oivindg skrev: 31 mar 2020, 18:19
Kona foreslo at vi skulle ta sommerferien i Norge i år, nærmere bestemt Lofoten. (Hvis det blir lov å reise, noe jeg satser på at det blir. Må jo være optimist!) Så jeg sa at hvis jeg får tatt lappen så kan hun fly oppover og jeg kjøre motorsykkel. Den gikk ikke helt hjem, gitt. Hun likte ikke tanken på at jeg skulle starte motorsykkelkarrieren med noenogtjue timer i sadelen.
Veldig godt utgangspunkt at hun har lyst til å bli med på tur
Men ikke legg lista så høyt dette første året. Dere kan ende opp slik som jeg har gjort, jeg kjører nå alle lengre turer alene. Hun vil ikke være med lengre, annet enn korte turer i nærområdet. Det var kun det første året hun var med på turer med overnatting. Jeg drepte turgleden for henne med å presse distansene både mellom pausene og lengden på dagsetappene. Etter dette året gidder hun ikke prøve igjen. I fjor sommer var hun med bare en eneste dag, en tur på til sammen 12 mil.
Jeg anbefaler Lofoten på det aller høyeste. Helt fantastiske veier, utrolig flott natur og veldig mye å oppleve. Men.. det er utrolig langt dit, og utrolig langt tilbake. En slik tur krever planlegging, og god tid. Særlig med to på sykkelen. Første året på touring ville jeg anbefalt deg at lista legges langt lavere.
Med utgangspunkt i Kongsberg, ville jeg anbefalt dere første året å nyte terrenget vest for dere. Ikke kjør hovedveiene, der er dere sikkert også veldig kjent fra før. Men Telemark er fantastisk og mangfoldig. Selv om dere har kjørt her med bil, vil dere kunne oppleve alt dere har sett og kjørt før på en helt annen måte med motorsykkel. Alt blir annerledes, alt blir nytt.
Start først med ei helg og gjør erfaringer. Kjør for eksempel hjemmefra fredag ettermiddag, kjør en lengre etappe lørdag, og hjem igjen søndag med noe kortere etappe enn lørdag. Etappene mellom hver korte pause kan variere fra en halv time til rundt en time. Pauser annenhver gang bare 5 minutt til opp mot en halv time. Pass på å ta pause når du merker at hun sitter urolig bak deg, da begynner hun å bli sliten og trives ikke. Evaluer nøye hvordan det oppleves for dere begge to både underveis og når turen er over.
Neste tur kan dere legge opp til kanskje ei uke med varierende dagsetapper. Kanskje ha turistmagneter som Suleskard, Lysefjorden, Jærkysten, Sauda-Røldal som mål for en rundtur.
Gjør dere ikke dette på riktig måte får du henne kanskje ikke med på tur senere