Tror også på startmotor. Hadde defekte (smeltete) børster på startmotoren i en påhengs jeg hadde, virket som dårlig batteri/kontakt: Gikk fint rundt uten plugger, men gikk tregt når den møtte kompresjon. Gå over alle kontakter mellom startmotor og batteri, hjelper ikke det så kan du plukke fra hverandre startmotoren og se.Honda-Bjarne skrev: 12 apr 2020, 13:43 Rengjør starter og bytt børster på den så blir det nok bra. Pass også på at det ikke er overslag fra kontakten på starteren og selve starterhuset.
Startproblemer på varm motor
- LarsE
- Innlegg: 375
- Registrert: 27 mar 2017, 21:59
- Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS
Re: Startproblemer på varm motor
-
- Innlegg: 64
- Registrert: 26 jan 2017, 17:35
- Motorsykkelen din: Yamaha thunderace 1000
Re: Startproblemer på varm motor
Kan det være trange ventiler? Når ventilklaringene er under spec så kan motoren fort bli tungstartet når den er varm
- Honda-Bjarne
- Innlegg: 55
- Registrert: 29 jan 2018, 16:12
- Motorsykkelen din: V-tec 800
Re: Startproblemer på varm motor
Ut i fra de opplysninger trådstarter har gitt så kan man eliminere trange ventiler. Den starter som et skudd ved trillstart selv om den er varm. Resistansen i starteren øker når den er varm og utslitte børster eller anker øker også resistansen. Kan også være overslag i kontaktmutteren på starter mot starterhuset. Renover starter og sjekk kabel fra startrelè til starter så blir det nok bra.Thunderace skrev: 12 apr 2020, 16:08 Kan det være trange ventiler? Når ventilklaringene er under spec så kan motoren fort bli tungstartet når den er varm
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Startproblemer på varm motor
Det er vel forskjell på å være tungstartet, eller å dra tungt rundt.Thunderace skrev: 12 apr 2020, 16:08 Kan det være trange ventiler? Når ventilklaringene er under spec så kan motoren fort bli tungstartet når den er varm
Støtter teorien om enten dårlig kontakt i kabling til starteren, eller at starteren er dårlig, og klar for en rens/overhaling.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
Re: Startproblemer på varm motor
Etter litt googling så ser jeg at dette er et kjent problem på motorer hvor det blir varmt i motorrrommet. Dette kalles heat soak.
https://www.knowyourparts.com/technical ... heat-soak/
https://www.knowyourparts.com/technical ... heat-soak/
Re: Startproblemer på varm motor
Akkurat det samme som vi har kommet frem til tidligere, her har du det hele på engelsk :)
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1