfeltet, var i det minste fullt opp av passasjerer i bilen, og bak kom elbilene i full fart. Det var IKKE populært. Skulle man heller ha stoppet?
Det er ikke alltid det lønner seg å følge trafikkregla, noen ganger er det bedre å ta seg litt til rette.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- Bjerknez
- Kontakt:
Det lønner seg nok helt til det smeller vil jeg troGeiroe skrev: 27 mar 2020, 09:29Shell'n på E-18 Høvik er vel en god kandidat for å benytte kollektivfeltet som akselerasjonsfelt, det gjør jeg nesten hver gang. Avkjøringa til ring-3, og Fornebu, kan det være greit å benytte sjansen når den byr seg, selv om det blir litt før du har lov, mange elbiler som skal fortsette inn mot byen, å de slakker ikke av.APettersen skrev: 27 mar 2020, 01:07 Opplevde dette på vei hjem fra Valdres, kom ut på rampa e18 Sandvika og var ikke snakk om at det var plass (eller vilje) til å flette. Så peiset bare på videre i kollektivfeltet, var i det minste fullt opp av passasjerer i bilen, og bak kom elbilene i full fart. Det var IKKE populært. Skulle man heller ha stoppet?
Det er ikke alltid det lønner seg å følge trafikkregla, noen ganger er det bedre å ta seg litt til rette.

- Geiroe
Vel, å fortsette på kollektivfeltet er pr. definisjon et regelbrudd, men jeg tror du har ganske gode argumenter, hvis onkel blå står der. Du bare tøyer den litt.Bjerknez skrev: 27 mar 2020, 09:34Det lønner seg nok helt til det smeller vil jeg troGeiroe skrev: 27 mar 2020, 09:29Shell'n på E-18 Høvik er vel en god kandidat for å benytte kollektivfeltet som akselerasjonsfelt, det gjør jeg nesten hver gang. Avkjøringa til ring-3, og Fornebu, kan det være greit å benytte sjansen når den byr seg, selv om det blir litt før du har lov, mange elbiler som skal fortsette inn mot byen, å de slakker ikke av.APettersen skrev: 27 mar 2020, 01:07 Opplevde dette på vei hjem fra Valdres, kom ut på rampa e18 Sandvika og var ikke snakk om at det var plass (eller vilje) til å flette. Så peiset bare på videre i kollektivfeltet, var i det minste fullt opp av passasjerer i bilen, og bak kom elbilene i full fart. Det var IKKE populært. Skulle man heller ha stoppet?
Det er ikke alltid det lønner seg å følge trafikkregla, noen ganger er det bedre å ta seg litt til rette.![]()
- Bjerknez
- Kontakt:
Disse reglene er vel så vidt meg bekjent ganske klare og kjører man i kollektivfelt med vanlig bil så tror jeg det vanker en ganske saftig bot som svir. Hvor nøye politiet er på dette kommer vel an på dagsform vil jeg tro. I disse dager burde dme ha mer enn nok andre ting å henge fingrene i. Feks. hente hyttefolk og dele opp folk i større forsamlinger etc.Geiroe skrev: 27 mar 2020, 09:58Vel, å fortsette på kollektivfeltet er pr. definisjon et regelbrudd, men jeg tror du har ganske gode argumenter, hvis onkel blå står der. Du bare tøyer den litt.Bjerknez skrev: 27 mar 2020, 09:34Det lønner seg nok helt til det smeller vil jeg troGeiroe skrev: 27 mar 2020, 09:29Shell'n på E-18 Høvik er vel en god kandidat for å benytte kollektivfeltet som akselerasjonsfelt, det gjør jeg nesten hver gang. Avkjøringa til ring-3, og Fornebu, kan det være greit å benytte sjansen når den byr seg, selv om det blir litt før du har lov, mange elbiler som skal fortsette inn mot byen, å de slakker ikke av.APettersen skrev: 27 mar 2020, 01:07 Opplevde dette på vei hjem fra Valdres, kom ut på rampa e18 Sandvika og var ikke snakk om at det var plass (eller vilje) til å flette. Så peiset bare på videre i kollektivfeltet, var i det minste fullt opp av passasjerer i bilen, og bak kom elbilene i full fart. Det var IKKE populært. Skulle man heller ha stoppet?
Det er ikke alltid det lønner seg å følge trafikkregla, noen ganger er det bedre å ta seg litt til rette.![]()

Høres sånn ut, ja. Jeg dummet meg skikkelig ut en gang jeg skulle til Drammen fra Oslo, og visste ikke hvilken avkjøring som gikk dit. Midt i en tunnel starten en laaang kø i høyre felt som jeg ikke forstod var ment for meg også. Da jeg endelig kom til selve avkjøringen stod jeg jo plutselig og blokkerte hele venstre felt med 20 dritsure trailere bak meg og en haug med sjåfører i høyre felt som ikke var så veldig fornøyde med at jeg skulle inn foran i køenRelax skrev: 26 mar 2020, 15:15 Da får man bremse ned sakte før avkjøringen og stoppe (!!) , sperre hele det feltet til noen slipper en inn til feltet for avkjøring.![]()

- Geiroe
Ja, sånn er det når skiltingen kommer i seineste laget, og de som er kjent legger seg riktig lenge før skiltet dukker opp.